سقف معاملات کوچک تعیین شد/معاملات از این قیمت بالاتر بزرگ محسوب می‌شوند

​​​​​​​ بر اساس مصوبه هیات دولت، سقف معاملات کوچک ۲۱۰ میلیون تومان و سقف معاملات بزرگ نیز ۲میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان تعیین شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، تصویب‌نامه مصوب جلسه مورخ ۱۴۰۳/۰۲/۲۶ هیات وزیران درخصوص «تعیین نصاب معاملات موضوع ماده ۳ قانون برگزاری مناقصات طی نامه شماره ۳۶۸۵۱ در تاریخ ۱۴۰۳/۰۳/۰۱ توسط معاون اول رئیس جمهور ابلاغ شد.

تسنیم در خبری نوشت:معاملات‌ کوچک تا سقف ۲.۱۰۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال

معاملات‌ متوسط بیش از سقف معاملات‌ کوچک و از مبلغ ۲۱.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال تجاوز نکند

معاملات‌ بزرگ بیش از مبلغ ۲۱.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال

گفتنی است، حدنصاب معاملات کوچک مبلغی است که در ابتدای هر سال از سوی وزارت امور اقتصادی و دارایی تعیین شده و ملاک ارزیابی سایر معاملات در مناقصات، سنجش هزینه‌ها در صورتهای مالی اساسی و ثبت معاملات در گزارشات خرید و فروش قرار می‌گیرد.

بر اساس قانون برگزاری مناقصات، معاملات انجام شده به سه دسته زیر تقسیم می‌شوند:

معاملات بزرگ،معاملات متوسط و معاملات کوچک

از آنجا که حدنصاب معاملات متوسط و بزرگ بر اساس ضریبی از حد نصاب معاملات کوچک تعیین می‌شوند، تعیین حد نصاب معاملات کوچک از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

به گزارش تسنیم؛ اگر معامله‌ای در یک فصل تا مبلغ ۱۰۵.۰۰۰.۰۰۰ریال(۵درصد حدنصاب معاملات کوچک) انجام شود می‌توان معامله فوق را در صورت معاملات فصلی(۱۶۹) به صورت تجمیعی (بدون اطلاعات طرف معامله)ثبت کرد،‌البته در سامانه مودیان این حدنصاب کاربردی ندارد.

اگر واحد اقتصادی دارایی‌ای تا ارزش ۲۱۰.۰۰۰.۰۰۰ریال(۱۰درصد حدنصاب معاملات کوچک)در سال ۱۴۰۳ خرید کند می‌تواند مستقیما این دارایی را هزینه ثبت کند ونیازی به شناسایی استهلاک برای دارایی فوق نیست.

۲ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۹:۱۱
کد خبر: 55683

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha