پیام‌های پنجگانه عملیات موشکی ایران علیه موساد و تروریست‌ها

تحلیلگر ارشد منطقه‌ای به بررسی پیام‌های ایران از حملات موشکی اخیر ضد گروه‌های تروریستی در سوریه و عراق و مخاطبان این پیام‌ها پرداخت.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، تحلیلگر مسایل راهبردی منطقه در مقاله جدید خود در پایگاه اینترنتی روزنامه رای الیوم به بررسی حملات موشکی ایران ضد گروه‌های تروریستی داعش و موساد در سوریه و عراق پرداخته و نوشت که این حملات نشان دهنده رویکرد هجومی بی‌سابقه ایران بوده که این رویکرد نه تنها بر اساس تمرکز و دقت اصابت موشک‌ها، بلکه بر اساس کیفیت و ابعاد مسافت طی شده توسط این موشک‌ها و پیام‌های ارسال شده و مخاطبین این پیام‌ها قابل بررسی است.

عبدالباری عطوان در این مقاله می‌افزاید که چندین موضوع در بررسی این حمله موشکی مورد توجه است که می‌توان آنها را در موارد زیر برشمرد.

اول: نکته اول اینکه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی برای اولین بار از موشک‌های دقیقی استفاده می‌کند که مسافت ۱۲۳۰ کیلومتر را طی کرده و به اهداف خود در اربیل واقع در شمال عراق اصابت کرد.

دوم: این حمله موشکی واکنش انتقام جویانه دوجانبه نسبت به ترورها و اقدامات تروریستی انجام شده ضد ایرانیان در داخل و خارج از این کشور و انتقامی از حمله تروریستی شهر کرمان بود. حمله به مقر سازمان جاسوسی موساد در اربیل نیز که پشت صحنه اصلی این عملیات تروریستی بود، در همین رابطه صورت گرفت.

سوم: اعلام علنی و آشکار و بی‌سابقه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به انجام این عملیات دوجانبه از دیگر مسایل مورد توجه بود.

چهارم: این حمله انتقام جویانه واکنشی بسیار سریع نسبت به حوادث تروریستی گذشته بود که در نوع خود بی‌سابقه است و نشان می‌دهد ایران در زمان و مکان مناسب نسبت به اقدامات ضد ایرانی واکنش نشان می‌دهد.

پنجم: بر اساس بیانیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی این عملیات انتقام جویانه تنها در واکنش به اقدامات تروریستی ضد ایرانی‌ها نبود، بلکه واکنشی نسبت به ترور شخصیت‌های سوری، لبنانی و فلسطینی و عراقی بود که نشان دهنده وحدت عرصه‌های انتقام در محور مقاومت است که به خودی خود یک اتفاق جدید به شمار می‌رود. چرا که در روزهای و هفته‌های گذشته علاوه بر سردار سید رضی موسوی، صالح العاروری نایب رییس دفتر سیاسی حماس و وسام حسن الطویل از فرماندهان گردان‌های رضوان در لبنان و ابو تقوی العراقی از رهبران جنبش النجباء در عراق هدف ترور دشمن قرار گرفتند.

پیام ایرانی‌ها از این عملیات کاملاً آشکار است مبنی بر اینکه واکنش ایران در زمان و مکان مناسب انجام می‌شود و این واکنش سریع خواهد بود.

این تحلیلگر ارشد منطقه در پایان مقاله خود تاکید می‌کند: ما در برابر مرحله‌ای متفاوت از درگیری‌ها در خاورمیانه هستیم که محوریت آن را گروه‌های مقاومت به رهبری ایران و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در اختیار دارند و به نظر می‌رسد زمان صبر استراتژیک در آستانه اتمام است. نشانه‌های این مرحله جدید می‌تواند شامل گسترش تنش در جبهه یمن و جنوب لبنان و سوریه و عراق و همچنین گسترش توقیف کشتی‌های اسراییلی یا احتمال بسته شدن تنگه هرمز بعد از تنگه باب المندب باشد.

این عملیات پیامی قوی از سوی ایران برای واشنگتن و تل‌آویو بود و حال باید دید آنها از این پیام به خوبی درس می‌گیرند یا به سیاست‌های استکباری خود ادامه می‌دهند و در نهایت هزینه سنگینی را در ازای این سیاست‌ها پرداخت می‌کنند؟

۲۷ دی ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۵
کد خبر: 51305

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha