گشایش جدید ارزی در راه است؟

 دولت آمریکا مجوز جدیدی به عراقی‌ها، جهت پرداخت هزینه برق به ایران در یک بانک غیرعراقی داده است. این موضوع می‌تواند خبر مثبتی برای بازار دلار باشد، زیرا با این حساب، واردکنندگان می‌توانند برخی از هزینه‌های خود را از این محل تامین کنند و فشار روی منابع ارزی کاهش می‌یابد. همچنین این تصمیم نشان می‌دهد که تلاش دیپلماتیک برای ایجاد گشایش‌های بعدی ادامه دارد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد روز گذشته رسانه‌های داخلی و خارجی به نقل از یک منبع آمریکایی از مجوز جدید دولت عراق جهت پرداخت هزینه برق به ایران خبر دادند. در این مطلب آمده است که «‌یک مقام آمریکایی اعلام کرد آنتونی بلینکن، وزیر خارجه دولت بایدن معافیت تحریمی جدیدی را برای پرداخت بهای برق عراق به ایران امضا کرده است. بر اساس این مجوز ۱۲۰ روزه، برای اولین بار دولت بغداد می‌تواند این وجوه را به حساب‌های بانکی غیرعراقی واریز کند.» گفتنی است که همزمان با انتشار این خبر نرخ دلار نیز در بازار غیررسمی روز گذشته کاهشی شد. به عقیده کارشناسان آزادسازی این منابع ارزی تاثیر مستقیمی بر بازار داخل کشور دارد. موارد مشابه پیشین نشان داده که آزادسازی این منابع به دو شیوه مختلف صورت می‌پذیرد. در برخی موارد مبالغ مورد بحث مستقیما به حساب‌های ایرانی واریز می‌شود و در برخی موارد دیگر این دارایی‌ها در حساب کشور مبدأ می‌مانند و دولت حق استفاده از آنها جهت خرید کالا یا دیگر پرداخت‌های ارزی را پیدا می‌کند. تحلیلگران معتقدند که آزادسازی بدهی برقی عراق به ایران و در کل هر گشایش ارزی این‌چنینی دیگر به هر یک از دو شیوه مذکور که باشد سبب تقویت بازار داخل می‌شود. در نهایت قیمت هر برگ اسکناس آمریکایی در واپسین معاملات نقدی روز گذشته با حدود ۱۸۰ تومان کاهش نسبت به نرخ روز پیشین در رقم ۴۸ هزار و ۵۵۰ تومان معامله شد.

13 copy

افت فشار بازار داخل

آزادسازی منابع بلوکه‌شده ارزی از هر دو طریق مستقیم و غیرمستقیم، سبب کاهش فشار در بازار داخل می‌شود. در صورتی که این مبالغ مستقیم به یک حساب در داخل کشور واریز شود، بانک مرکزی با تقویت ذخایر ارزی خود می‌تواند در مواقع نیاز حمایت‌های خود از بازار را افزایش داده و مانع از شکل‌گیری نوسانات قیمتی شود. از سوی دیگر اگر این دارایی‌ها وارد کشور نشوند و صرف خرید کالا یا خدمات خارجی شوند نیز مبالغی که بابت خرید این کالا و خدمات باید از ذخایر ارزی هزینه می‌شد، در این صندوق باقی‌مانده و مجددا در اختیار بانک مرکزی قرار می‌گیرد. به‌نظر می‌رسد مجوز جدید آمریکا به کشور عراق جهت پرداخت بدهی خود به ایران به صورت غیرمستقیم است چرا که گزارش منتشر شده از سوی وزارت خارجه کشور آمریکا حاکی از آن است که عراق می‌تواند این مبالغ را به یک حساب غیرعراقی واریز کند و نامی از حساب‌های ایرانی به میان نیامده است. متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا پیش‌تر در این باره گفته بود: «‌بدهی عراق به ایران در یک حساب بانکی با دسترسی محدود ذخیره می‌شود که ایران از آن برای خرید کالاهای غیرتحریمی مانند غذا و دارو استفاده می‌کند. در ماه مارس نوزدهمین معافیت صادر شد.»

بازار قرمز روز چهارشنبه

دیروز چهارشنبه ۲۸ تیر ماه روند نرخ شاخص ارزی در معاملات غیررسمی بازار تهران کاهشی بود. هر برگ از این اسکناس آمریکایی که در واپسین معاملات روز سه‌شنبه به رقم ۴۸ هزار و ۷۳۰ تومان رسیده بود، در صبح روز گذشته فعالیت خود را روی پله هفتم کانال ۴۸ آغاز کرد. در ادامه بازار روز گذشته دلار در شیب نزولی به نیمه‌های کانال مذکور رسید و در نهایت با حدود ۱۸۰ تومان کاهش نسبت به نرخ روز پیشین در رقم ۴۸ هزار و ۵۵۰ تومان معامله شد. با افت نرخ دلار، تابلوهای بازار سکه نیز در روز گذشته قرمز شد و هر قطعه سکه طلا ضرب امامی در عصر روز گذشته با حدود ۲۰۰ هزار تومان کاهش نسبت به نرخ پیشین به رقم ۲۷ میلیون و ۴۵۰هزار تومان رسید.

۲۹ تیر ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۴
کد خبر: 45068

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha