معاون وزیر راه: دولت می‌توانست نسبت به مسکن خیلی بی‌تفاوت باشد!

معاون وزیر راه با بیان "دولت می‌توانست نسبت به مسکن خیلی بی‌تفاوت باشد" از ثبت‌نام ۶ میلیون خانوار ایرانی در نهضت ملی مسکن خبر داد و گفت: این عدد نشانگر خانوارهای مستأجر در کشور است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، هادی عباسی با بیان این‌که از نظر زمانی دچار عقب ماندگی ۹ساله هستیم، ‌اظهار کرد: این اتفاق نشأت گرفته از انباشت تقاضا مسکن و زمین از سال‌های گذشته است.

وی با بیان این‌که در ازای این انباشت تقاضا متاسفانه عرضه‌ای صورت نگرفته و سعی ما بر این است که در نهضت ملی مسکن به این تقاضا پاسخ داده شود، افزود: یکی از اهداف دولت سیزدهم برای ساماندهی انباشت تقاضا، ساخت مسکن توسط مردم است. برای تحقق این موضوع در دولت عزم جدی هست تا با فراهم کردن بسترسازی احداث مسکن از جمله آماده‌سازی زمین، خدمات زیر بنایی و روبنایی و ارائه تسهیلات ساخت، مردم بر اساس قوانین و مقررات مسکن مورد نظر خود را احداث کند که البته برای دهک‌های ضعیف هم برنامه‌ریزی هایی از طرف دولت صورت گرفته است.

وی ادامه داد: به طور معمول فرآیند ساخت مسکن زمانبر و پر هزینه است. این کار نیازمند بسترسازی بوده اما با اهداف افزایش تولید و کنترل سوداگری، دولت در تلاش است تا مشکل بخش مسکن به یک ساماندهی مناسبی برسد. به طور مثال در دو ماه گذشته ۲۰۰۰ بنگاه متخلف پلمب شدند که چنین عددی را در قبل و بعد از انقلاب نداریم.

عباسی با اشاره به این‌که قرارداد تمام الکترونیک در کشور نداشتیم، یادآور شد: وزارت راه و شهرسازی پلتفرمی را ایجاد کرد تا مو جر و مستاجر بتوانند به‌صورت تمام الکترونیک به‌صورت ۲۴ ساعته قرارداد امضا کرده و بدون هزینه کد رهگیری دریافت کنند.

وی با بیان این‌که نرم‌افزار سامانه ثبت رایگان قراردادهای اجاره طی ۳ ماه اخیر ۱۰ بار ویرایش شده است، گفت: روزهای اول عده‌ای اعتراض می‌کردند که سامانه اشکالاتی دارد، این ایردات را اصلاح کردیم. دولت گام‌های اساسی را برنامه‌ریزی کرده و اینها را جلو می‌برد. دولت می‌توانست خیلی بی‌تفاوت باشد؛ خیلی از دولت‌ها در گذشته می‌گفتند باید اول اقتصاد درست شود تا مسکن هم درست شود.

وی بیان کرد: ماشینی که سال‌ها متوقف شده برای راه‌اندازی باید روغن‌کاری و تمهیداتی برای آن اندیشیده شود.

وی درباره محسوس نبودن نتایج اتفاق‌های صورت گرفته از سوی دولت برای رفع مشکل مسکن در بین مردم افزود: به زبان ریاضی نباید آمار و ارقام براساس توابع خطی بررسی کنیم بلکه رشد نتایج این اتفاق‌ها به صورت نمایی است که در وضعیت شتاب گرفتن قرار داریم.

معاون مسکن و ساختمان وزارت راه وشهرسازی درباره ارائه تسهیلات مسکن از سوی بانک‌ها توضیح داد: بانک مسکن ۱۲۰۰ فقره تسهیلات در این حوزه به عنوان بانک متولی اعطا کرده است.و چند بانک دولتی نیز شروع به اعطای تسهیلات کردند اما متاسفانه برخی از بانک‌ها در این مورد کوتاهی کردند که طبق گفته رئیس بانک مرکزی در صورت عدم تعهد بانک‌ها در مورد اعطای تسهیلات مسکن با آنها برخورد و مشمول مالیات می‌شوند.

عباسی اضافه کرد: براساس همکاری صورت گرفته با مجلس و تصویب قوانین جهش تولید مسکن، مالیات خانه‌های خالی و ساماندهی بازار اجاره، تلاش بر این است که این مشکلات را با تمام توان به اتمام برسانیم؛ البته شایان ذکر است که عقب‌ماندگی زمانی و عدم تعهد دولت‌های پیشین در برنامه‌های خود درباره مسکن باعت تاخیر برای ساماندهی این موضوع شده است.

۱۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۲
کد خبر: 45594

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha