ایران ششمین کشور با بالاترین میزان پس انداز در جهان است

صندوق بین‌المللی پول اعلام کرد ایران در رده‌بندی جهانی از نظر پس‌اندازهای ملی با ارتقای ۴ پله‌ای نسبت به سال قبل در رتبه ۶ جهان قرار گرفته است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد ، صندوق بین‌المللی پول با بررسی وضعیت پس‌اندازهای ناخالص ملی ۱۶۶ کشور جهان در سال ۲۰۲۳ میلادی اعلام کرد ایران در رده‌بندی جهانی از این نظر رتبه ششم را به خود اختصاص داده است.
رقم پس‌اندازهای ناخالص ملی هر کشور مانده درآمد ناخالص ملی آن کشور پس از تفریق هزینه‌های مصرفی است. پس‌اندازهای شخصی، پس‌انداز شرکت‌ها و پس‌انداز دولتی منهای پس‌اندازهای خارجی در این جا مورد محاسبه قرار می‌گیرند.
بر این اساس رقم پس‌اندازهای ملی ایران در سال ۲۰۲۳ میلادی معادل ۴۲،۳ درصد تولید ناخالص داخلی این کشور بوده است. فقط ۵ کشور پس‌انداز ملی بیشتری از ایران داشته‌اند و در میان ۱۶۶ کشور جهان ۱۶۰ کشور پس‌انداز ملی کمتری نسبت به ایران داشته‌اند.
قطر در صدر رتبه‌بندی جهانی از این نظر قرار گرفته است. پس‌اندازهای ملی این کشور معادل ۶۰،۴ درصد تولید ناخالص داخلی آن بوده است.
نروژ با رقم ۴۷،۹ درصدی و سورینام نیز با رقم ۴۴،۱ درصدی به ترتیب در رتبه‌های دوم و سوم از این نظر قرار گرفته‌اند. چین با ۴۴ درصد و کویت با ۴۲،۹ درصد در رتبه‌های چهارم و پنجم و بالاتر از ایران قرار گرفته‌اند.
رتبه ایران از نظر نسبت پس‌اندازهای ملی به تولید ناخالص داخلی در سال ۲۰۲۳ میلادی نسبت به سال قبل از آن ۴ پله بهبود داشته است. ایران در سال ۲۰۲۲ در رتبه ۱۰ جهان از این نظر قرار گرفته بود هرچند در این سال نسبت پس‌اندازهای ملی ایران به تولید ناخالص داخلی بیشتر از سال ۲۰۲۳ میلادی و بالغ بر ۴۴،۱ درصد گزارش شده بود.
امریکا با نسبت ۱۶،۳ درصدی پس‌اندازهای ملی خود به تولید ناخالص داخلی رتبه‌ای بهتر از ۱۱۹ در رده‌بندی جهانی بدست نیاورده است. انگلیس نیز با ۱۴،۲ درصد در جایگاه ۱۳۱ جهان قرار گرفته است.
نسبت پس‌اندازهای ملی به تولید ناخالص داخلی برخی کشورهای دیگر عبارت است از: عربستان ۳۳،۳ درصد، امارات ۳۴،۱ درصد، آلمان ۲۹،۸ درصد، روسیه ۲۶،۲ درصد، ژاپن ۲۹،۷ درصد، فرانسه ۲۴،۳ درصد، عراق ۱۷ درصد، ترکیه ۱۹،۹ درصد، کانادا ۲۲ درصد، عمان ۲۸،۵ درصد و سوئیس ۳۲،۵ درصد.
یمن با نسبت منفی ۱۳،۲ درصدی پس‌اندازهای ملی به تولید ناخالص داخلی در جایگاه آخر قرار گرفته است.

۲ آبان ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۴
کد خبر: 48381

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha