۵۰۰ تن گوشت گرم از کنیا وارد کشور شد/کنترل نوسانات قیمت گوشت با افزایش واردات و تولید قراردادی

واردات گوشت قرمز به کشورمان طبیعتاً تا پایان سال صورت خواهد گرفت ولی با شروع فصل گرما در بهار سال‌جاری شاهد افزایش چشمگیر عرضه دام داخلی در بازار خواهیم بود که کشورمان را از واردات بی‌نیاز خواهد کرد، از طرف دیگر به نظر می‌رسد قیمت گوشت داخلی نیز برای مردم کاهش خواهد یافت.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از ایران اقتصادی طی یک ماه اخیر بازار گوشت قرمز با نوساناتی روبه‌رو شد، با این حال اما دولت سیزدهم برای عدم نوسان گوشت قرمز اقدام به واردات گسترده گوشت قرمز به کشور کرده و آن‌طور که مسئولان وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرده‌اند، این امر تا پایان سال نیز ادامه دارد. به‌طوری که در هفت ماهه امسال ۴۴ هزار و ۶۱۹ تن و ۲۶۳ کیلوگرم انواع گوشت قرمز اعم از گوسفند، بره، گاو و گوساله به ارزش ۲۳۳ میلیون و ۵۸۰ هزار و ۵۲۱ دلار وارد کشور شده، این در حالی است که در همین بازه زمانی در سال گذشته تنها ۲۸ هزار و ۶۳۳ تن و ۲۱۸ کیلوگرم انواع گوشت قرمز به ارزش ۱۲۶ میلیون و ۶۳۶ هزار و ۷۹۱ دلار وارد کشورمان شده بود. بنابراین می‌توان گفت واردات انواع گوشت قرمز در هفت ماهه امسال نسبت به همین بازه زمانی در سال گذشته به لحاظ وزنی با رشد بیش از ۵۵ درصدی و به لحاظ ارزشی با رشد ۸۵ درصدی روبه‌رو بوده است.
هم‌اکنون اما گوشت قرمز به وفور در میادین میوه و تره‌بار و فروشگاه‌های زنجیره‌ای با قیمت متوسط ۳۱۰ تا ۳۹۰ هزار تومان عرضه می‌شود.
در همین خصوص علیرضا پیمان‌پاک، قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی در گفت‌وگو با «ایران اقتصادی» درباره آخرین وضعیت بازار گوشت قرمز اظهار کرد: در سال گذشته شاهد آن بودیم که برخی دام‌های مولد در کشور به دلیل اتخاذ سیاست حذف ارز ترجیحی روانه کشتارگاه‌ها شد، از طرف دیگر قیمت نهاده‌های دامی نیز به تبع جنگ اوکراین و روسیه با افزایش قیمت قابل توجهی روبه‌رو شد.
وی افزود: از این‌رو کاهش ذخایر دامی و حذف برخی دام‌های مولد سبب شد که در سال‌جاری عرضه دام به کشتارگاه‌ها کاهش پیدا کند و شکاف ۱۰ تا ۱۵ درصد بین عرضه گوشت قرمز در بازار و میزان تقاضا در نزد مردم وجود داشت.
قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: به همین دلیل طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته از اواخر فصل بهار قرار شد افزایش تولید دام در بلندمدت و افزایش واردات گوشت قرمز در کوتاه‌مدت در دستور کار قرار گیرد به همین دلیل در معاونت‌های بازرگانی و امور دامی پیگیری‌های زیادی برای تولید گوشت قراردادی و افزایش واردات نهاده‌های دامی صورت گرفت. پیمان‌پاک در پاسخ به سؤالی درخصوص میزان واردات گوشت قرمز به کشور نیز گفت: بدون شک در بهار سال آینده هیچ‌گونه نیازی به واردات گوشت قرمز وجود ندارد و شاهد عرضه گسترده دام داخلی در بازار هستیم اما برای وضعیت فعلی روزانه بین ۲۰۰ تا ۲۵۰ تن گوشت گرم وارد و در شبکه‌های مطمئنی مثل فروشگاه‌های زنجیره‌ای، میادین میوه و تره‌بار و... با قیمت تنظیم بازاری دراختیار مردم قرار می‌گیرد. وی افزود: طی ماه‌های گذشته گوشت قرمز زیادی از مبادی کشورهای حوزه اوراسیا از جمله روسیه، گرجستان، ارمنستان و قزاقستان وارد شد ولی با رسیدن فصل سرما کشورهای دیگری همچون مغولستان، رومانی، استرالیا صورت گرفت و با توجه به ظرفیت‌های مغفول در آفریقا قرار به واردات گوشت قرمز از مبادی آفریقای جنوبی و کنیا صورت گرفته است چون این دو کشور استانداردهای بهداشتی و ملاحظات دامپزشکی کشورمان را دارا هستند.
این مقام مسئول خاطرنشان کرد: هم‌اکنون بالغ بر ۵۰۰ تن گوشت گرم از کنیا وارد کشور شده است و در میادین میوه و تره‌بار و فروشگاه‌های زنجیره‌ای عرضه شد و مورد استقبال زنجیره توزیع گوشت قرمز کشورمان واقع شد.
قائم‌مقام وزیر جهاد کشاورزی درخصوص سهم کم کشورهای آفریقایی از واردات گوشت قرمز نیز گفت: هم‌اکنون این دو کشور آفریقایی سهم ۵ درصدی را از بازار واردات گوشت قرمز دارا هستند که این امر به این دلیل است که ایجاد کانال ارسال و مسائل لجستیکی، قرنطینه‌ای و دامپزشکی با ملاحظات خاصی صورت گرفت تا نظارت خاصی روی آن صورت گیرد، از طرف دیگر نیازمند ایجاد یک زنجیره مناسب در لجستیک هستیم تا حجم زیادتری از این مبادی واردات صورت گیرد.
پیمان‌پاک در ادامه یادآور شد: چون این واردات از طریق هواپیما صورت می‌گیرد برای افزایش حجم و چارتری شدن آنها اقدامات زیادی صورت گرفته است چون در وضعیت فعلی و شروع فصل سرما کیفیت گوشت وارداتی از روسیه کاهش یافته و طبیعتاً باید از سایر مبادی گوشت وارد شود.
وی افزود: نیمه دوم سال همیشه وزارت جهاد کشاورزی با چالش‌های زیادی در تأمین و کنترل قیمت گوشت قرمز مواجه بوده، به همین دلیل در وضعیت فعلی با این دو برنامه قیمت گوشت قرمز کنترل شده و گوشت قرمز با قیمت تنظیم بازار به وفور عرضه می‌شود.
قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی گریزی به نوسانات قیمتی در برخی از مناطق کشور نیز زد و گفت: با این حال در ماه‌های آذر و دی برنامه‌های تکثیر جمعیت دام افزایش می‌یابد از این‌رو عرضه دام به کشتارگاه به صورت سنواتی و سنتی کاهش پیدا می‌کند به همین دلیل در برخی مناطق شاهد نوسانات قیمتی بودیم با این حال با توجه به برنامه‌ریزی و مدیریت‌های صورت گرفته از طریق افزایش واردات و بازاررسانی‌ها مناسب این مورد نیز کنترل شده است.
وی در پایان اظهار کرد: واردات گوشت قرمز به کشورمان طبیعتاً تا پایان سال صورت خواهد گرفت ولی با شروع فصل گرما در بهار سال‌جاری شاهد افزایش چشمگیر عرضه دام داخلی در بازار خواهیم بود که کشورمان را از واردات بی‌نیاز خواهد کرد، از طرف دیگر به نظر می‌رسد قیمت گوشت داخلی نیز برای مردم کاهش خواهد یافت.

۴ دی ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۴
کد خبر: 50465

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha