جو بایدن از تداوم جنگ در اوکراین استقبال می‌کند/آمریکا با تعمیق جنگ در اوکراین به دنبال تضعیف اروپاست/معاملات خارجی هانتر بایدن،جو بایدن را به خطر انداخته است

کارشناس و تحلیلگر سیاست خارجی گفت:تاثیر منفی جنگ اوکراین برای آمریکا چندان محسوس نیست. حوزه جغرافیایی این جنگ در اروپاست و فاصله کافی از خاک ایالات متحده آمریکا را دارد. در عین حال آمریکا تقریبا در زمینه انرژی خودکفاست و این اروپاییان هستند که باید پیامدهای اقتصادی جنگ اوکراین را بر گرانی مواد غذایی و بهای سوخت تحمل کنند؛ این مسأله هم باعث وابسته تر شدن اتحادیه اروپا به آمریکا خواهد شد و هم حوزه پولی یورو را دربرابر دلار تضعیف خواهد کرد. 

گروه منهای اقتصاد پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، بشیر اسماعیلی کارشناس و تحلیلگر مسائل بین الملل و عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی در گفت و گو با رادار اقتصاد در خصوص بحران اوکراین و همکاری های آمریکا در ارسال تسلیحاتی چون بمب های خوشه ای به اوکراین، علی رغم نگرانی جامعه جهانی نسبت به تشدید خشونت در جنگ بین روسیه به واسطه همراهی آمریکا در ارسال تسلیحات کشتار جمعی، در خصوص چرایی همراهی های دولت بایدن با رئیس جمهور اوکراین در تشدید بحران جنگی و ارتکاب جرایم جنگی گفت: همزمان با پیچیده تر شدن جنگ در اوکراین و پیدایش ابعاد جدیدی در این بحران، شاهد آن هستیم که برخی از اقدامات کشورهای غربی به تداوم جنگ دامن زده است.

وی در این باره تاکید کرد: از این جمله باید به تصمیم دولت جو بایدن در ارسال بمب‌های خوشه‌ای به اوکراین اشاره کرد که اخیرا اخبار آن به گوش می‌رسد؛ بمب خوشه‌ای، در رده سلاح‌های نامتعارف به حساب می‌آید که فروش و استفاده از آن در جنگ‌ها از منظر حقوق بین الملل جایز نیست و بیش از صد کشور معاهده منع استفاده از آن را به امضا رسانده‌اند، اگر چه ایالات متحده آمریکا در لیست این کشورها دیده نمی‌شود .در جریان جنگ سوریه، غرب با ایراد اتهام به دولت بشار اسد در ارتباط با استفاده از بمب خوشه‌ای، خواستار اعمال فشار مضاعف به حاکمیت سوریه شده بود.

بشیر اسماعیلی افزود: جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، پیشتر اعلام کرد که به اوکراین مهمات خوشه‌ای ارسال می‌کند تا در ضد حمله علیه روسیه از آن‌ استفاده کند. او دلیل این کار را کمبود مهمات ارتش اوکراین در ضدحمله علیه مواضع دفاعی روسیه عنوان کرد.

بشیر اسماعیلی در خصوص تحلیل های سیاستمدارانی مثل ترامپ در خصوص رفتارها و اقدامات دولت بایدن گفت: در این روزها در داخل آمریکا، واکنش‌های منفی نسبت به این اقدام بایدن شنیده می‌شوند؛ از جمله دونالد ترامپ در خلال مصاحبه‌ای هشدار داد دولت بایدن با ارسال بمب‌های خوشه‌ای به اوکراین، «ما را بیشتر به سمت جنگ جهانی سوم سوق می‌دهد».

وی در این باره افزود: ترامپ در حساب شبکه اجتماعی خود اعلام کرد: رئیس‌جمهور بایدن باید سعی کند جنگ را پایان دهد و مرگ و ویرانی وحشتناک ناشی از یک دولت نالایق را متوقف کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی معتقد است: با این تفاسیر، به نظر می‌رسد جو بایدن از تعمیق بحران در اوکراین و تداوم جنگ استقبال می‌کند و بجای تلاش برای برقراری صلح، سیاست طولانی شدن جنگ را در پیش گرفته است.

وی توضیح داد: یک دلیل شاید این باشد که تاثیر منفی جنگ اوکراین برای آمریکا چندان محسوس نیست. حوزه جغرافیایی این جنگ در اروپاست و فاصله کافی از خاک ایالات متحده آمریکا را دارد. در عین حال آمریکا تقریبا در زمینه انرژی خودکفاست و این اروپاییان هستند که باید پیامدهای اقتصادی جنگ اوکراین را بر گرانی مواد غذایی و بهای سوخت تحمل کنند؛ این مسأله هم باعث وابسته تر شدن اتحادیه اروپا به آمریکا خواهد شد و هم حوزه پولی یورو را دربرابر دلار تضعیف خواهد کرد.

بشیر اسماعیلی تصریح کرد: در طرف مقابل، درگیری روسیه در یک جنگ فرسایشی باتلاق گونه، مشابه آنچه زمان اتحاد جماهیر شوروی در اشغال افغانستان، موجب تحلیل رفتن قدرت روسیه خواهد شد. از این رهگذر، آمریکا همانند یک جنگ نیابتی، رقیب خود در نظام بین‌الملل را با سرگرم کردم به جنگ تضعیف می‌کند، بی آنکه مستقیما هزینه‌ای برای آن متحمل شده باشد.

وی بیان داشت: در یک تحلیل دیگر، گفته می‌شود بعضی دلایل شخصی و خانوادگی وجود دارند برای اینکه بایدن به بحران اوکراین دامن بزند و آن را طولانی کند. مسأله آنجاست که هانتر بایدن پسر جو بایدن سابقه فعالیت اقتصادی در اوکراین را دارد که موجب انتقاد بسیاری از جمهوری خواهان در آمریکا به خصوص در مجلس نمایندگان این کشور شده است.

بشیر اسماعیلی در این باره توضیح بیشتری داد و گفت: بر اساس گزارشی از ایندیپندنت، جیمز کومر رئیس کمیته نظارت مجلس نمایندگان آمریکا که رهبری تحقیقات کنگره را در مورد جو بایدن بر عهده دارد، در این زمینه گفته است: «این واقعیت که جو بایدن، معاون رئیس‌ جمهوری وقت آمریکا، چند روز پس از انتصاب پسرش به هیئت مدیره بوریسما، بر تولید گاز طبیعی در اوکراین تاکید کرد، بوی فساد می‌دهد».

وی خاطر نشان کرد: الیز استفانیک، نماینده محافظه‌کار دیگر در مجلس نمایندگان آمریکا، نیز در این زمینه تاکید کرده و گفته است: «جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان به روشن کردن معاملات فاسد و غیرقانونی خانواده بایدن ادامه می‌دهند. مردم آمریکا اکنون می‌دانند که معاملات تجاری خارجی هانتر بایدن، چطور جو بایدن را به خطر انداخته است. واقعیت در حال آشکار شدن است و من متعهدم که اطمینان حاصل کنم تمام خانواده بایدن به دلیل به خطر انداختن امنیت ملی، پاسخگو می‌شوند».

کارشناس و تحلیلگر سیاست خارجی تصریح نمود: در این شرایط اما، چنین نظری هنوز مورد تایید صاحب نظران سیاسی نیست و آن را بیشتر به «تئوری توطئه» نسبت می‌دهند. به نظر می‌رسد «اف. بی. آی» و دستگاه قضایی آمریکا، تعمدا و بنابر توصیه‌های پشت پرده از پیگرد قانونی هانتر بایدن در این مورد طفره می‌روند و این مسأله ارتباطی به جنگ اوکراین ندارد.

بشیر اسماعیلی در پایان گفت و گو در خصوص پیامدهای موضع گیری دولت آمریکا در بحران اوکراین گفت: به هر روی موضع ایالات متحده مثل اغلب جنگ‌های معاصر، درباره جنگ اوکراین هم‌ موضع سازنده‌ای در جهت نیل به صلح نیست و برعکس، با ارسال تسلیحات نامتعارف مثل بمب خوشه‌ای، تلاش دارد تا به خشونت ‌ها دامن بزند. باید منتظر ماند و در آینده نتیجه این سیاست جنگ افزوزانه آمریکا را مشاهده کرد ؛ آنکه باد می‌کارد/ طوفان درو می‌کند.

۲۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۴
کد خبر: 44866

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha