احتمال ابطال انتخابات اتاق بازرگانی قوت گرفت/سلاح‌ورزی برکنار می شود؟

بعد از محرز شدن تخلفات انجمن نظارت بر انتخابات اتاق ایران، خبرهای دریافتی حاکی است، ابطال انتخابات ریاست اتاق بازرگانی از سوی شورای عالی نظارت بر انتخابات در حال نهایی شدن است و بزودی اعلام می‌شود. 

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از تسنیم، پس از انتشار نامه استعفای سلاح ورزی از ریاست اتاق بازرگانی ایران، برخی اخبار غیرمستند از حمایت تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی از حسین سلاح‌ورزی رئیس غیرقانونی اتاق بازرگانی ایران منتشر شده که بلافاصله از سوی تعدادی از نمایندگان مجلس تکذیب شد.
این خبرسازی‌ها در حالی صورت گرفته که ۲ روز بعد از انتخابات پرحاشیه ۲۸ خرداد ماه هیأت رئیسه اتاق بازرگانی ایران ۳۰ نماینده مجلس به صورت مکتوب از وزیر صمت به عنوان عضو اصلی شورای عالی نظارت بر اتاق بازرگانی خواسته بودند در صورت تأیید تخلفات در مورد حضور غیرقانونی افراد رد صلاحیت شده در انتخابات مذکور، ابطال انتخابات اعلام شود.
در این بین بعد از افشای تخلفات مربوط به انجمن نظارت بر انتخابات مبنی بر مجوز حضور سلاح ورزی کاندیدای رد صلاحیت شده انتخابات، مطالبه عمومی برای ابطال نتیجه انتخابات از سوی شورای عالی نظارت بر اتاق بازرگانی متشکل از وزرای صمت، اقتصاد و جهاد کشاورزی شکل گرفت.
بر این اساس پیگیری خبرنگار تسنیم نشان می‌دهد، ابطال انتخابات ریاست اتاق بازرگانی ایران از سوی شورای عالی نظارت بر اتاق بازرگانی در حال نهایی شدن است و بزودی این موضوع به صورت رسمی اعلام خواهد شد.
پیش از این وزیر اقتصاد و عضو شورای عالی نظارت بر انتخابات اتاق بازرگانی هم تصریح کرده بود که مشخصاً در مورد انتخابات اخیر اتاق بازرگانی نظر دولت همان نظر دستگاه‌های نظارتی است.
لازم به ذکر است که نظر وزارت اطلاعات درباره رد صلاحیت حسین سلاح ورزی برای حضور در این انتخابات در موعد مقرر از طریق مکاتبه رسمی حراست وزارت صمت به اطلاع انجمن نظارت بر انتخابات اتاق بازرگانی رسیده بود.
البته با توجه به محرز بودن تخلف صورت گرفته مبنی بر حضور افراد فاقد صلاحیت در انتخابات، ابتدا سلاح ورزی رئیس غیرقانونی اتاق بازرگانی از حضور در این سمت استعفا کرده بود که نامه استعفای وی هم منتشر شد، اما در روزهای اخیر بعد از ورود برخی جریان‌های سیاسی حاشیه‌دار به این موضوع، وی استعفای خود را تکذیب کرد.

تفهیم اتهام سلاح‌ورزی در پرونده فساد
رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین با ابراز اینکه سلاح‌ورزی اتاق بازرگانی را به‌نفع خود گروگان گرفته است، گفت: آقای سلاح‌ورزی در شعبه ۵ دادسرای ناحیه ۳۲ پرونده دارند و تفهیم اتهام نیز شده‌اند که بخشی از آن مربوط به پرونده فساد در اتاق بازرگانی است.
مجیدرضا حریری رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین در گفت‌وگو با تسنیم درباره حضور غیرقانونی سلاح‌ورزی با عنوان رئیس اتاق بازرگانی ایران اظهار داشت: درباره عملکرد و مسائل مالی اتاق بازرگانی در یک دهه گذشته ابهامات و تخلفات زیادی را از گذشته مطرح کرده‌ام.
وی افزود: اطلاعات این ابهامات و تخلفات به مجلس، قوه قضائیه و دولت ارائه شده است و زمانی که به این مسائل رسیدگی نشود به‌معنی آن است که اراده جدی برای رفع این ابهامات وجود ندارد.
رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین ادامه داد: این اطلاعات در اختیار مراجع ذی‌صلاح قرار داده شده است و در صورتی که اراده برخورد وجود داشته باشد، همان مدارک کفایت می‌کند که با اتاق بازرگانی برخورد مناسبی شود؛ در صورتی که این اقدام می‌شد اکنون مسائل بعدی و اتفاقات این روز اتاق بازرگانی را شاهد نبودیم.
وی تصریح کرد: «این آقا تمام نهادهای رسمی کشور شامل مجلس، دولت و نهادهای امنیتی نظام را در افکار عمومی زیرسؤال برده است؛ نهادهای امنیتی نیز که برای تأیید صلاحیت ورود ایشان (به انتخابات اتاق بازرگانی) ذی‌صلاح هستند براساس مدارکی که منتشر شده مشخص است که صلاحیت او را تأیید نکرده‌اند.»

سلاح‌ورزی به‌دنبال سلبریتی‌شدن
رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین اظهار داشت: وضعیت اتاق بازرگانی به‌شکلی شده است که از ابهامات مالی و تخلفات احتمالی رسیده‌ایم به موضوع سیاسی و ایشان تمایل دارد مسائل خود را به‌صورت سیاسی طرح کند و تبدیل به سلبریتی شود. وی تصریح کرد: انحراف اصلی از آنجا شکل گرفت که مسأله ایشان سیاسی شد که البته این مسائل هم جای خود قابل بررسی است اما ایشان تخلفات دیگری هم دارد.

اعضای اتاق بازرگانی عضو نظام هستند
حریری گفت: اتاق بخشی از نظام جمهوری اسلامی ایران است و همه افرادی که در اتاق بازرگانی هستند در زمین نظام قرار دارند و نمی‌توانند همزمان اپوزیسیون هم باشند.
حریری گفت: اگر مسئولان امنیتی کشور صلاح می‌دانند وی با وجود همه مسائل سیاسی، بر صندلی اتاق بازرگانی ایران باقی بماند تابع هستیم و حتماً صلاح دیده شده است ایشان باقی بماند اما به تخلفات مالی ایشان باید رسیدگی شود.

گم‌شدن ۱۵۰۰میلیارد تومان در اتاق بازرگانی در زمان سلاح‌ورزی است
حریری با بیان اینکه هفت نفر هیأت مدیره اتاق در ۴ سال گذشته در ارتباط با مسائل روی‌داده مسئولیت مشترک دارند، گفت: در رسانه‌ها طرح است که ۱۵۰۰ میلیارد تومان در اتاق بازرگانی گم شده است، این ابهامات باید برطرف شود و این ابهام زمانی رخ داده است که ایشان نایب‌رئیس اتاق بازرگانی بوده است.

ترامپ بازداشت شد اما سلاح‌ورزی نه
وی گفت: در امریکا اف‌بی‌ای ترامپ را با دستبند بازداشت کرد اما آقای سلاح‌ورزی که نامه رسمی ردصلاحیتش توسط نهادهای رسمی منتشر شده است، فقط با تفسیر حقوقی اتاق بازرگانی کماکان در مسئولیت خود باقی مانده است.

سلاح‌ورزی را به جلسه راه ندادند
رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین ادامه داد: اینکه رئیس اتاق بازرگانی در جلسه‌ای که رئیس جمهور باشد راه داده نمی‌شود، نشان‌دهنده بلاتکلیفی وضعیت است و باعث تضعیف اتاق بازرگانی می‌شود.
وی تصریح کرد: اگر کسی می‌خواهد به بخش خصوصی کمک کند از خود گذشت می‌کند اما آقای سلاح‌ورزی این ابهام را پایان نمی‌دهد مگر اینکه منافع و مصالح دیگری وجود داشته باشد که ایشان بر ماندن در پست خود در اتاق بازرگانی ایران پافشاری می‌کند؛ حتی اگر این پافشاری منجر به ابقای او شود ـ که البته این احتمال نزدیک به صفر است ـ به اتاق بازرگانی ضربه خواهد خورد.
وی افزود: افکار عمومی، ایشان را قبول ندارد و حیثیت اتاق بازرگانی به ایشان گره خورده است و گروگرفتن نهاد بخشی خصوصی در دست یک نفر اخلاقی نیست و هزینه‌های زیادی برای خود اتاق و کشور ایجاد می‌کند.

تکذیب ادعای انجمن نظارت اتاق
دبیر شورای‌عالی نظارت بر اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: هیچ‌گونه نامه درخواستی برای استفساریه در مورد انتخابات هیأت رئیسه اتاق ایران در تاریخ ۲۷ خردادماه به وزارت صنعت، معدن و تجارت واصل نشده است.
«علیرضا پیمان پاک» در گفت‌وگو با ایرنا با اشاره به نامه رئیس انجمن نظارت بر انتخابات اتاق بازرگانی به وزیر صمت، اظهار داشت: هیچ‌گونه نامه‌ای در تاریخ ۲۷ خرداد ماه سال‌جاری به سامانه دبیرخانه وزارت صنعت، معدن و تجارت و دبیرخانه شورای‌عالی نظارت بر اتاق بازرگانی مبنی بر درخواست انجمن نظارت بر انتخابات اتاق برای استفساریه واصل نشده است.
وی با اشاره به سوابق مکاتبات گسترده قبلی انجمن نظارت بر انتخابات اتاق‌ها و دبیرخانه شورای‌عالی نظارت اتاق بازرگانی طی چند ماه گذشته، افزود: این مکاتبات از طریق دبیرخانه متمرکز وزارت صمت و سازمان توسعه تجارت دریافت و ارسال می‌شد و اینکه نامه‌ای در روز جمعه ۲۶ خرداد ماه صادر و در ۲۷ خرداد ماه «در هنگام خروج از دفتر وزیر به صورت دستی تحویل اینجانب شود» ادعای غیرحرفه‌ای بوده و صحت نداشته است.
دبیر شورای‌عالی نظارت بر اتاق بازرگانی تأکید کرد: به طور کلی طی دو سال فعالیت اینجانب در سازمان توسعه تجارت تمام مکاتبات در دبیرخانه به صورت رسمی ثبت شده و نامه رسمی «دستی» به کسی تحویل نمی‌شده است.
پیمان‌پاک تصریح کرد: در مکاتبات قبلی در موارد حساس علاوه بر سامانه رسمی وزارت صمت از طریق نماینده صمت در انجمن نظارت نیز نامه‌ها به صورت موازی در اختیار دبیرخانه قرار می‌گرفت.
وی اظهار داشت: همان گونه که در نامه خود انجمن نیز ذکر شده در جلسه اضطراری پایان روز ۲۷ خرداد ماه جهت بررسی چالش‌ها و اعتراضات وارده به انتخابات، رئیس انجمن نظارت نیز در این جلسه حضور داشته و نه‌تنها هیچ‌گونه اشاره‌ای به نامه فوق‌الذکر نداشته‌اند، بلکه از طرح این موضوع نیز در جلسه خودداری می‌کنند که خود نشانگر رد ادعای ارسال نامه درخواست استفساریه به دبیرخانه شورای‌عالی نظارت است.
به گزارش ایرنا، «حسین میرمحمدصادقی» رئیس انجمن نظارت بر انتخابات اتاق‌های بازرگانی روز ۱۱ تیر ماه نامه‌ای به «عباس علی‌آبادی» وزیر صنعت، معدن و تجارت در مورد انتخابات هیأت رئیسه اتاق ایران نوشته بود. وی در این نامه با تأکید بر ادعای خود مبنی بر اینکه هیچ پاسخی به نامه ارسالی انجمن نظارت بر انتخابات اتاق‌ بازرگانی از سوی شورای عالی نظارت و مرکز احراز و تأیید صلاحیت وزارت اطلاعات واصل نشده است، افزود: صبح روز ۲۷ خرداد ماه نامه تنظیمی خطاب به دبیر شورای عالی نظارت و هنگام خروج ایشان از دفترشان تحویل آقای پیمان پاک شد که مراتب این نامه به سرپرست وزارت صمت نیز اعلام شده است.

۱۵ تیر ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۱
کد خبر: 44554

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha