پرداخت بدهی سریلانکا به ایران با چای

بنا به اعلام نخست وزیر سریلانکا، تاکنون ۲۰ میلیون دلار چای بر اساس قرارداد پایاپای (در ازای نفت) به ایران صادر شده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، سریلانکا اعلام کرده که در چارچوب بازپرداخت بدهی نفتی خود به ایران، ۲۰ میلیون دلار چای به این کشور منتقل کرده است؛ گفتنی است که سریلانکا در مجموع ۲۵۱ میلیون دلاری بدهی نفتی به ایران دارد.

چند روز پیش حسین امیرعبداللهیان -وزیر امور خارجه ایران- در نخستین سفرش به کلمبو (بزرگترین شهر سریلانکا) ضمن دیدار و گفت‌وگو با علی صبری -وزیر خارجه سریلانکا- با رانیل ویکرمسینگه -رئیس‌جمهور و دنیش گوناواردانه- نخست‌وزیر هم دیدار کرد و در نشست خبری حضور یافت.

در این نشست وزیر خارجه سریلانکا در دیدار امیرعبداللهیان از آمادگی کشورش برای اجرای پروژه‌های اقتصادی توسط ایران در سریلانکا خبر داد و دو وزیر خارجه بر برقراری پروازهای مستقیم بین دو کشور تاکید کردند.

دفتر دینش گوناواردنا، نخست وزیر سریلانکا روز چهارشنبه (2 اسفند) پس از گفت‌وگو با وزیر امور خارجه کشور در کلمبو پایتخت سریلانکا اعلام کرد که تاکنون ۲۰ میلیون دلار چای بر اساس قرارداد پایاپای به ایران صادر شده است.

لازم به ذکر است که قرارداد مبادله چای در برابر نفت میان ایران و سریلانکا در دسامبر ۲۰۲۱ منعقد شد، اما انتقال چای به ایران به دلیل بحران اقتصادی سریلانکا به تعویق افتاد. بنابراین این بحران اقتصادی منجر به این شد که در ژوئیه ۲۰۲۲ گوتابایا راجاپاکسا رئیس‌جمهور وقت سریلانکا از مقام خود کناره‌گیری کند.

آن‌طور که خبرگزاری انتخاب گزارش داده، مقامات این کشور ادعا کرده‌اند، مبادله چای در برابر نفت، تحریم‌های آمریکا علیه ایران را نقض نمی‌کند، چراکه چای یک محصول غذایی است و این تبادل، بانک‌های ایرانی تحریم‌شده را درگیر خود نمی‌کند.

سریلانکا در آوریل ۲۰۲۲ بدهی خارجی ۴۶ میلیارد دلاری خود را نپرداخت و سال گذشته ۲.۹ میلیارد دلار کمک مالی از صندوق بین‌المللی پول دریافت کرد.

گفتنی است که در سال ۲۰۱۶، چای سیلان، نام این کشور در دوران استعمار، تقریباً نیمی از مصرف چای ایرانیان را تشکیل می‌داد. اما این میزان در سال‌های اخیر کاهش یافته است.

البته قرار بر این بود که امیرعبداللهیان دو سال پیش و در بهمن ۱۴۰۰ به هند و سپس سریلانکا سفر کند که به دلیل ابتلای وزیر خارجه هند به کرونا این سفر به تعویق افتاد.

وزیر امور خارجه پیش از انجام این سفر در شبکه اجتماعی ایکس (توییتر سابق) نوشته بود: «به منظور دیدار و گفت‌وگو با مقامات عالی سریلانکا عازم این کشور هستم. رایزنی‌ برای گسترش همکاری‌ها در حوزه اقتصاد، تجارت، کشاورزی، علم و فناوری، خدمات فنی و مهندسی و… در دستورکار مشترک ماست.»

۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۰
کد خبر: 52650

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha