آیا شاه هواپیمای شاهین را پس فرستاد؟

شاهین، نام هواپیمای بوئینگ ۷۰۷ بود که شاه با آن فرار کرد و بعد از مدتی به ایران بازگردانده شد. حتی جالب توجه است که بنی‌صدر و مسعود رجوی نیز با همین هواپیما از ایران گریختند!

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از خبرنگار باشگاه خبرنگاران توانا، شاهین، بوئینگ ۷۰۷ متعلق به نیروی هوایی شاهنشاهی ایران بود که محمدرضا پهلوی و فرح از آن برای سفرهای داخلی و خارجی استفاده می‌کردند؛ که در روزهای منتهی به انقلاب نیز در ۲۶ دی ماه ۱۳۵۷، محمدرضا با شاهین از ایران فرار کرد اما مدتی بعد، این هواپیما به ایران برگشت.

صفحات سلطنت طلب در این رابطه ادعا می‌کنند که شاه بعداز خروج از ایران دستور داد که شاهین را به ایران برگردانند، زیرا شاهین ثروت ملی ایران، و متعلق به مردم است! همین‌طور ادعا می‌کنند که شاه می‌توانست با فروشِ شاهین، ۱۲۰ میلیون دلار به جیب بزند اما لطف کرده و شاهین را نفروخت.

آیا شاه هواپیمای شاهین را پس فرستاد؟

هواپیمای شاهین

برای بررسی این موضوع چند نکته حائز اهمیت است:

۱- فرض بگیریم که محمدرضا از هواپیمای ۱۲۰ میلیون دلاری چشم پوشی کرده و از روی دلسوزی برای مردم آن را پس داده است؛ اما روزنامه فایننشال‌تایمز انگلیس، در سال ۲۰۰۹، دارایی‌های دزدیده شده توسط دیکتاتورهای فراری را بررسی کرده و مبلغ دزدی پهلوی را ۳۵ میلیارد دلار تخمین زده است! چطور می‌شود که شاه فقط در رابطه با هواپیمای شاهین به یاد ملت افتاده باشد و آن پول عظیم که ارزشش ۳۰۰ برابر ارزش این هواپیما است را به راحتی با خود به خارج بِبَرد؟

۲- یک مسئله دیگر درباره شاهین، این است که اگر شاه چنین حرفی درباره این هواپیما زده، سندش کجاست؟ این مطلب را در کجا و نزد چه کسی عنوان کرده است؟ معمولاً پاسخ سلطنت‌طلب‌ها این است که این ماجرا در کتاب «نگاهب به شاه» عباس میلانی نوشته شده است؛ اما باید گفت که چنین مطلبی در هیچ کجای این کتاب پیدا نمی‌شود!

۳- موضوع بسیار مهم این است که طبق قوانین بین‌المللی، این هواپیما برای دولت ایران بوده و محمدرضا امکان استفاده از آن را نداشت و نمی‌توانست آن را بفروشد!

۴- مطلبی که ماجرای هواپیمای شاهین را جالب می‌کند این است که خلبانِ شاهین، بهزاد معزی که هواپیما را به ایران برگرداند، اعلام کرد که شاه از این موضوع بی‌اطلاع بوده و از برگشت شاهین خبر نداشته است!

آیا شاه هواپیمای شاهین را پس فرستاد؟

سرهنگ معزی

اما یک نکته دیگر نیز می‌تواند جالب باشد و آن مربوط به سرهنگ معزی، خلبان شاهین است که بی‌خبر از شاه، با هواپیما به ایران بر می‌گردد. معزی بعد فراری دادن شاه، در سال ۶۰ دو نفر دیگر را نیز از ایران فراری می‌دهد که آن دو نفر بنی‌صدر و مسعود رجوی بودند.

۳۰ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۴
کد خبر: 51419

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha