متهمان اصلی سرکوب رشد بورس تهران

به گفته کارشناسان خروج ۸ هزار میلیارد تومان سرمایه حقیقی از بازار سهام در نتیجه رشد بازارهای موازی، فاصله دلار نیمایی و آزاد و افت کامودیتی ها در بازار جهانی و محدودیت معامله طلا به وسیله صندوق است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از تحلیل بازار؛ در حالی بازار سرمایه در ایران وارد فاز دوم اصلاح شده که بسیاری تصور می کردند که با حفظ قیمت دلار بالای ۳۲ هزار تومان همچنان رشد روند صعودی خود را ادامه می دهد و بعد از اینکه شاخص از محدوده یک میلیون و ۵۱۴ هزار واحد برگشت خورد تقاضا برای خرید سهام افزایش یافت و ارزش معاملات خرد هم از حدود ۳۵۰۰ میلیارد تومان دوباره به بالای ۴۵۰۰ میلیارد تومان رسید، هرچند این سیگنال قوی نبود اما می توانست آغازی برای ادامه رشد باشد اما با رسیدن به سطح یک میلیون و ۵۷۲ هزار واحد بار دیگر به سراشیبی برگشته است و هم اکنون در محدوده یک میلیون و ۵۲۰ هزار واحد قرار گرفته که از نگاه کارشناسان نزدیک سطح حمایتی یک میلیون و ۵۱۴ هزار واحد قرار دارد و اگر از این ناحیه برنگردد حداقل ۳۰ هزار واحد بیشتر افت خواهد کرد و شاید تا یک میلیون و ۴۸۰ هزار واحد هم اصلاح داشته باشد، اما دلایل ادامه این اصلاح چه بود؟

یک کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه بورس وارد فاز اصلاحی شده است، گفت: در مقطع کنونی افت قیمت کامودیتی ها در بازار جهانی مهمترین دلیل بر افت شاخص بورس تهران بود و با توجه به اصلاحی که تاکنون داشته پیش بینی می شود از نظر ارزشی در همین سطح باقی بماند و بیشتر اصلاح زمانی داشته باشد.

محمود مرادی با نگاهی به دیگر عواملی که منجر به ادامه اصلاح شاخص کل بورس شده است، تصریح کرد: موضوع سهمیه بندی برق و تاثیر آن بر تولید و صادرات شرکت های فلزی هم روی اصلاح بازار تاثیر گذار بوده است، هرچند نباید بحث افزیش قیمت طلا و انحراف تقاضا به این بازار را نادیده گرفت، زیرا تحلیل ها بر این مبنا استوار هست که قیمت جهانی انس طلا همچنان صعودی است و از طرف دیگر قیمت دلار در ایران با وضعیت موجود نه تنها اصلاحی نخواهد داشت بلکه به ارزش واقعی خود که بیشتر است نزدیک تر می شود به همین دلیل سرمایه ها به بازار طلا ورود کرده است.

او با اشاره به اینکه سیاست دولت برای محدودیت معاملات صندوق و بازارگردان های بورسی برای خرید طلا از صندوق های طلا هم منجر به افزایش معاملات حبابی در طلا شده و همین مساله می تواند به رشد تقاضا برای طلا ادامه دهد، تصریح کرد: از آنجایی که صندوق های محدودی برای طلا در بورس تهران فعالیت می کنند محدود کردن صندوق های سرمایه گذاری و کارگزاری ها برای ورود به معاملات طلا منجر می شود تا بازار این صندوق ها در دست عده ای محدود باقی بماند و صف های خرید نه تنها منجر به افزایش حباب معاملات صندوق های طلا شود، بلکه این صف های خرید منجر به جلب تقاضای بیشتری از سوی سرمایه داران خرد شود و به نوعی به رکود بیشتر بازار سهام هم دامن بزند.

ادامه خروج پول از بازار سهام
همچنین یک کارشناس بورس ضمن اشاره به اینکه خروج پول از بازار سهام به دلیل رشد بازارهای موازی ادامه دارد، گفت: رشد دلار و طلا و عقب ماندن بازار سرمایه به خروج پول حقیقی از بازار دامن زده است، هرچند قیمت ارز نیمایی افزایش یافته، اما هنوز اختلاف آن با دلار بازار آزاد زیاد بوده و این مساله به کاهش حاشیه سود شرکت های بورسی دامن زده است.

سارا فلاحی با بیان اینکه خرداد ماه امسال حدود ۸ هزار میلیارد تومان خروج پول از بازار سرمایه اتفاق افتاده، تصریح کرد: این پول ممکن است به صورت قابل معامله در حساب اشخاص در کارگزاری ها باقی مانده باشد، اما این عدد نشان می دهد که حقیقی ها در یک ماه اخیر بیشتر فروخته اند تا اینکه سهام خریده باشند.

او با تاکید بر اینکه ادامه انتشار گزارش ۱۲ ماهه شرکت ها می تواند اثرات کوتاه مدتی بر بورس بگذارد، اظهار کرد: اعلام نهایی قیمت گذاری بلوکی دو خودروساز بزرگ و کاهش حاشیه سود برخی شرکت ها در سال جاری و که بر مبنای گزارش های سه ماهه اتفاق افتاده روی بازار تاثیر گذاشته است.

فلاحی با تاکید بر اینکه ۷۰ درصد از بورس تهران متشکل از شرکت هایی هستند که تحت تاثیر قیمت های جهانی هستند، اظهار کرد: هرچند پیش بینی می شود قیمت جهانی نفت تا پایان سال جای میلادی صعودی باشد، اما قیمت سایر محصولات فلزی و معدنی در بازار جهانی کاهشی بوده اند.

او با تاکید بر اینکه از آنجایی که مذاکرات برجام هم از سر گرفته شده هرگونه خبری که درباره این مذاکرات منتشر شود می تواند روی معاملات بازار سرمایه تاثیر بگذارد، تصریح کرد: به طور قطع خبرهای مربوط به برجام روی بازار تاثیر می گذارد هرچند از ماه های گذشته این خبرها به کرات منتشر شده اند.

این کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر اینکه نخستین محدوده حمایتی شاخص کل بورس یک میلیون و ۴۵۰ هزار واحد است که محدوده ۳۸ درصد فیبوناچی هم هست، اظهار کرد: البته حمایت روانی شاخص کل در محدوده یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحدی هست و برای شاخص هم وزن هم موقعیتی مشابه ای وجود دارد و پیش بینی می شود شاخص هم وزن تا محدوده ۳۸ درصد فیبوناچی یعنی سطح ۴۰۰ هزار واحد برسد. گرچه نباید تاثیر خبرها بر بازار سرمایه را نادیده گرفت.

۵ تیر ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۳
کد خبر: 29740

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha