خطر تقابل با الهلال و الاتحاد در کمین پرسپولیس!

مرحله یک‌هشتم نهایی لیگ قهرمانان آسیا به شکلی متفاوت نسبت به دوره‌های قبل برگزار می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از "ورزش سه"، دور چهارم مرحله گروهی رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا در حالی برگزار شد که با توقف پرسپولیس برابر استقلال تاجیکستان همراه بود، حالا شاگردان گل‌محمدی کار سختی برای صعود به دور بعد دارند. در عین حال باید این نکته را نیز متذکر شد که نحوه برخورد تیم ها در مرحله بعدی این مسابقات متفاوت بوده و خبری از تقابل های از پیش تعیین شده نیست.

برخلاف دوره های قبل که این پیکارها در هشت گروه به انجام می‌رسید، در سه دوره اخیر لیگ قهرمانان آسیا این مسابقات در ۱۰ گروه و با حضور ۴۰ تیم برگزار می‌شود. پنج گروه و بیست تیم در غرب و همین تعداد نیز در شرق آسیا به مصاف هم می‌روند تا چهره تیم های راه یافته به مرحله یک‌هشتم نهایی مشخص شود.

1951809

افزایش یک گروه به غرب و یک گروه به شرق سبب شده تا ساز و کار صعود تیم ها از حالت معمول و سابق یعنی راه‌یابی تیم های اول و دوم هر گروه به دور بعد تغییر کند. بدین صورت که از پنج گروه غرب آسیا، پنج تیم صدرنشین راهی دور بعد می شوند و از میان پنج تیمی که در گروه هایشان دوم شده‌اند، آن سه تیمی که عملکرد بهتری داشته‌اند جواز حضور در مرحله یک‌هشتم نهایی را کسب می کنند.

در دو دوره قبلی یعنی ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳، کنفدراسیون فوتبال آسیا سیستم بندی خاصی را برای تقابل های دور یک‌هشتم نهایی پیش‌بینی کرده بود. به طور مثال اگر آن سه تیمی که در گروه هایشان دوم شده و راهی مرحله بعد می‌شوند از گروه A – B – C باشند، تیم اول گروه A با تیم اول گروه B روبرو می‌شد. تیم اول گروه C با تیم دوم گروه A و الی آخر.

اما امسال این ساز و کار تغییر کرده و کنفدراسیون فوتبال آسیا برای مرحله یک‌هشتم نهایی لیگ قهرمانان، مراسم قرعه کشی برگزار می‌کند. در بند سوم از ماده ۹ آیین نامه برگزاری لیگ قهرمانان آسیا در فصل ۲۰۲۳ – ۲۰۲۴ آمده است: شانزده باشگاه شرکت کننده که از مرحله گروهی به دور بعد راه یافته‌اند، در مرحله یک‌هشتم نهایی بازی خواهند کرد و چگونگی تقابل و ترتیب میزبانی این مسابقات طی قرعه کشی رسمی مرحله حذفی مشخص خواهد شد.

1951807

این فرمت قبلی تقابل تیم ها در مرحله یک‌هشتم نهایی لیگ قهرمانان آسیا بود که امسال این قانون برچیده شده و تیم ها پس از انجام قرعه کشی حریفان خود را خواهند شناخت.

حالا نیز یک رسانه سعودی مدعی شده که که هشت تیم راه یافته از گروه های پنج گانه، به دو دسته تقسیم می‌شوند. از میان پنج سرگروه، آن چهار تیمی که عملکرد بهتری داشته‌اند در یک گلدان قرار می‌گیرند. تیمی که در گروهش صدرنشین شده ولی نسبت به چهار صدرنشین گروه‌های دیگر عملکرد ضعیف تری داشته، به همراه آن سه تیمی که در گروه هایشان دوم شده و راهی دور بعد شده‌اند، در گلدان دوم قرار می‌گیرند.

به عنوان مثال اگر وضعیت فعلی گروه‌ها را در نظر بگیریم، العین و النصر در گروه‌های خود با ۱۲ امتیاز صدرنشین هستند، الهلال هم با ۱۰ امتیاز در رتبه نخست گروهش قرار دارد و الشارجه در گروه B با هشت امتیاز در رده نخست قرار دارد. در نتیجه چون الشارجه نسبت به چهار صدرنشین گروه‌های دیگر امتیاز کمتری دارد، در گلدان تیم های دوم قرار می‌گیرد و کنفدراسیون فوتبال آسیا در یک مراسم قرعه‌کشی، مسابقات دور یک‌هشتم نهایی را تعیین می‌کند.

1951808

بدین صورت که الهلال، النصر، الاتحاد و العین با انجام قرعه کشی، با تیم های برتر دوم که در حال حاضر سپاهان، نسف قرشی و نوبهار نامانگان هستند و همچنین الشارجه صدرنشین که امتیاز کمتری نسبت به تیم های اول سایر گروه‌ها کسب کرده، روبه‌رو می‌شوند.

حالا پرسپولیس برای اینکه بتواند از دور رقابت‌ها کنار نرود، باید ابتدا در ۲ دیدار باقی‌مانده برابر الدحیل و النصر امتیازات خوبی را کسب کند و در وهله بعدی نیز تیم های دوم سایر گروه ها نتوانند عملکرد بهتری نسبت به شاگردان گل‌محمدی داشته باشند. از آن‌جایی که شانس سرگروهی النصر ۱۲ امتیازی بسیار بیشتر از پرسپولیس ۷ امتیازی است، در نتیجه سرخ‌ها باید برای قرار گرفتن در میان سه تیم برتر دوم تلاش کنند. در آن صورت امکان برخورد پرسپولیس با الهلال و الاتحاد (به شرطی که به عنوان سرگروه صعود کنند) بالا می‌رود. این موضوع برای سپاهان نیز صدق می‌کند و احتمال تقابل آن‌ها با الهلال و النصر وجود دارد.

۱۹ آبان ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۹
کد خبر: 48923

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha