به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد نوراله عباسی مدیر بنادر و دریانوردی گلستان، در این باره به خبرگزاری میزان گفت: لایروبی اسکلههای بندر تاریخی ترکمن، با هدف احیا خلیج گرگان در دستور کار قرار گرفت که حین انجام عملیات لایروبی در بخشی از این منطقه، بقایای موتور یک کشتی از زیر گل و لای در محدود کانال آشوراده بندر ترکمن بیرون کشیده شد.
قدمت این کشتی و زمان غرق شدن و دیگر جزئیات آن هنوز مشخص نیست اما بخشی از موتور و پروانه آن که به روی تخته چوبی سوار است، پس از خارج کردن از زیر گل و لای، هم اکنون در بخشی از اسکله نگهداری میشود. روی بدنه، موتور و بقایای این کشتی که کاملاً فرسوده است، کلمه «DEUTZ» حکاکی شده و به احتمال بسیار زیاد توسط یک شرکت از کشور آلمان که در زمینه تولید موتورهای درون سوز تا ۶۰۰ اسب بخار و توسط نیکلاوس اتو در سال ۱۸۶۴ میلادی در کُلن بنیاد شد، تولید و قطعاً توضیحات بیشتر نیازمند مطالعات دقیق کارشناسان مربوطه است.
فعالیت دریا و دریانوردی در بندر ترکمن از قدمت بسیار دیرینهای برخوردار بوده و مراودات اقتصادی و تجاری این بندر در اقصی نقاط دریای خزر با دیگر بنادر کشورهای آسیای مرکزی و حاشیه دریای خزر، از قبیل بندر ترکمن باشی در ترکمنستان، بندر بادکوبه «باکو» در جمهوری آذربایجان و انزلی و آستارا در غرب دریای خزر نیز برقرار بوده است. این بندر در گذشته علاوه بر فعالیت در حوزههای صیادی، به شکل مستمر در حوزههای تجاری و جابجایی کالا از کشور به دیگر کشورهای حاشیه دریای خزر فعالیت داشته است
نظر شما