بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی دوباره صعودی شد

در یک سال منتهی به شهریور ماه امسال بدهی کل بانک‌ها به بانک مرکزی با ۱۶.۷ درصد افزایش به ۱۲۹ هزار و ۱۹۰ میلیارد تومان رسیده در حالی که در سال ۹۸ مجموع بدهی بانک‌های دولتی و خصوصی کاهش قابل توجهی داشت.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از فارس، آمار متغیرهای پولی و بانکی شهریور ماه ۹۹ در حوزه سپرده‌ها نکات قابل تاملی را نشان می‌دهد.

افزایش ۹۰ درصد حجم سپرده‌های دیداری (سپرده جاری، خالص چک‌ها و سایر) در برابر رشد ۲۸ درصدی سپرده‌های غیردیداری (سپرده‌های بلند مدت، کوتاه مدت، سرمایه‌گذاری مدت‌دار، صندوق پس‌انداز مسکن، قرض‌الحسنه پس‌انداز) بیانگر حرکت بخشی از سپرده‌های پس‌انداز به سمت سپرده‌های جاری و دیداری است.

از طرف دیگر در بخش سپرده‌های سرمایه‌گذاری مدت‌دار، رشد سپرده‌های کوتاه‌مدت بیش از ۲ برابر رشد سپرده‌های بلندمدت بوده است. در یک سال منتهی به شهریور ۹۹، رشد سپرده‌های کوتاه مدت در معادل ۳۹.۲ درصد و رشد سپرده‌ها بلند مدت ۱۸ درصد بوده است.

با توجه به کاهش نرخ سود سپرده در اوایل سال جاری و روند صعودی نرخ تورم، ترکیب سپرده‌های بانکی به سمت سپرده‌های جاری و کوتاه‌مدت حرکت کرده است.

در این مدت سپرده‌های قرض‌الحسنه پس‌انداز با ۵۱.۲ درصد افزایش به ۱۷۰ هزار و ۵۳۰ میلیارد تومان و سپرده‌های سرمایه‌گذاری مدت‌دار (بلندمدت و کوتاه مدت) با ۲۶ درصد رشد به ۲ هزار ۷۲ هزار و ۳۶۰ میلیارد تومان رسیده است.

در بخش رشد سپرده‌ها، سپرده‌های بانک‌های تجاری دولتی، ۳۰.۶ درصد، بانک‌های تخصصی ۳۲.۴ درصد و بانک‌های غیردولتی و موسسات اعتباری ۳۸.۹ درصد رشد داشته است. بنابراین در یک سال اخیر سهم بانک‌های غیردولتی از سپرده‌های بانکی افزایش یافته است.

در بخش بدهی به بانک مرکزی، بدهی بانک‌های تجاری دولتی ۹۶۸۰ میلیارد تومان، بدهی بانک‌های تخصصی دولتی ۴۴ هزار و ۶۹۰ میلیارد تومان و بدهی بانک‌های غیردولتی و موسسات اعتباری ۷۴ هزار و ۸۲۰ میلیارد تومان بوده است.

رشد بدهی بانک‌های تجاری به بانک مرکزی ۱۲۳ درصد، رشد بدهی بانک‌های تخصصی به بانک مرکزی منفی ۵ درصد و رشد بدهی بانک‌های غیردولتی و موسسات اعتباری ۲۶.۲ درصد درج شده است.

عنوان شهریور ۹۹ درصد تغییر
بدهی بانک‌های تجاری دولتی به بانک مرکزی ۹،۶۸۰ ۱۲۳+
بدهی بانک‌های تخصصی دولتی به بانک مرکزی ۴۴،۶۹۰ ۵-
بدهی بانک‌های غیردولتی و موسسات اعتباری ۷۴،۸۲۰ ۲۶.۲+
سپرده‌های دیداری ۵۴۰،۷۴۰ ۹۰.۷+
*سپرده غیردیداری ۲،۲۹۵،۱۹۰ ۲۸+
صندوق پس‌انداز مسکن ۱۷۰،۵۳۰ ۵۱.۲+
سپرده‌های کوتاه مدت ۸۶۴،۱۳۰ ۳۹.۲+
سپرده‌های بلندمدت ۱،۲۰۸،۲۳۰ ۱۸+
*سپرده‌های بخش غیردولتی ۲،۸۳۵،۹۳۰ ۳۶.۶+
نزد بانک‌های تجاری دولتی ۵۵۳،۴۸۰ ۳۰.۶+
نزد بانک‌های تخصصی دولتی ۲۷۴،۳۴۰ ۳۲.۴+
نزد بانک‌های غیردولتی و موسسات اعتباری ۲،۰۰۸،۱۱۰ ۳۸.۹+

۱۱ آبان ۱۳۹۹ - ۲۱:۱۹
کد خبر: 4911

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha