ببینید: ایران به کدام نقطه در پاکستان حمله کرد و پاکستان کجا را هدف قرار داد؟

مهدی جهان تیغی تحلیلگر مسائل سیاسی به بیان اطلاعات جدید درباره پایگاه جیش الظلم و حوادث جداره مرزی ایران پرداخ

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس، مهدی جهان تیغی تحلیلگر مسائل سیاسی در برنامه زنده تلویزیونی سلام صبح بخیر گفت: در ساعات گذشته خبرگزاری‌های بین‌المللی مثل رویترز و منابع پاکستانی گفته‌اند که کمیته امنیت ملی پاکستان تشکیل جلسه داده و تصمیم گرفته اند تمام روابطشان با ایران را به حالت عادی برگردانند.

وی افزود: تقریباً بعد از ۷۲ ساعت تنش به نقطه صفر تنش نزدیک شده‌ایم و ارتباط به حالت عادی بازگشت. اما میخواهیم به این اشاره کنم که در این روزها چه گذشت. یکی از بحث‌ها این است که ایران چه نقطه‌ای را زد و پاکستانی‌ها چه کردند.
جهان تیغی ادامه داد: استناد من به پهپادهای شناسایی نیروی زمینی سپاه است، تصاویر پایگاه جیش الظلم به سادگی به ما نشان می‌دهد که با یک پایگاه بزرگ روبرو هستیم و تراکم نیروها در این نقطه بیشتر است. تحلیل دیگر این است که ایران یک اشراف اطلاعاتی داشته است و آن تحلیل که می‌گوید در مرز ایران هستند اشتباه است چون اگر در مرز بودند که با این اشرافی اطلاعاتی، آن ها را از بین می بردیم. این مسئله نشان می‌دهد که تروریست‌ها آن طرف مرز هستند.

تحلیلگر مسائل سیاسی گفت: با تصاویری که داریم تعداد کشته‌های جیش الظالم خیلی بالا است و بین رقم‌های ۲۰ نفر به بالا نیز مطرح است.

جهان تیغی با اشاره به اقدامات ارتش پاکستان بعد از حمله ایران به مقرر تروریست ها، ادامه داد: ارتش پاکستان بلافاصله آنجا را ممنوع الورود کرد و و هیچ خبرنگاری را اجازه ورود به محل حادثه نداد و کل منطقه را پاکسازی کرد.

وی افزود: شامگاه پنجشنبه اخباری آمد که شهر سراوان مورد هدف قرار گرفته است نکته اساسی این است که شهر سراوان از شهرهای مرزی است. ما ۹۹۰ کیلومتر مرز بین ایران و پاکستان داریم که ۳۸۴ کیلومتر متعلق به سراوان است. این حمله نه به خود شهر سراوان و نه حتی بخش های آن انجام نشده بلکه کنار یکی از روستاهای مرزی سراوان بوده است و در قسمتی از این روستا که مردم محلی به آن حق آباد می گویند، حادثه اتفاق افتاده است.

تحلیلگر مسائل سیاسی در ادامه گفت: در این جداره مرزی تعدادی از پاکستانی‌ها در آن حضور دارند و هیچ ایرانی در آن حادثه نبوده است چون اگر بود در تصاویر و فیلم‌هایی که منتشر شد دیده می‌شد. کار بزرگی که صدا و سیما برخلاف پاکستان انجام داد این بود که در صبح حادثه وارد عمل شد و تصاویر آن به جهان مخابره شد. این برخلاف اقدامی بود که پاکستانی‌ها بعد از اقدام ایران علیه تروریست ها انجام دادند.

جهان تیغی تاکید کرد: این ۳۸۴ کیلومتر مرز بین ایران و پاکستان در سراوان عملاً بیابانی است و سکونت بعضی اتباع غیر قانونی در آنجا گاها اتفاق میافتد. حمله پاکستان نیز با پهپادهای کوچک انجام شده نه آن چیزی که بزرگ‌نمایی شده است. نکته ای که می‌خواهم تاکید کنم این است که این به معنای این نبود که کوچک نمایی حادثه را انجام دهیم. تجاوز به کشور ما حتی در مقیاس یک سانت هم غلط و اشتباه است ولی بزرگنمایی که در مرحله اول انتشار خبر بود را قصد داشتیم بررسی کنم.

وی در پایان تصریح کرد: ایران فرصتی پیدا کرده است که یک توافقنامه امنیتی جدید با پاکستانی‌ها داشته باشد و مصمم است اگر دولت پاکستان به تعهدات خودش عمل نکند همچنان با قاطعیت با گروه‌های تروریستی برخورد خواهد کرد و خط قرمز امنیتی خودش را خواهد داشت.

۳۰ دی ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۴
کد خبر: 51445

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha