نظر بازار ارز درباره اطلاعیه بانک مرکزی

بازار درباره اطلاعیه سه‌شنبه بانک مرکزی چه نظری دارد؟

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از اکوایران، همچنان شاهد بازار آرامی بودیم. بازار ارز در روز سه‌شنبه در حال درجا زدن بود اما قیمت طلا و سکه با نوسان انس، از مرز مقاومت عقب نشستند. روند قیمتی دلار هرات مثل روز گذشته بود و در مرز ۵۴ و ۵۵ هزار تومان نوسان داد با این تفاوت که در کانال ۵۴ بازگشایی کرد اما در ۵۵ هزار و ۱۰۰ تومان بسته شد.

قیمت درهم در ۱۵ هزار و ۱۴۰ تومان بازگشایی کرد و در ۱۵ هزار و ۱۸۰ تومان به کار خودش پایان داد.

قیمت سکه در ۳۲ میلیون و ۴۵۰ هزار تومان بازگشایی کرد و در همین حوالی هم بسته شد که نسبت به روز دوشنبه کاهش ۱۰۰ هزار تومانی داشت. قیمت طلای آبشده هم در حوالی ۱۱ میلیون و ۸۰۰ هزار تا ۱۱ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان نوسان داد.

درمجموع بازار طلا و ارز با نوسان رفت و برگشتی که دامنه نوسان هر روز کوتاه‌تر شده دارد به گوشه مثلث نزدیک می‌شود.

معامله‌گران این یک هفته آرام بازار را با زمانی مقایسه می‌کردند که قیمت دلار در مرز ۵۰ هزار تومان رنج می‌زد. به عقیده آن‌ها فعلا کار بازارساز در زمان آرام بودن بازار آسان است و همان سناریوی رنج را به کار می‌گیرد تا تصمیم بگیرد که قیمت از کف خارج شود یا سقف. اکثر معامله‌گران با توجه به انتخابات مجلس معتقدند قیمت‌ها در محدوده فعلی رنج می‌زنند یا رو به کاهش خواهند بود. نتیجتا بازار صعود پرقدرت ندارد.

در روز سه‌شنبه یک خبر بحث داغ بازار بود. طبق این خبر بانک مرکزی با بیانیه‌ای تاکید کرده انتشار اوراق ادامه دارد. بانک مرکزی ضمن تاکید بر ادامه استفاده از ابزارهای مختلف سیاست پولی از جمله اوراق گواهی سپرده خاص سرمایه‌ ‎گذاری برای طرح‎های دارای بازدهی بالا و پیشران کشور تصریح می‎کند به عنوان سیاستگذار پولی در هر زمان که ضرورت داشته باشد و تشخیص بدهد از این ابزار پولی به منظور هدایت هدفمند نقدینگی در تامین مالی طرح‌های ملی و سرمایه در گردش بنگاه‌های تولیدی استفاده خواهد کرد. همچنین بانک مرکزی در این اطلاعیه تاکید داشت مواضع رسمی درباره اجرای برنامه‌های مربوط به سیاست‌های پولی و بانکی کشور توسط رئیس‌کل بانک مرکزی و رئیس شورای پول و اعتبار به عنوان سخنگو اعلام می‌گردد.

معامله‌گران در مورد اطلاعیه بانک مرکزی سه تا نظر داشتند. اول اینکه آن‌ها این اطلاعیه‌ را دیس‌بک بانک مرکزی به خاندوزی، وزیر اقتصاد می‌دانستند که در روز دوشنبه گفته بود عرضه اوراق با نرخ سود ۳۰ درصدی تمدید نمی‌شود. نظر دوم درمورد طرح‌های دارای بازدهی بالا و پیشران کشور بود. سوال معامله‌گران این بود که آیا اصلا طرح تولیدی زودبازدهی وجود دارد که بالای ۳۵ درصد سود دهد؟ آن‌ها با اشاره به صورت‌های مالی شرکت‌ها در کدال و حال و روز بورس معتقد بودند که حداقل در بازار سرمایه چنین بازدهی‌ وجود ندارد.

نظر سوم معامله‌گران این بود که سیاست فرزین در قبال نوسان نرخ ارز مشخص شده؛ هر وقت که بوی نوسان بالا در بازار ارز بیاید نرخ بهره‌ را بالا ببرند.

در روز سه‌شنبه اخبار مربوط به پیش‌بینی قیمت دلار تا پایان سال که توسط رسانه‌های نزدیک به دولت هم مورد توجه بازار بود. در این اخبار پیش‌بینی شده تا پایان سال افزایش قیمت دلار نخواهیم داشت. علاوه بر این خبر مازاد عرضه در نیما و مرکز مبادله هم در خبرها دیده می‌شد. معامله‌گران معتقدند معنای مازاد عرضه این است که قیمت پایین بیاید. حداقل در این بازار نیما و مرکز مبادله که شاهد قیمت‌هاش هستیم کاهش قیمت ندارند و ثابت هستند.

نکته اول بازار درمورد بازار طلاست که در تهران و یکسری شهرستان‌ها، پاساژها در ابتدای صبح به دلیل اعتراض به ثبت اموال بسته بودند.

نکته دوم این است که در بازار شنیده می‌شد قیمت حواله‌ را به خاطر کم بودن ارز مرغوب صادراتی و بدون ریسک، بالاتر عنوان می‌کنند. یوان چین و درهم دو ارزی هستند که از نظر آن‌ها قیمتش بالاتر عنوان می‌شد.

۲۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۳
کد خبر: 52373

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha