پذیرش آتش‌بس به معنای پذیرش شکست نتانیاهو در مقابل حماس است

یک استاد دانشگاه کانادایی معتقد است آتش‌بس چند روزه در غزه به معنای پذیرش شکست نتانیاهو در مقابل قدرت مقاومت و نیروهای حماس است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، آتش‌بس چهار روزه اخیر بین رژیم صهیونیستی و غزه با وجود عدم پایبندی جزئی از سوی اسرائیل که پیشتر گفته بود به تجاوزات خود به نوار غزه، بزرگترین زندان روباز جهان، ادامه خواهد داد، به مدت دو روز دیگر با موافقت طرفین تمدید شد.

این آتش‌بس دراماتیک از روز جمعه زمانی اجرایی شد که رژیم اسرائیل سرانجام به درخواست‌های جامعه بین المللی و فشارهای داخلی برای پایان دادن به کشتار خود در غزه، دست کم به طور موقت برای آزادی صهیونیست هایی که در منطقه فلسطینی اسیر بودند، تن داد.

پیش از این مقامات سیاسی و نظامی اسرائیل گفته بودند که قبل از آزادی کامل اسرای اسرائیل هیچ آتش‌بسی را نمی‌پذیرند، چیزی که توسط گروه‌های مقاومت فلسطینی در غزه که خواستار توافق مبادله اسرا شده بودند به شدت رد شد.

با این حال، فشارهای فزاینده بر اسرائیل، محاسبات را در تل آویو تغییر داد و کابینه درگیر بنیامین نتانیاهو را مجبور کرد که آتش‌بس موقت را که احتمالاً بار دیگر تمدید می‌شود، با قهر بپذیرد. حال برای بررسی جوانب مختلف این موضوع باشگاه خبرنگاران جوان با رابرت فانتینا، استاد دانشگاه کانادا گفتگویی را ترتیب داده که در ذیل مشروح آن از نظر می‌گذرد.

تحلیل شما از این آتش‌بس چیست؟

رابرت فانتینا: متاسفانه این آتش‌بس نمی‌تواند نقطه عطفی برای پایان درگیری‌های خونین در غزه باشد. دولت فاشیست و وحشی اسرائیل تا زمانی که همه فلسطینی‌ها کشته نشوند یا از سرزمین خود رانده نشوند، راضی نخواهد شد. نخست وزیری که به شدت می‌خواهد قدرت را حفظ کند تا از زندانی شدن جلوگیری کند، هر کاری که وزرای کابینه خود بخواهند انجام خواهد داد. باید به خاطر داشت که برای تشکیل یک دولت ائتلافی، او باید موافقت می‌کرد که برخی از خشن‌ترین و وحشی‌ترین ناسیونالیست‌های اسرائیلی را به قدرت برساند. او به دلایل سیاسی نمی‌تواند حمایت آن وزیران کابینه را از دست بدهد؛ بنابراین او به نقض قوانین بین‌المللی و ارتکاب جنایات علیه بشریت ادامه می‌دهد و با اتکا به دولت تشنه قدرت و سود آمریکا برای مصونیت دیپلماتیک در صحنه جهانی به این جنایات ادامه خواهد داد. این آتش‌بس موقت حداقل اجازه می‌دهد تا مقداری سوخت و سایر منابع به غزه برسد، عمدتاً برای بیمارستان‌هایی که هنوز به اندازه کافی برای ارائه کمک به مردم ناامید ایستاده اند، اما برای اکثر فلسطینی‌های غزه، این فقط یک وقفه از بمباران است. مطمئناً یک فراغ کوتاه مدت است از بمباران‌های وحشیانه، اما آن‌ها می‌دانند که وحشت به هیچ وجه تمام نشده است.

اسیران صهیونیست

این آتش‌بس چه معنایی دارد؟

رابرت فانتینا: دلایل کمی وجود دارد که اسرائیل با این آتش‌بس موافقت کند. بارزترین آن‌ها این است که روند این جنگ با موفقیتی که مردم یا دولت اسرائیل انتظار داشتند پیش نمی‌رود. سازمان تروریستی موسوم به نیروهای دفاعی اسرائیل (IDF) در پرتاب بمب بر روی افراد بی گناه متخصص است، اما با نیروهای با تجربه‌تر حماس همخوانی ندارد.

این یک حقیقت تاریخی است که مردمی که برای وطن خود در برابر ظالم یا مهاجم خارجی می‌جنگند همیشه از این مزیت برخوردار خواهند بود. هدف آن‌ها عادلانه است و علیرغم آنچه اسرائیل ممکن است اعلام کند، تروریست‌های آن می‌دانند که آن‌ها دقیقاً همین تروریست‌های خارجی هستند، این بیشتر با این واقعیت نشان می‌دهد که بسیاری از تروریست‌های سابق اسرائیل علیه دولت روی آورده‌اند و به جنایات خود اعتراف کرده‌اند.

اسیران فلسطینی

یکی دیگر از دلایل این آتش‌بس، تظاهرات جهانی در حمایت از غزه و مخالفت با اسرائیل است. آن دولت فاشیستی ممکن است اعلام کند که اسرائیل هر چقدر که بخواهد قربانی است، اما این خیال پردازی در خارج از اسرائیل یا گردهمایی‌های بسیاری از دولت‌ها در سراسر جهان چندان باور نمی‌شود. اما مردم آن کشورهای دیگر به راحتی می‌توانند حقیقت را تشخیص دهند و نظرات خود را به تعداد زیادی اعلام می‌کنند. در آمریکا، که اکنون کمتر از یک سال تا انتخابات ریاست جمهوری بعدی این کشور باقی مانده است، انتخاب مجدد جو بایدن در خطر است، عمدتاً به دلیل از دست دادن احتمالی رای جوانان در سراسر کشور و آرای اعراب و مسلمانان. در چندین ایالت موسوم به نوسان، آن دسته از آمارهایی است که هر نامزدی باید برنده شود تا در انتخابات ریاست جمهوری پیروز شود تغییرات زیادی را شاهد است؛ بنابراین آتش‌بس به این معناست که اسرائیل در این یورش نسل‌کشی پیروز نمی‌شود (به هیچ وجه جنگ نیست) و بالاخره صدای مردم به گوش می‌رسد.

چه کسی از این آتش‌بس بیشتر سود می‌برد؟

رابرت فانتینا: تنها مردمی که می‌توانند از آن بهره‌مند شوند، فلسطینی‌ها هستند، که فرصتی برای یافتن و دفن مردگان خود، ویرانه‌های خانه‌های خود برای هر گونه اموال قابل نجات پیدا می‌کنند و امیدواریم که غذا، آب و سوخت دریافت کنند.

نتانیاهو با وجود آزادی برخی از زندانیان قادر نخواهد بود با موفقیت آن را به عنوان یک پیروزی برای اسرائیل قلمداد کند. بایدن هیچ محبوبیتی در میان بلوک‌های رای‌دهی مهم در آمریکا به دست نخواهد آورد، زیرا او هنوز خواستار آتش‌بس نیست، بلکه فقط یک مکث کوتاه‌مدت «بشردوستانه» است.

بایدن و نتانیاهو

پیش بینی شما از روزهای پس از آتش‌بس چیست؟

رابرت فانتینا: متاسفانه نسل‌کشی ادامه خواهد داشت. اسرائیل به پرتاب بمب‌های ساخت آمریکا و تهیه شده توسط آمریکا بر روی مردم بی‌گناه و بی‌دفاع غزه ادامه خواهد داد. سیاستمداران آمریکا و اسرائیل با این دروغ موافق خواهند بود که اسرائیل "همه تلاش" خود را برای به حداقل رساندن مرگ غیرنظامیان انجام می‌دهد. با این حال، آنچه این‌ها و مقامات بسیاری از دولت‌های دیگر فراموش می‌کنند یا به سادگی نادیده می‌گیرند این است که در قوانین بین‌المللی هیچ شرایطی وجود ندارد که بمباران یک بیمارستان قابل قبول باشد.



ویرانی های غزه

رابرت فانتینا روزنامه نگار و فعال سیاسی صلح و حقوق بشر بین المللی است. نوشته‌های او به طور مرتب در وبسایت‌های مختلف منتشر می‌شود و اخبار و یادداشت‌های او در «سقوط آزاد: مجله نویسندگی نفیس» کانادا گنجانده شده است. او در نزدیکی تورنتو، انتاریو، کانادا زندگی می‌کند. او نویسنده کتاب‌های زیادی در زمینه سیاسی و ژئوپلیتیکی است و مطالعات زیادی در زمینه فلسطین انجام داده است. یکی از مشهورترین کتاب‌های وی درباره فلسطین و سرزمین‌های اشغالی «طرف دیگر دیوار: وقایع نگاری داغ از بی عدالتی‌های غیرقابل بیان» نام دارد.

۷ آذر ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۱
کد خبر: 49550
منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha