نشریه فوربز منتشر کرد: فهرست میلیاردرهای جهان در ۲۰۲۴

تازه ترین فهرست فوربز از ثروتمندترین افراد جهان نشان می‌دهد تعداد میلیاردرها اکنون بیش از هر زمان دیگری است.

به گزارش اکوایران، براساس تازه ترین فهرست نشریه فوربز از میلیاردرهای جهان، ابر ثروتمندان جهان سالی طلایی را پشت سر گذاشته‌اند. این نشریه ۲ هزار و ۷۸۱ نفر را برای فهرست سال ۲۰۲۴ میلیاردرها در سراسر جهان شناسایی کرده است که ۱۴۱ نفر نسبت به سال قبل بیشتر است. ابر ثروتمندان از همیشه ثروتمندتر هستند، به‌طوری که مجموع ثروتشان به ۱۴.۲ تریلیون دلار می‌رسد که ۲ تریلیون دلار بیشتر از سال گذشته است.

درست مانند شرایط کلی اقتصاد، پول در بالاترین سطوح متمرکز است. درحال حاضر ۱۴ نفر عضو باشگاه ۱۰۰ میلیارد دلاری هستند؛ گروه نخبه‌ای که ثروت آنها به ۱۲ رقم می‌رسد. این درحالی است که چهار سال قبل تنها یک نفر در این باشگاه وجود داشت. این گروه خوش شانس در مجموع ۲ تریلیون دلار ثروت دارند، به این معنا که تنها ۰.۵ درصد از میلیاردرهای جهان ۱۴ درصد از کل ثروت میلیاردرها را در اختیار دارند.

ثروتمندترین افراد جهان در ۲۰۲۴

"برنارد آرنو"، سرمایه دار فرانسوی توانست به لطف یک سال رکورددار دیگر برای شرکت LVMH که پشت برندهای لوکسی چون لویی ویتون، تیفانی اند کو و سفورا قرار دارد، با ثروت ۲۳۳ میلیارد دلار برای دومین سال متوالی عنوان ثروتمندترین فرد جهان را حفظ کند.

ثروت آرنو ۳۸ میلیارد دلار از "ایلان ماسک" بالاتر است، به‌طوری که با این اختلاف ماسک با ثروت ۱۹۵ میلیارد دلاری در رتبه دوم قرار گرفته است.

"جف بزوس"، موسس شرکت آمازون نیز با ثروت ۱۹۴ میلیارد دلاری بعد از ماسک در رتبه سوم قرار گرفته است.

مطالعات فوربز نشان می‌دهد که دوسوم میلیاردرهای جهان ثروتمندتر از یکسال قبل هستند. در این میان هیچ کس به اندازه "مارک زاکربرگ" سود نبرده است چراکه به دنبال کاهش هزینه‌ها از طریق تعدیل نیروها و سرمایه گذاری‌های بزرگ روی هوش مصنوعی و متاورس، سهام متا حدود سه برابر شد. زاکربرگ در رتبه بندی ۲۰۲۴ فوربز با ثروت ۱۷۷ میلیارد دلاری در رتبه چهارم قرار گرفته است.

"لری الیسون"، از بنیانگذاران شرکت اوراکل نیز با ثروت ۱۴۱ میلیارد دلاری در رتبه پنجم ثروتمندان جهان قرار گرفته است.

"وارن بافت"، سرمایه گذار آمریکایی و مدیرعامل هلدینگ برکشر هاتاوی با دارایی خالص ۱۳۳ میلیارد دلار در رتبه ششم قرار گرفته است.

"بیل گیتس"، بنیانگذار شرکت مایکروسافت نیز با ثروت تخمینی ۱۲۸ میلیارد دلاری در فهرست فوربز رتبه هفتم را بدست آورده است.

"استیو بالمر"، مدیرعامل سابق شرکت مایکروسافت با ثروت تخمینی ۱۲۱ میلیارد دلار در رتبه هشتم ثروتمندترین افراد جهان قرار گرفته است.

"موکش آمبانی"، سرمایه دار هندی و مدیرعامل شرکت صنایع ریلاینس (بزرگترین شرکت خصوصی هند) با ثروت ۱۱۶ میلیارد دلاری به نهمین فرد ثروتمند جهان تبدیل شده است.

"لری پیج"، از اعضای هیات مدیره و سهامدار شرکت مادر گوگل، آلفابت با ثروت برآورده شده ۱۱۴ میلیارد دلار در جایگاه دهمین ثروتمند بزرگ جهان قرار گرفته است.

photo_2024-04-02_19-59-00

جهش ثروت میلیاردرهای تکنولوژی با هوش مصنوعی

زاکربرگ و الیسون تنها دو نفر از غول‌های فناوری هستند که به‌طور چشمگیری ثروتمندتر از یکسال پیش هستند. هجوم به سمت هوش مصنوعی همچنان ادامه دارد به‌طوری که کمک کرده است بیش از ده‌ها تازه وارد که در زمینه هوش مصنوعی کار می کنند به رتبه بندی میلیاردرهای جهان اضافه شوند؛ چارلز لیانگ مدیرعامل شرکت فناوری اطلاعات سوپر مایکرو (با ارزش تخمینی ۶.۱ میلیارد دلار) و همسرش، سارا لیو (۱.۵ میلیارد دلار) در میان این افراد هستند. سم آلتمن مدیرعامل شرکت OpenAI نیز به جمع میلیاردرها پیوسته است. تقاضای سرسام آور برای هوش مصنوعی سهام تکنولوژی را به‌طور کلی تقویت کرده است و مجموع ثروت میلیاردرهای تکنولوژی جهان را تنها در یک سال با حدود ۷۵۰ میلیارد دلار افزایش به ۲.۶ تریلیون دلار رسانده است.

رشد ثروت سلبریتی‌ها

سلبریتی‌ها نیز درحال ثروتمندتر شدن هستند. تیلور سوییفت، خواننده و ترانه سرای آمریکایی (۱.۱ میلیارد دلار) پس از رکوردشکنی اولین مرحله از تور اراس خود، به رتبه بندی سال ۲۰۲۴ پیوسته است؛ او اولین خواننده‌اس است که این کار را صرفاً بر اساس ترانه‌سرایی و اجرا انجام داده است. دیک وولف، تهیه‌کننده تلویزیونی (۱.۲ میلیارد دلار) که مغز متفکر برنامه‌هایی مانند نظم و قانون و شیکاگو است، نیز در فهرست میلیاردرها تازه وارد است. مجیک جانسون، از مشاهیر بسکتبال که پس از بازنشستگی توانست از طریق معاملات تجاری هوشمندانه و سهام در چندین تیم ورزشی ثروت شده نیز به این فهرست وارد شده است.

بررسی‌های فوربز نشان می‌دهد که در مجموع ۲۶۵ نفر چهره جدید امساله به فهرست میلیاردرهای جهان پیوسته‌اند.

زنان هنوز کمتر در این فهرست حضور دارند، به‌طوری که تنها ۳۶۹ نفر از ۲۷۸۱ میلیاردر جهان (حدود ۱۳ درصد) را تشکیل می‌دهند. ثروتمندترین زن جهان بار دیگر "فرانسوا بتانکور مایرز"، وارث ثروت شرکت تولید محصولات آرایشی و بهداشتی فرانسوی اورئال است. ثروت او ۹۹.۵ میلیارد دلار برآورد شده است.

میلیاردرهای خودساخته

به‌طور کلی، ۶۶ درصد از میلیاردرهای جهان خودساخته هستند؛ به این معنی که آنها شرکت خود را تأسیس کرده، یا ثروت شان را خود ایجاد کرده‌اند، به جای اینکه آن را به ارث ببرند. تقریباً همه ۱۷ میلیاردر ارزهای دیجیتال در سال ۲۰۲۴ در میان میلیاردرهای خودساخته هستند؛ فهرستی که به لطف تجارت بیت کوین و سایر دارایی‌های کریپتو در بالاترین حد خود ایجاد شده است.

به گفته فوربز، نسبت میلیاردرهای خودساخته جهان سال گذشته ۶۹ درصد بوده است. یکی از دلایل کاهش سهم میلیاردرهای خودساخته، شروع انتقال بزرگ ثروت در سراسر جهان است. به عنوان مثال، زمانی که سیلویو برلوسکونی، نخست وزیر سابق ایتالیا در سال گذشته درگذشت، پنج فرزندش جای او را در این صفوف گرفتند. میانگین سنی یک میلیاردر ۶۶ سال است. مسن ترین عضو لیست، سرمایه دار بیمه ۱۰۲ ساله جورج جوزف (۱.۷ میلیارد دلار)، یکی از ۴۲۵ نفری است که ۸۰ سال یا بیشتر دارند. جوان‌ترین میلیاردر در سراسر جهان، لیویا وویگت ۱۹ ساله، وارث برزیلی است که پدربزرگش یکی از بنیانگذاران تولید کننده تجهیزات الکتریکی ویگ بوده است. ۲۵ نفر در این لیست وجود دارند که ۳۳ سال یا کمتر دارند، اگرچه تنها ۷ نفر آنها خودساخته هستند.

فهرست میلیاردرهای جهانی فوربز، از ۸ مارس ۲۰۲۴ هر فرد با دارایی خالص ۱ میلیارد دلار آمریکا یا بیشتر را رتبه بندی کرده است.

۱۶ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۱:۴۷
کد خبر: 54019

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha