سکانس های زیبای سریال عاشورا اصالتی که با ژیلا شاهی اوج می‌گیرد + فیلم

ژیلا شاهی که با فیلم «قصر شیرین» و سریال «پوست شیر» نامش بر سر زبان‌ها افتاد، این بار در سریال «عاشورا» در نقش «صفیه مدرس»، همسر شهید مهدی باکری موفق ظاهر شده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، نقش ژیلا شاهی در نسخه سینمایی با عنوان موقعیت مهدی کمرنگ بود و فقط در چند سکانس معدود او را می‌دیدیم. اما در سریال «عاشورا» کارگردان فرصت پیدا کرده با حوصله و تامل بیشتر به زوایا و جزییات این شخصیت بپردازد. بازی خوب و حسی او در همان چند سکانس فیلم باعث شد داوران نامش را در میان نامزدهای دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش‌ اول زن چهلمین جشنواره فیلم فجر قرار دهند.

هنگامی که او پس از مراسم عقد لبخندزنان از پله‌ها بالا می‌رود، صعودش بدل به یک استعاره بصری می‌شود

در اولین قسمت سریال «عاشورا» ماجرای خواستگاری تا ازدواج «صفیه مدرس» (همسر شهید باکری) به تصویر کشیده می‌شود.

ژیلا شاهی با توجه به آن‌که زاده شهر اردبیل است، به زبان ترکی کاملا مسلط است و دیالوگ‌های ترکی‌اش را (همچون فیلم «قصر شیرین») بی‌نقص بیان می‌کند. او با ارائه یک بازی حساب‌شده خجالت و حجب و حیای یک دختر متدین و سنتی را در رفتار و گفتارش نشان می‌دهد. این روحیه هم برآمده از مناسبات اجتماعی دهه پنجاه و شصت و هم نشان‌دهنده اصالت خانوادگی این شخصیت است.

روایت «عاشورا» درباره خانواده صفیه اطلاعات زیادی نمی‌دهد. از لابلای چند دیالوگ می‌فهمیم که آنها خانواده‌ای سرشناس هستند. سکانس‌هایی که در آن چند زن خانه‌دار محجبه در حیاط خانه صمیمی صفیه مشغول ترشی‌انداختن هستند، علاوه بر این که جنبه نوستالژیک دارد، نمایانگر سبک زندگی این خانواده است.

صفیه در مواجهه با مهدی باکری کم‌حرف و آرام است و هنگامی که با دوستش حرف می‌زند، تبدیل به یک دختر خندان و بانشاط می‌شود. رابطه او با مهدی باکری هم سکانس به سکانس گرم‌تر می‌شود. در اولین سکانس آشنایی صفیه و مهدی به گونه‌ای کنار هم نشسته‌اند که نگاه‌شان با هم برخورد نکند. انگار که یکی از دیوار سمت راست سوال می‌پرسد و دیگری جواب را در گوش دیوار سمت چپ زمزمه می‌کند. یخ رابطه این دو نفر به تدریج آب می‌شود؛ تا جایی که صفیه از مهدی می‌پرسد: «چرا وقتی حرف می‌زنم اصلا نگاهم نمی‌کنین»؟

این بازیگر ۳۸ ساله علاوه بر سکوت و سکونی که در بازی‌اش دارد، شمایل یک زن قانع و ساده‌زیست را نمایان می‌کند. او همه شرایط دشوار مهدی باکری را برای زندگی می‌پذیرد. باکری هنگامی که از اموال حرف می‌زند، می‌گوید: «من تقریبا هیچ‌چی ندارم». صفیه می‌داند همسر آینده‌اش آدمی نیست که یک جا بند بشود. مردی است که زندگی‌اش را وقف کار کرده و نمی‌تواند زمان زیادی را در کنار خانواده سپری کند.

هادی حجازی‌فر و ژیلا شاهی پیش تر به عنوان دو بازیگر در «پوست شیر» با یکدیگر همکاری داشته‌اند. این بار میزانسن‌های دقیق حجازی‌فر در مقام کارگردان به کمک بازی ژیلا شاهی آمده است. به عنوان مثال هنگامی که او پس از مراسم عقد لبخندزنان از پله‌ها بالا می‌رود، صعودش بدل به یک استعاره بصری می‌شود. صفیه پس از پیوند با مهدی باکری اوج می‌گیرد و از زندگی رومزه جدا می‌شود.

این بازیگر نشان داد که هم توانایی ایفای نقش در یک درام جنایی ملتهب (پوست شیر) را دارد و هم در یک سریال دفاع مقدسی می‌تواند نقش همسر شهید را خوب و باورپذیر بازی کند.

مینی سریال عاشورا جمعه ها از شبکه یک سیما ساعت ۲۲:۰۰ پخش می شود. مینی سریال ۷ قسمتی عاشورا، روایت زندگی شهیدان مهدی و حمید باکری و یادی از حماسه سازان لشکر ۳۱ عاشوراست.

هادی حجازی فر، ژیلا شاهی، وحید حجازی‌فر، معصومه ربانی‌نیا، وحید آقاپور و روح‌الله زمانی و... از جمله بازیگران این مجموعه هستند. این مینی سریال به نویسندگی و کارگردانی هادی حجازی فر و تهیه کنندگی ابوالفضل صفری تهیه و تولید شده است.

عاشورا از جمعه ۲۷ مردادماه هر هفته ساعت ۲۲:۰۰ روی آنتن شبکه یک رفته است.

۴ شهریور ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۹
کد خبر: 46358
منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha