وظیفه رسانه ملی چیست؛ تزریق یاس یا امیدآفرینی؟

سال دشوار ۱۳۹۹ با همه فراز و نشیب‌ها به پایان رسید؛ سال سخت کرونایی با موج‌های همه‌گیری‌اش سپری شد و مردم ایران بار دیگر در دو جبههِ هماوردی با ویروسی منحوس و جنگ اقتصادی، تاریخ‌سازی کردند؛ با این وجود در برخی برنامه‌های رسانه ملی، مقصر مشکلات حاصل از این وضعیت، دولت معرفی می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از ایرنا، همزمان با آغاز به کار مجلس اصولگرا، دولت تدبیر و امید آخرین ماه‌های فعالیت خود را در فضایی سرشار از کرونا، تحریم، کمبود درآمد نفتی و البته انبوهی از تخریب و اهانت و هتک حرمت سپری کرد و هرچه به روزهای پایانی اسفندماه و موعد برگزاری انتخابات ۱۴۰۰ نزدیک‌تر شد، با حملات سازمان یافته‌تری از سوی مخالفان مواجه شد.

در سالی که رهبر معظم انقلاب چندین بار از چند تریبون، همگان را به رعایت اخلاق، پاسداشت حرمت مقام‌های عالی از جمله رئیس‌جمهوری نظام و پرهیز از بدزبانی و تهمت فراخواندند، رئیس دولت دوزادهم وادار شد در یکی از آخرین موضع‌گیریها بار دیگر از سیاه‌نمایی‌ درباره اقدامات دولت سخن بگوید و تاکید کند: «عده‌ای شرایط جنگ اقتصادی را در نظر نمی‌گیرند، هزار کار مثبت انجام می‌گیرد ولی یک جایی هم نقطه ضعفی پیش می‌آید که همان نقطه ضعف و مشکل را بزرگ می‌کنند».

اشاره رئیس جمهوری علاوه بر برخی سایت‌ها و فضاهای مجازی، مطمئنا به صداوسیما به عنوان بزرگترین رسانه همگانی با گستره مخاطب چند ده میلیونی است که در بخش‌های مختلف خبری، گاهی اخبار مهم افتتاح پروژه‌های ملی را به عنوان خبر دست چندم پوشش می‌دهد و همزمان گرانی یک یا دو قلم کالا را به‌گونه‌ای شگفت‌آور بزرگنمایی می‌کند.

لازم نیست کارشناس رسانه و ارتباطات باشیم تا متوجه شویم «سیمای ملی»، دروازه‌بانی خبر و بزرگ‌نمایی و برجسته‌سازی را دقیقا در جهت تخریب دولت به کار می‌گیرد و در غفلتی آشکار، رویکردهای جناحی خود را در قالب سیاه‌نمایی‌های زننده آشکار می‌کند؛ کافی است یکی از بخش‌های پرمخاطب خبری تلویزیون را نگاه کنید تا متوجه شوید چه عزم راسخ و اراده‌ای محکم برای در بوق و کرنا کردن گرانی مرغ و میوه در کار است و چه تلاش تاسف باری برای ناکارآمد نشان دادن دولت مستقر صورت می‌گیرد.

در روزهایی که هر هفته بزرگترین پروژه‌های نفتی، آبی، ریلی، صنعتی، کارآفرینی، سرمایه‌گذاری، درآمدزایی و زیربنایی به بهره‌برداری می‌رسد، رسانه ملی، کارزار سنگین و هدفمندی به بهانه کمبود یا گرانی یک کالا راه انداخت و با نگاه به انتخابات پیش رو، نمایشی از دلسوزی و سیاه‌نمایی را کارگردانی می‌کند؛ از یک طرف خبرنگاری را روانه فروشگاه‌های شمال شهر کرده، گرانی مضاعف را تبلیغ می‌کند، در حالی که به خوبی می‌داند این برنامه‌ها، سبب ایجاد جو روانی شده و مردم را تحریک می‌کند مواد غذایی را بخرند و انبار کنند تا فشار به دولت وارد فاز جدیدی شود.

همزمان برنامه‌ها و نطق‌های مردمی و ضد تورمی برخی مخالفان دولت را پوشش می‌دهد و تلاش دارد به مخاطب القا کند دولت و وزیران از گرانی خبر ندارند و تنها «برخی» از اعضای پارلمان دغدغه سفره مردم را دارند و بس؛ همان عده‌ای قلیل که از قضا در همسویی آشکاری با صداوسیما، اهداف انتخاباتی خود را پی می‌گیرند.

پخش گزینشی و تقطیع شده سخنان مسئولان دولتی درست در همان برنامه‌ای، «خبر» می‌شود که گاه با چندین دوربین از چند نما، گفته‌های مسئول دیگری از قوه‌ای دیگر، برجسته و تیتر می‌شود؛ در یک سوی میدان مشکلات ملی، رئیس‌جمهوری علاوه بر شرکت در جلسه‌های ستاد ملی مقابله با کرونا، دستور افتتاح یا کلنگ‌زنی پروژه‌های مهم را صادر می‌کند، از سویی دیگر صداوسیما با تلاشی حیرت‌آور سعی در تزریق یاس و تلاطم قیمت‌ها به مخاطب خود دارد، غافل از اینکه اقشار مختلف مردم، مجموعه­ دستگاه‌های حاکمیت را از یک طیف و در یک قالب می‌بینند و فرسنگ‌ها از نگاه جناحی دور هستند.
برجسته‌سازی قیمت یک کالا با گسیل چند روزه­ خبرنگاران به میدان کشتارگاه، پیش از آنکه دردی از مشکلات کشور را درمان کند، کشتار هدفمند باقیمانده­ امیدها و آمال مردم در سال جدید را در پی دارد و تجربه نشان داده هیچ کمکی به رویش جوانه‌های انتخاباتی و اقبال به یک جریان خاص سیاسی نخواهد کرد.

درست در هنگامه‌ای که بارقه‌هایی از واکسن و محو ویروس کرونا پدید آمده و در آن سوی جهان، ترامپ و ایادی‌اش به تاریخ پیوسته‌اند و همگان چشم انتظار رهیافت جدید نظام در شرایط نوین بین‌المللی و «رفع و خنثی‌سازی تحریم‌ها» هستند، کوبیدن ناشیانه بر در گرانی و کمبود دو قلم مایحتاج عمومی، نه تنها گشایشی در اوضاع حساس کشور درپی ندارد، بلکه اتفاقا همسو با دلسردی و کاهش و اقبال ملی به صندوق رای است؛ همان صندوقی که قرار است فیصله بخش منازعات سیاسی باشد و به تعبیر رهبری «علاج دردهای مزمن کشور».     
مسئولان صداوسیما در این مدت باقیمانده تا رقابت حساس انتخابات، اگر حقیقتا پیرو منویات و توصیه‌های رهبری هستند که همواره بر مشارکت پرشور مردم تاکید دارند، لازم است قدری از نگاه جناحی و تنگ خود فاصله بگیرند و توجه داشته باشند که زوال سرمایه اجتماعی و بازی با روان جامعه، نه تنها به سود جریان همسو نیست، بلکه بیش از هرچیزی، ضربه به یکپارچگی و کارآمدی کشور در صحنه تقابل با دشمنان منطقه‌ای و جهانی است.   

۷ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۲
کد خبر: 12812

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 9 =