نروژ، ایرلند و اسپانیا، کشور فلسطین را به رسمیت شناختند / نتانیاهو اسپانیا را تهدید کرد

کمتر از ۲ روز پس از هشدار صدور حکم بازداشت دیوان بین المللی کیفری برای نتانیاهو، حالا ۳ کشور اروپایی رسما اعلام کردند که کشور فلسطین را به رسمیت می شناسند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، ۲ روز پس از اعلام درخواست دادستان دیوان بین المللی کیفری برای صدور حکم بازداشت نتانیاهو و گالانت -نخست وزیر و وزیر دفاع اسرائیل –به اتهام ارتکاب جنایت جنگی در غزه، ۳ کشور اروپایی در اقدامی تاریخی که با محکومیت اسرائیل و خوشحالی فلسطینی ها مواجه شد، کشور فلسطین را به رسمیت شناختند.

در واکنش به این اقدام، رژیم اسرائیل فورا دستور بازگرداندن سفیران خود از نروژ و ایرلند را صادر کرد و ظاهرا آماده انجام همین کار با سفیر خود در اسپانیا است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، نروژ نخستین کشوری بود که اعلام کرد کشور فلسطین را به رسمیت می شناسد. "اسپن بارت اید" وزیر امور خارجه نروژ روز چهارشنبه در یک کنفرانس خبری گفت که به رسمیت شناختن رسمی کشور مستقل فلسطین توسط سه کشور از ۲۸ ماه می (یک هفته دیگر) اجرایی خواهد شد.

" یوناس گهر استور" نخست وزیر نروژ نیز گفت: "بدون به رسمیت شناختن کشور فلسطینی صلحی در خاورمیانه وجود نخواهد داشت" و افزود: "نروژ با به رسمیت شناختن کشور فلسطین، از طرح صلح اعراب حمایت می کند."

نخست وزیر نروژ (سمت راست تصویر) و وزیر خارجه این کشور روز چهارشنبه و در حال اعلام رسمی به رسمیت شناختن کشور فلسطین/ خبرگزاری فرانسه

ضربه به نتانیاهو از چپ و راست/ نروژ، ایرلند و اسپانیا دولت فلسطین را به رسمیت شناختند

او گفت: فلسطین حق اساسی برای داشتن یک کشور مستقل را دارد و افزود: بنابراین دولت نروژ از این پس فلسطین را به عنوان یک کشور مستقل با تمام حقوق و تکالیفی که مستلزم آن است، در نظر خواهد گرفت."

چندین کشور اتحادیه اروپا در هفته های گذشته نشان داده اند که قصد دارند همین حرکت را انجام دهند و استدلال کردند که راه حل دو کشوری برای صلح پایدار در منطقه ضروری است.

این تصمیم از منظر سیاسی بسیار مهم است و علاوه بر اینکه ضربه ای کاری به راستگرایان حاکم بر رژیم اسرائیل است، می تواند سرآغاز گام های بیشتری در سازمان ملل و عمیق تر کردن هرچه بیشتر انزوای رژیم اسرائیل در جهان باشد.

نروژ، که عضو اتحادیه اروپا نیست، اما منعکس کننده اقدامات آن است، از حامیان سرسخت راه حل تشکیل دو کشور بین اسرائیل و فلسطین بوده است.

"سایمون هریس" نخست وزیر ایرلند نیز روز چهارشنبه با اعلام شناسایی کشور فلسطین از سوی دولت دوبلین گفت که این اقدامی است که با اسپانیا و نروژ هماهنگ شده است،

او این تصمیم را "روزی تاریخی و مهم برای ایرلند و فلسطین" برشمرد و افزود که این اقدام به منظور کمک به حل مناقشه اسرائیل و فلسطین از طریق راه حل دو کشوری است.

هریس گفت که فکر می‌کند کشورهای دیگر اروپایی نیز در هفته های آینده به نروژ، اسپانیا و ایرلند برای به رسمیت شناختن کشور فلسطین خواهند پیوست.

"پدرو سانچز" نخست وزیر سوسیالیست اسپانیا نیز روز چهارشنبه اقدامی مشابه را در پارلمان اسپانیا اعلام کرد و گفت دولت مادرید کشور فلسطینی را به رسمیت می شناسد.

سانچز از زمان آغاز جنگ غزه در ۸ ماه گذشته، بارها به کشورهای اروپایی و خاورمیانه سفر کرده است تا از به رسمیت شناختن یک کشور فلسطینی و همچنین آتش بس احتمالی در غزه حمایت کند. او چندین بار گفته بود که به این حرکت متعهد است.

سانچز گفت: "ما می دانیم که این ابتکار گذشته و زندگی های از دست رفته در فلسطین را باز نمی گرداند، اما معتقدیم که این ابتکار دو چیز را به فلسطینی ها خواهد داد که برای حال و آینده آنها بسیار مهم است: عزت و امید."

نخست وزیر اسپانیا در پارلمان این کشور و در حال اعلام رسمی به رسمیت شناختن فلسطین/ رویترز

ضربه به نتانیاهو از چپ و راست/ نروژ، ایرلند و اسپانیا دولت فلسطین را به رسمیت شناختند

سانچز با اذعان به اینکه این تصمیم دولت مادرید به احتمال زیاد باعث تنش دیپلماتیک با دولت تل آویو (دولت راستگرای نتانیاهو) خواهد شد، افزود: "این به رسمیت شناختن علیه کسی و علیه مردم اسرائیل نیست بلکه این اقدامی به نفع صلح، عدالت و اخلاق است."

در واکنش به این اقدام " اسرائیل کاتز" وزیر امور خارجه اسرائیل به سفرای اسرائیل در ایرلند و نروژ دستور داد که فورا به اسرائیل بازگردند و پیشتر تهدید کرد که در صورت اتخاذ موضع مشابه، سفیر خود در اسپانیا را نیز به تل آویو فراخواهد خواند.

کاتز مدعی شد: ایرلند و نروژ قصد دارند امروز پیامی را به فلسطینی‌ها و کل جهان بفرستند: آنها به تروریسم جایزه می‌دهند.

او افزود که این به رسمیت شناختن می‌تواند مانع از تلاش‌ها برای بازگرداندن "گروگان‌های اسرائیل" در غزه شود و احتمال آتش‌بس را با "جوایز دادن به جهادگران حماس و ایران" کاهش دهد.

۲ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۱:۱۶
کد خبر: 55685

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha