پیش بینی بازار سهام هفته/ نوسانات شاخص کل زیر سطح ۲ میلیونی

بورس تهران در جریان معاملات این هفته با افزایش اندک متوسط ارزش معاملات خرد و رشد شدت خروج جریان پول حقیقی از سهام مواجه بود. در این هفته تراز شاخص کل و شاخص هم وزن با ریزش همراه بود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از اقتصادنیوز ، بورس تهران در روز ابتدای این هفته با خروج پول حقیقی سنگین از سهام که به هفتمین روز پیاپی خود رسیده بود مواجه شد. ارزش معاملات خرد نیز که در هفته سوم مهرماه تراز ۵ همتی را تجربه کرده بود و در انتهای هفته آخر مهر به سطح ۴ همتی بازگشت؛ در روز ابتدایی هفته قبل در سطح ۳ هزار و ۱۹۵ میلیارد تومانی قرار گرفت. در این هفته متوسط ارزش معاملات خرد روزانه با ۶.۳۷ درصد رشد به نسبت هفته قبل تا سطح ۳ هزار و ۷۵۵ میلیارد تومانی بالا آمد. برآیند جریان پول حقیقی در هفته دوم مهر ماه منفی ۷۶۸ میلیارد تومان بود و در هفته سوم مهر تا منفی ۲ هزار و ۲۹۲ میلیارد تومان افزایش داشت. این معیار در آخرین هفته مهرماه به منفی هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان رسید و اولین هفته آبان ماه را با خروج هزار و ۲۶۴ میلیارد تومانی پشت سرگذاشت. در این هفته نیز ۲ هزار و ۵۴۱ میلیارد تومان از ارزش مالکیت کدهای حقیقی بازار کاسته شد. تراز شاخص کل بورس تهران نیز در انتهای هفته قبل دو میلیون و ۲ هزار و ۷۳واحد بسته شد و در روز انتهایی این هفته تا سطح ۱ میلیون و ۹۷۰هزار و ۵۰۶واحدی ریزش داشت و بازدهی منفی ۱.۵۸درصدی را به ثبت رساند. شاخص کل هم‌وزن بورس تهران در این هفته بیشتر از شاخص کل ریزش تراز داشت و از تراز ۶۷۶هزار و ۷۲۷واحدی تا تراز ۶۶۰هزار و ۲۵۲واحدی کوتاه آمد و ۲.۴۳ درصد افت تراز کرد.

پیش بینی بازار سهام هفته/ نوسانات شاخص کل زیر سطح ۲ میلیونی

معاملات سهامی بازار سرمایه پس از فراز نشیب بهار امسال، در اسارت رکود بوده است. ارزش معاملات خرد روزانه بورس تهران در روزهایی که سیگنال‌های حمایتی تابستان پشت شاخص‌های سهامی را می‌گرفتند؛ حداکثر به سطح ۷ همتی می‌رسد و در شرایط ضعف تقاضای سهام تا سطح ۳ همتی ریزش دارد. حال با فرا رسیدن فصل سوم سال، حتی سیگنال‌های حمایتی نتوانستند سطح ارزش معاملات را از ۳ همت فراتر برند. ارزش معاملات خرد ۳ همتی در تراز ۲ میلیون واحدی شاخص کل، نشان از رکود بحرانی معاملات سهامی دارد. دلیل عدم توانایی بازار سهام در مقابله با رکود معاملاتی را می‌توان ضعف چشم‌اندازهای بازار سهام در کنار قیمت بالای سهم‌ها دانست. در این روزها با وجود انتشار صورت های مالی نیم ساله شرکت ها، بازار سهام اثر مثبت متناسبی را نپذیرفته است.

شرایط بازار سهام؛ قبل از آغازسومین هفته آبان ماه

بورس تهران هفته اول آبان ماه را با سطح مقاومتی ۲ میلیون واحدی شاخص کل و سطح مقاومتی ۶۷۵ هزار واحدی شاخص هم‌وزن آغاز خواهد کرد. در صورتی که روز شنبه سیزدهم آبان ماه، شاخص‌های سهامی رشد اواسط هفته چهارم مهر را تکرار کنند؛ احتمال افزایش ارزش معاملات تا سطح ۵ همتی وجود دارد و می توان به شکسته شدن سطح مقاومتی شاخص کل امید داشت و درصورتی که شاخص ها با افت تراز مواجه شوند؛ هفته سوم آبان ماه از بازپسگیری تراز ۲ میلیون واحدی شاخص کل دور می‌شود و احتمال از دست رفتن سطح حمایتی ۱میلیون و ۹۰۰ هزار واحدی نیز به شدت افزایش می‌یابد.

انتشار صورت های مالی شش ماهه شرکت ها، انتشار گزارش های عملکرد مهرماه شرکت ها، رشد شدید قیمت نفت، رشد قیمت طلا جهانی، رشد قیمت طلا و ارز در بازار آزاد، کمک ۱۰۰۰ میلیارد تومانی صندوق توسعه به بورس تهران و تحرکات جریان پول حقیقی در میان صنایع از سیگنال‌های ترند این روزهای بازار سهام به شمار می‌روند. با این تفاسیر، همچنان اصلی‌ترین سیگنال برای تشخیص آغاز روند صعودی قدرتمند شاخص‌های سهامی جهش ارزش معاملات خرد است. در این شرایط پیش بینی می‌شود هفته آتی، سطح ارزش معاملات خرد در مدار ۳ تا ۵ همتی قرار گیرد و با جابه‌جایی موقعیت‌های سرمایه‌گذاری در میان معامله‌گران با تغییرات پیش آمده در چشم‌انداز صنایع، بورس تهران با افزایش تراز کند و اندک شاخص‌های سهامی مواجه باشد. بورس تهران در پاییز امسال به شرایط ریزشی بازار واکنش رشدی در ارزش معاملات خرد نشان داده و در روزهای صعودی با افت این معیار مواجه بوده است.

IMG_20231102_020015_885

۱۳ آبان ۱۴۰۲ - ۰۷:۲۴
کد خبر: 48722

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha