آیا اینترنت امروز کاملا قطع می شود؟ + جزئیات مهم

برادر دوقلوی توفان خورشیدی که اوایل هفته بخش‌هایی از اروپا را تحت تاثیر قرار داد، به‌گفته دانشمندان امروز پنجشنبه به زمین می‌رسد و ممکن است خسارت‌های‌ باورنکردنی در سایر نقاط جهان رقم بزند. ترسناک‌ترین احتمال، قطع گسترده و سراسری اینترنت برای مدتی طولانی است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد برادر دوقلوی توفان خورشیدی که اوایل هفته بخش‌هایی از اروپا را تحت تاثیر قرار داد، به‌گفته دانشمندان امروز پنجشنبه به زمین می‌رسد و ممکن است خسارت‌های‌ باورنکردنی در سایر نقاط جهان رقم بزند. ترسناک‌ترین احتمال، قطع گسترده و سراسری اینترنت برای مدتی طولانی است.

بخشی از جرم هاله‌ای خورشید روز یکشنبه پنجم آذر، به زمین برخورد کرد و به مدت ۱۵ ساعت چیزی به اسم توفان خورشیدی را رقم زد. این واقعه به‌قدری قدرتمند بود که در بخش‌های زیادی از اروپا با وضوح بالا شفق‌ قطبی دیده شد. ناسا حرکت جرم هاله‌ای دومی را ردیابی کرده‌اند که در مسیر نیمکره جنوبی زمین قرار دارد و گفته شده امروز ۳۰ نوامبر، مصادف با نهم آذر به زمین خواهد رسید. انتظار می‌رود این توفان ضعیف باشد اما به ایجاد شفق‌های قطبی در عرض‌های جغرافیایی بالا منجر خواهد شد. دانشمندان می‌گویند بخش دردسرساز وقوع توفان خورشید دقیقا همین است.

بخش اعظم انرژی یک توفان خورشیدی از نظر علمی به شکل تشعشعات فرابنفش و اشعه ایکس از خورشید دور می‌شود. با این حال انرژی شدید یک شعله خورشیدی می‌تواند گاز نزدیک در اتمسفر خورشید را گرم کند و منجر به تشکیل حباب‌های بزرگ از ذرات باردار یا پرتاب جرم هاله‌ای و ورود آنها به فضا ‌شود.

شعله خورشیدی می‌تواند ظرف مدت ۱۵ ساعت تا چند روز به زمین برسد. به لطف میدان مغناطیسی قدرتمند زمین بخش مهمی از این واقعه متوجه زمین نمی‌شود و حتی امکان دارد خیلی از مردم حتی متوجه واقعه‌ نشوند اما مسئله کاملا بی‌خطر نیست چون جرم هاله‌ای بزرگ‌ و قوی‌ می‌تواند هنگام عبور از روی زمین، میدان مغناطیسی زمین را متراکم و فشرده کند و به توفان ژئومغناطیسی منجر می‌شود. کارشناسان می‌گویند این واقعه بار الکتریکی کابل‌های اینترنتی زیردریایی را بالا برده و می‌تواند موجب یک «آخرالزمان اینترنتی»‌ شود. در بدترین حالت دسترسی به اینترنت در بخش‌هایی از جهان قطع می‌شود و شاید قطعی اینترنت برای هفته‌ها یا ماه‌ها ادامه پیدا کند. نقل قول‌های و پیش‌بینی‌ها ترسناک در حالی مطرح شده که حداقل تا الان چنین اتفاقی روی نداده است. آخرین مرتبه در سال ۱۴۰۰، شاهد انتشار چنین واقعه‌ای بودیم و حتما می‌دانید عاقبت کار چه شد. به‌نظر شما امروز به اندازه مرتبه قبلی خوش‌شانس خواهیم بود؟

یک محقق در ایکس(توییتر سابق) اعلام کرد طوفان خورشیدی ناشی از پرتاب جرم تاجی در منطقه برخورد زمین توسط ناسا مدل سازی شده و پیش‌بینی می‌شود که طوفان تا نیمه روز اول دسامبر(جمعه) به زمین برسد.

«تامیتا اسکاو» که محقق حوزه هواشنایی فضاست در پست خود توضیح داد که در صورت وقوع این پدیده ممکن است شفق های قطبی بیشتر شوند و مشکلاتی در دریافت امواج رادیو و جی پی اس اتفاق بیافتد.

این محقق گفته است که در چنین شرایطی هشدار «G3+» محتمل است. این نامگذاری برای بیان سطحی از طوفان خورشیدی است که شدت آن بعد از متوسط قرار داردو هنگامی که سطح طوفان به G3 می رسد، ممکن است در ناوبری ماهواره و رادیویی با فرکانس پایین مشکلاتی رخ دهد. در چنین شرایطی ممکن است اصلاحات ولتاژ در سیستم‌های برق(power) مورد نیاز باشد و هشدارهای کاذبی در برخی از وسایل محفاظتی ایجاد شود.

طوفان های خورشیدی زمانی ایجاد می شوند که خورشید انفجاری از پلاسمای باردار الکتریکی ( پرتاب جرم تاجی) ساطع می کند. این ذرات باردار، به اصطلاح طوفان های ژئومغناطیسی ایجاد می کنند که باعث خاموشی و نقص فنی ابزارهای روی زمین می شوند زیرا با میدان مغناطیسی محافظ اطراف سیاره تداخل دارند.

این محقق صرفا از وقوع یک طوفان خورشید خبر داده است که احتمالا منجر به برخی اختلالات رادیویی و ارتباطاتی جزئی می‌شود و هیچ اشاره‌ای به قطع گسترده اینترنت آن هم به مدت طولانی نشده است.

گفتنی است تیرماه نیز برخی رسانه‌ها مانند هندوستان‌تایمز ادعای مشابهی در خصوص قطع اینترنت جهان مطرح کرده بودند که Space در مطلبی با بررسی اطلاعات علمی موجود، این ادعا را رد کرده بود.

۹ آذر ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۸
کد خبر: 49627

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha