کدام شرکت‌ دولتی به کارکنان خود حقوق میلیاردی پرداخت می‌کند؟ + نمودار عجیب

اکوایران: در سال ۱۴۰۰، میزان سرانه هزینه پرسنلیِ کارکنان شرکت ملی گاز ماهانه ۷۶ میلیون تومان بوده است. در واقع دولت در سال ۱۴۰۰ برای یک پرسنل شرکت ملی گاز به طور متوسط حدود یک میلیارد تومان (بطور دقیق‌تر ۹۱۲.۳ میلیون تومان) هزینه کرده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، در میان شرکت‌های دولتی، پرسنل شرکت ملی گاز بیشترین حقوق و مزایا را دریافت می‌کنند. این ادعا را آمارهای رسمی منتشرشده دست‌کم برای سال ۱۴۰۰ تأیید می‌کند.

بر اساس کتابی که وزارت اقتصاد در بهار امسال تحت عنوان «نگاهی به عملکرد شرکت‌های دولتی» منتشر کرده، وضعیت سرانه هزینه پرسنلی شرکت‌های دولتی مورد بررسی قرار گرفته و نام ۱۰ شرکت که دارای بالاترین هزینه پرسنلی هستند، لیست شده است.

در میان شرکت‌های دولتی با بیشترین سرانه هزینه پرسنلی، شرکت ملی گاز در صدر قرار دارد.

بر اساس آخرین گزارش‌ها در سال ۱۴۰۰، میزان سرانه هزینه پرسنلی کارکنان شرکت ملی گاز ماهانه ۷۶ میلیون تومان بوده است. در واقع دولت در سال ۱۴۰۰ برای یک پرسنل شرکت ملی گاز به طور متوسط حدود یک میلیارد تومان (معادل دقیق ۹۱۲.۳ میلیون تومان) هزینه کرده است. بدیهی است که این ارقام مربوط به تمام کارکنان نمی‌شود و شامل سرانه یعنی میانگین پرداختی برای هر فرد است.

«هزینه پرسنلی» عبارت است از مجموع حقوق و مزایا، رفاهیات، اضافه کار، عیدی و پاداش، حق بیمه و بازنشستگی سهم کارفرما که شرکت بابت نیروی انسانی شاغل در شرکت می‌پردازد.

بعد از شرکت ملی گاز، بیشترین حقوق و مزایا به کارمندان فرودگاه امام خمینی تعلق دارد. سرانه ماهانه هزینه پرسنلی شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی در سال ۱۴۰۰ معادل ۵۲.۵ میلیون تومان بوده است.

رتبه سوم نیز مربوط به شرکت توانیر است، میزان سرانه هزینه پرسنلی کارکنان شرکت توانیر در سال ۱۴۰۰، ماهانه حدود ۴۴ میلیون تومان بوده است.

photo_2023-08-13_15-21-23

هزینه ۱۷ همتی دولت برای بانک ملی

در میان ۱۰ شرکت دولتی با بیشترین سرانه هزینه پرسنلی، نام سه بانک ملی، کشاورزی و توسعه صادرات نیز به چشم می‌خورد. میزان حقوق و مزایای این سه بانک در سال ۱۴۰۰ به طور ماهانه بین ۳۳ تا ۴۴ میلیون تومان بوده است.

نکته قابل توجه این است که در میان ۱۰ شرکت مورد اشاره، تنها دو بانک ملی و بانک کشاورزی جزو شرکت‌های دولتی با بیشترین تعداد نیروی انسانی است. بر اساس آخرین اطلاعات در سال ۱۴۰۰، مجموع نیروی انسانی بانک ملی ۲۸ هزار و ۵۷۰ نفر و برای بانک کشاورزی معادل ۱۴ هزار و ۷۴۶ نفر بوده است.

بنابراین در سال ۱۴۰۰ دولت بابت هر پرسنل شرکت بانک ملی ۵۲۶ میلیون تومان و بابت تمام پرسنل این شرکت حدود ۱۵ همت هزینه کرده است. برای بانک کشاورزی نیز این میزان برای یک پرسنل به طور متوسط معادل ۴۴۲ میلیون تومان و برای تمام کارکنان این شرکت حدود ۶.۵ همت بوده است.

۳۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۰
کد خبر: 46226

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha