تجربه پــول های بادآورده و رانتـــی مـردم را به سمت بازی همستر کامبت سوق داده/الگوهــای کسب درآمـــد بــدون زحمــت،صورت دیگری از انحرافات اقتصادی و مالی است/جامعه نیازمند واکسیناسیون علمی و فرهنگی است

کارشناس آسیب شناسی اجتماعی و جامعه شناس گفت: وقتی کار وتلاش و علم آموزی و مهارت افزایی ملاک عمل نباشد و مسوولین زمینه های کسب درآمد از طرق عنوان شده را فراهم نکنند جوانان به جای آموختن روش های کسب درآمد درست و سالم رو به فعالیت هایی می آورند که بی شباهت به قمار نیست، بازی هایی که جز انحرافات فکری و زجر روحی دستاوردی ندارد.

گروه اقتصاد کلان پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، « همستر کمبات» از جمله بازی های تلگرامی به شمار می رود که این روزها مردم را به خود مشغول کرده است. از پیروجوان تا زن و مرد، بعضا مادران و پدرانی که از چند وچون بازی های تلگرامی و نرم افزارهای امروزی سردر نمی آورند سرانگشتان خود را مشغول افزایش سکه هایی کرده اند که شاید در آینده ای نه چندان دور این ارز که شبیه به نات کوین است، لیست شود و آرزوی آنها یعنی کسب درآمدی قابل توجه از این محل محقق شود. مجید ابهری جامعه شناس و آسیب شناس اجتماعی در خصوص چرایی همه گیر شدن این بازی با تاکید بر اینکه سیاست گذاری های غلط و سوء رفتارهایی که به فساد اقتصادی و اداری منتهی شده جامعه را به سمتی سوق داده که همه مردم بخصوص جوان ترها سودای یک شبه پولدار شدن داشته باشند آن هم بدون کار و تلاش و افزایش مهارت های مختلف با ما گفت و گو کرده است.

مجید ابهری جامعه شناس و آسیب شناس اجتماعی در گفت وگو با رادار اقتصاد در خصوص تبعات حضور در فضای مجازی و عدم آگاهی نسبت به خطراتی که برخی بازی ها و نرم افزارها ایجاد می کنند، گفت: ورود به فضای سایبری بدون آموزش های مقدماتی و به دور از فرهنگ سازی های اولیه باعث بروز سوء استفاده ها، انحرافات و بی توجهی به سواد رسانه ای گردیده به این خاطر شاهد هستیم کاربرانی که بازی هایی مثل نات کوین یا همستر کمبات را برگزیده اند در طیف ها و طبقات مختلف اجتماعی و سنی قرار دارند.

وی در این باره افزود: ابزار یا بازی همستر که این روزها در بین مردم بسیار محبوبیت یافته و بازی کردن در این فضا با افزایش سکه هایی که از کوبیدن بر صفحه گوشی و برخی ترفندها و وارد کردن کدها به دست می آید زمینه ساز تبلیغاتی برای پولدار شدن جامعه شده آن هم بدون زحمت یا ایجاد ارزش افزوده برای اقتصاد کشور.

مجید ابهری دراین باره خاطر نشان کرد: آسیب شناسی چنین رفتارهایی در جامعه به ما می گوید باید به دنبال علت اصلی گرایش به این بازی ها و امید به پولی باشیم که از یک جا نشستن و انگشت کوبیدن بر صفحه گوشی کسب می شود؟

وی در این باره افزود: بی تردید اصلی ترین علت استقبال مردم جامعه از این بازی و فعالیت های مشابه، رسیدن به ثروت ها و پول های بادآورده و یک شبه است چرا که بسیاری از مردم جامعه مایل هستند بدون تلاش، ثروتمند شوند چرا که شاهد ثروتمند شدن افرادی در جامعه بوده اند که بی دلیل ثروتمند شده اند، یعنی کسب درآمدهای فوق العاده آنها از راه دانش یا اختراع یا کار و تلاش و توانایی و مهارت افزایی نبوده، بلکه از محل توزیع رانت و ثروت از سوی اصحاب قدرت و ثروت بوده است.

مجید ابهری آسیب شناس اجتماعی در این باره توضیح بیشتری داد و گفت: نمونه های اینچنینی که در اقتصاد رانتی فراوان هستند تبدیل به الگو می شوند، جوانان با دیدن افراد تازه به دوران رسیده ای که زندگی های آنچنانی دارند که به خواب مردم عادی، زحمت کشانی که سال ها کار کرده اند نمی رسد به این امید به سمت کسب درآمد از راه های مختلفی مثل قمار می روند تا پول های بی زحمتی کسب کنند که شبیه به این الگوهای ثروتمند بادآورده زندگی کنند.

وی در ادامه بحث تصریح نمود: الگوهای کسب درآمد بدون زحمت و بدون کار و کسب مهارت و اندوخته علمی صورت دیگری از انحرافات اقتصادی و سوء استفاده های مالی است که چهره زشت خود را اینگونه نشان داده است.

آسیب شناس و جامعه شناس یادآور شد: وقتی کار وتلاش و علم آموزی و مهارت افزایی ملاک عمل نباشد و مسوولین زمینه های کسب درآمد از طرق عنوان شده را فراهم نکنند جوانان به جای آموختن روش های کسب درآمد درست و سالم رو به فعالیت هایی می آورند که بی شباهت به قمار نیست، بازی هایی که جز انحرافات فکری و زجر روحی دستاوردی ندارد، حتی اگر داشته باشد منجر به ایجاد جامعه ای سالم، با نشاط و اهل کار و تلاش نمی شود بلکه جامعه ای خموده و فرصت طلب می سازد که فقط به منافع شخصی می اندیشد نه تامین منافع گروهی.

وی در این باره تاکید کرد: وقتی اشخاص با تلاش و فعالیت گسترده در مشاغل مختلفی که مزیت زاست و بهره وری اقتصادی را افزایش می دهد درآمدی کسب نمی کنند یا کار و شغلی برای کسب درآمد نیست و یا مشاغل پاسخگوی نیازهای مادی افراد و خانوار نیست، لذا به سراغ فعالیت هایی می روند که مشخص نیست انتهای آن چه می شود.

وی افزود: در بسیاری از موارد از دست دادن پولی که در قمار از بین می رود و عدم دست یابی به پولی که در ذهن خود به دنبال کسب آن بوده ایم منجر به دلمردگی و افسردگی بیشتر مردم بخصوص جوانان و ناامیدی نسبت به اینده می شود. متاسفانه رسانه های گروهی در این زمینه اطلاع رسانی و آموزش لازم را به جامعه ارائه نمی دهند و خانواده ها و نوجوانان را در مورد تبعات بازی ها و بسترهایی که قرار است شما را یک شبه ثروتمند کند اما نمی کند، آگاه نکرده اند.

مجید ابهری آسیب شناس اجتماعی معتقد است: امروز جامعه نیازمند واکسیناسیون علمی و فرهنگی است. این جامعه مشمول مردم و مسوولانی می شود که باید با نگاه های درست آینده ایران و جوانان را بسازند تا مانع از ایجاد زمینه هایی شوند که بستربروز انحرافات و فساد اخلاقی است. باید به جوانان آموزش داده شود پول های بادآورده و یک شبه نه تنها مقبول نیست بلکه انحراف زاست.

مجید ابهری آسیب شناس اجتماعی معتقد است: وقتی جوان در رشته تحصیلی خود کاری پیدا نمی کند و درآمدها نیز کفاف تامین هزینه های یک هفته زندگی را نمی دهد از نظر رفتار شناسی باید گفت علت استقبال از بازی همستر و بازی های مشابه در چالش های اقتصادی است که جامعه را درگیر کرده است.مردم به این بازی ها برای درآمد زایی رومی آورند چرا که دولت ها در زمینه ایجاد اشتغال، ورود بخش خصوصی به اقتصاد و کارآفرینی فعالیتی به نفع عموم مردم جامعه نداشته اند.

وی در این باره افزود: وقتی دررابطه با کسب درآمد و مدیریت اقتصادی زندگی راه های درستی وجود نداشته باشد مشخص است افراد تحصیل کرده بیکاری که درآمدی برای گذران زندگی ندارند نیز مورد تهاجم تبلیغات قرار می گیرند، چه برسد به سایر مردم جامعه.

وی در پایان گفت و گو خاطر نشان کرد: فقر اقتصادی مردم را مجبور به کسب درآمد از راه هایی می کند که حتی در دین ما گناهی بزرگ است مثل قمار، اینجاست که باید نگاهی نو به مدیریت اقتصاد و نیازهای جامعه داشته باشیم تا جامعه در گرداب هایی که فقر اقتصادی ایجاد می کنند دست و پا نزند.

۲۲ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۹
کد خبر: 56393

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha