چه کسانی از  صنعت فولاد، سود کلان به جیب می  زنند؟/مافیا نمی خواهد فولاد صرف امورات داخلی شود

سلیمی با انتقاد از عرضه ۲۲ درصد فولاد در بورس اظهار داشت: سوال اینجاست که ۷۸ درصد فولاد کشور کجا عرضه می شود و  چه کسانی از  صنعت فولاد، سود کلان به جیب می  زنند و حاضر نیستند که آن را صرف امورات داخلی کشور کنند.

علیرضا سلیمی عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار گروه صنعت پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد با اشاره به گران فروشی فولاد در کشور اظهار داشت: بررسی وضعیت بازار فولاد نشان می دهد که علی رغم تولید ۳۰ میلیون تن شمش فولاد تا  پایان سال، مصرف داخلی ۱۲ تا ۱۴ میلیون تن است و این یعنی اینکه بیش از ۵۰ درصد فولاد داخلی کشور، مازاد تولید می شود و جای سوال دارد که چرا با این شرایط، قیمت فولاد در کشور رو به افزایش است.

وی حضور دلالان و رانت خواران را عاملی برای افزایش قیمت فولاد در کشور دانست و تاکید کرد: متاسفانه علی رغم تولید خوبی که در حوزه تولید فولاد در کشور داریم، فقط بخش کوچکی از آن در بورس عرضه می شود  و از طرفی دیگر، شاهد صادرات فولاد هستیم، در حالی که باید عرضه بیشتری در داخل کشور داشته باشیم و در شرایط تامین نیاز داخلی، اقدام به صادرات فولاد کنیم.

سلیمی تاکید کرد: نباید قیمت فولاد در ایران، بالاتر از قیمت بازار جهانی باشد و این یعنی اینکه مافیای فولاد در تلاش هستند تا با ایجاد خلال در عرضه فولاد در بورس و کشور، عاملی برای افزایش قیمت آن باشند و به موازات این رویداد، شاهد افزایش قیمت مسکن، خودرو، لوازم خانگی و ... در کشور هستیم که طبق یک برنامه ریزی اصولی برای زمین گیر شدن اقتصاد کشور صورت گرفته است .

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی افزود: ایران یکی از بزرگترین تولیدکنندگان آهن اسفنجی در جهان است و علی رغم اینکه یارانه انرژی، نیروی کار ارزان و سایر حمایت ها از صنعت فولاد صورت می گیرد، اما متاسفانه باز شاهد عدم تامین نیاز داخلی از فولادی هستیم که دوبرابر نیاز داخلی، تولید می شود اما در مرحله توزیع، فولاد به مقصد اصلی برای عرضه نمی رسد.

وی با انتقاد از عرضه ۲۲ درصد فولاد در بورس اظهار داشت: سوال اینجاست که ۷۸ درصد فولاد کشور کجا عرضه می شود و  چه کسانی از  صنعت فولاد، سود کلان به جیب می  زنند و حاضر نیستند که آن را صرف امورات داخلی کشور کنند.
سلیمی با بیان اینکه مجلس طرحی در خصوص عرضه ۱۰۰ درصدی فولاد در بورس را دنبال می کند، تاکید کرد: یقینا عرضه فولاد در بورس می تواند باعث شفافیت عرضه و تقاضای فولاد شود و باعث کم رنگ شدن نقش دلالان و سودجویان از ماجرای صنعت فولاد کشور می شود و به موازات تحقق به این امر، می توانیم امیدوارم باشیم که توانسته ایم در صنعت خودرو  و ساختمان سازی هم هزینه های ساخت و تولید را کاهش دهیم.

انتهای پیام/

۸ آبان ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۶
کد خبر: 4488

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha