توزیع ارز اربعین؛بدون صف بدون آبروریزی!

بانک مرکزی در سال‌جاری برنامه ویژه‌ای جهت تسهیل امور ارزی و بانکی زائران اربعین در نظر گرفت.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد با توجه به نزدیک بودن ایام اربعین حسینی، بانک مرکزی تدابیر ویژه‌ای را جهت تسهیل امور زائران اباعبدالله، تدارک دید. امسال ارز اربعین در قالب دینار و به هر نفر تا ۲۰۰ هزار دینار اختصاص یافت و با دستور رئیس جمهور در جلسه هیأت دولت، وام اربعین به‌صورت قرض‌الحسنه به زائران پرداخت می‌شود. شیوه دریافت ارز زائران نیز نسبت به سال‌های گذشته تسهیل شده است. هنوز از خاطر زائران اربعین حسینی نرفته که در دولت روحانی و ریاست کلی همتی بر بانک مرکزی، بی‌تدبیری‌های بسیاری در نحوه تخصیص ارز و خدمات بانکی در دوره اربعین وجود داشت. در دوره ریاست کلی همتی بر بانک مرکزی، به‌عنوان مثال در سال ۹۷، زوار اربعین در تهران و عراق برای خرید دینار عراق برای مصارف سفر خود سرگردان شده بودند. از سوی دیگر ایجاد صف‌های طولانی در نجف و کربلا یا صرافی‌های داخل کشور برای دریافت ارز اصلاً زیبنده زائران ایرانی اربعین نبود و بانک مرکزی و دولت روحانی زائران را در آن دوره با چالش‌های فراوانی درگیر کردند. نگاهی به تصاویر صف‌های طویل مقابل صرافی‌ها یا بررسی تیتر رسانه‌های مختلف از سردرگمی زائران حسینی برای تأمین ارز اربعین در آن بازه زمانی، بخشی از عمق فاجعه عملکرد روحانی و همتی را نمایان می‌کند.
در شرایطی به سر می‌بردیم که مردم می‌گفتند از دولت روحانی و بانک مرکزی همتی انتظار کمک و حمایت از زائران اربعین را نداریم، حداقل آزار نرسانند و روند دریافت ارز ناچیز زائران اربعین را سخت‌تر نکنند. آنهایی که سال‌های پیش‌تر در راهپیمایی اربعین شرکت کردند از برنامه‌های بانک مرکزی دوره همتی برای پرداخت ارز اربعینی شوکه شدند، چرا که این تصمیمات بانکی بر سختی‌های این سفر معنوی به شدت افزود.


جزئیات عرضه ارز اربعین به متقاضیان از طریق پنج بانک عامل
بانک مرکزی در سال‌جاری برنامه ویژه‌ای جهت تسهیل امور ارزی و بانکی زائران اربعین در نظر گرفت.
بدین صورت که متقاضیان می‌توانند برای دریافت ارز اربعین به شعب منتخب شش بانک تجارت، ملی ایران، سپه، صادرات، پارسیان و پست بانک مراجعه کنند.
فروش ارز (اسکناس) به زائران اربعین حداکثر به مبلغ ۲۰۰ هزار دینار عراق به هر زائر و با نرخ فروش اسکناس سامانه سنا است و معادل تومانی آن حدود ۶ میلیون و ۲۰۰ تا ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان می‌شود. ارز اربعین تنها به زائران بالای ۱۸ سال تعلق می‌گیرد و فروش آن از تاریخ ۲۸ مردادماه آغاز شده و تا ۱۴ شهریور ماه ۱۴۰۲ ادامه دارد.
برای دریافت ارز اربعین ابتدا باید در سامانه سماح ثبت‌نام کرده و کد پیگیری را دریافت کنید. برای دریافت ارز حتماً به کد پیگیری نیاز دارید و افرادی که در سامانه سماح ثبت‌نام نکرده باشند، امکان دریافت ارز اربعین را نخواهند داشت.
پس از دریافت کد پیگیری می‌توانید با همراه داشتن اصل کارت ملی و گذرنامه یا برگه تردد اربعین به بانک‌های عامل مراجعه کرده و ارز خود را دریافت کنید. منظور از بانک‎‌های عامل نیز شعب منتخب شش بانک ملی، تجارت، سپه، صادرات، پارسیان و پست بانک است.
سرپرستان خانوار با در دست داشتن مدارک هویتی (کارت ملی و شناسنامه سرپرست خانوار و کارت ملی اعضای خانوار) و گذرنامه (یا برگه تردد اربعین) معتبر تمام افراد زائر خانواده، می‌توانند نسبت به خرید ارز اربعین از طریق بانک‌های تعیین‌شده اقدام نمایند.
درخواست فروش ارز برای افراد بالای ۱۸ سال با کنترل تطابق شماره ملی، شماره موبایل و کارت بانکی صورت می‌پذیرد و افراد ۵ تا ۱۸ سال نیز می‌توانند با شماره همراه والدین یا اعضای خانواده خود اقدام به خرید ارز کنند.
همچنین بانک مرکزی بر اساس دستور رئیس جمهور در آخرین جلسه هیأت دولت، برای تسهیل امور زائران وام اربعین را به‌صورت قرض‌الحسنه به زائران پرداخت می‌کند.

در ادامه تصاویر آبروریزی ارائه ارز اربعین در سال ۱۳۹۷ را مشاهده می کنید.

توزیع ارز اربعین؛بدون صف بدون آبروریزی!

توزیع ارز اربعین؛بدون صف بدون آبروریزی!

توزیع ارز اربعین؛بدون صف بدون آبروریزی!

توزیع ارز اربعین؛بدون صف بدون آبروریزی!

توزیع ارز اربعین؛بدون صف بدون آبروریزی!

توزیع ارز اربعین؛بدون صف بدون آبروریزی!

۳۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۷
کد خبر: 46235

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha