یک سوءتفاهم عمدی:‌ پس از ۵‌سال بازنشسته شوید!

حتما تبلیغات شرکت بیمه البرز را دیده‌اید که پیشنهاد می‌کند پس از ۵ سال بازنشسته شوید و مادام العمر حقوق بگیرید.در این تبلیغ «بازنشستگی» و «حقوق»‌ کلمات کلیدی هستند که به ذهن بیننده تداعی می‌کنند که به جای حقوق بازنشستگی بعد از ۳۰ سال کار می‌توانی با ۵ سال بازنشسته شوید.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از روزنامه هفت صبح حتما تبلیغات شرکت بیمه البرز را دیده‌اید که پیشنهاد می‌کند پس از ۵ سال بازنشسته شوید و مادام العمر حقوق بگیرید.در این تبلیغ «بازنشستگی» و «حقوق»‌ کلمات کلیدی هستند که به ذهن بیننده تداعی می‌کنند که به جای حقوق بازنشستگی بعد از ۳۰ سال کار می‌توانی با ۵ سال بازنشسته شوید.

برای شروع با تلفن شرکت بیمه البرز تماس گرفتیم و شرایط این طرح را پرسیدیم. کارشناس می‌گوید بعد از ۵ سال قسط دادن، می‌توانید به اندازه همان پولی که ماهیانه دادید، مستمری ماهیانه مادام‌العمر بگیرید یا در پایان ۵ سال، کل مبلغ را یک جا با سود آن عمر دریافت کنید. طرح را برای فرد ۱۸ ساله تا ۷۵ ساله هم می‌شود اجرا کرد. به گفته کارشناسان حتی اگر کسی بخواهد برای کودک زیر ۱۸ سالش هم بیمه بگیرد، می‌تواند با نام و مشخصات خود این دفترچه را افتتاح کند.

این طرح ۵ سال اقساط دارد که بسته به مبلغ قسط بیمه‌تان متفاوت خواهد شد.
* اگر ماهی ۹۳۳ هزار تومان بدهید، ۵۰ میلیون تومان جمع می‌شود.
* اگر ماهی یک میلیون و ۸۶۶ هزار تومان دهید ۱۰۰ میلیون تومان پس‌انداز کرده‌اید.
* اگر ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان قسط بدهید ۱۵۰میلیون تومان در این ۵ سال جمع کرده‌اید.

اگر بعد از آن دوره ۵ سال که قسطش را پرداختید به پول‌هایتان در بیمه ۵ سال دیگر استراحت دهید می‌توانید مبلغ مستمری خود را دو برابر کنید. در این صورت بعد از پنج سال دوم مستمری‌تان دو برابر می‌شود و اگر بخواهید مستمری چهار برابر شود، باید ۱۰ سال به پس‌اندازتان دست نزنید.

یک گزینه دیگر هم این است که بعد از پرداخت اقساط در ۵سال، اگر به جای۵ سال نگه داشتن پس‌انداز خود ، ۱۰ سال پول را پس نگیرید، مستمری ماهیانه خود تا پایان عمر را ۴ برابر کرده‌اید.

واقعیت ماجرا؟
این طرح همان بیمه عمر است که تمامی شرکت‌های بیمه‌ها دارند. مبلغی را ماهیانه پرداخت می‌کنید و طی این مدت اگر اتفاقی افتاد به اندازه میزان قسطی که داده‌اید تعهداتی برای جبران خسارت دارند و اگر خدای نکرده جان خود را از دست بدهید به شخصی که شما مشخص می‌کنید و فامیل درجه یک است، مبلغی را به عنوان جبران خسارت می‌دهند.

البته مثل تمام بیمه‌های عمر شرط استفاده از مستمری ماهیانه این است که زنده بمانید و مثل مستمری بازنشستگی نیست که افراد تحت تکفل شما از آن بهره‌مند شوند. تسهیلات قرض‌الحسنه هم می‌دهند اما متناسب با پولی که شما به صورت قسطی داده‌اید و اگر بخواهید ۲۰۰ میلیون وام بدهند باید حسابی مبلغ قسط خود را بالا ببرید.

واقعیت این است که طراح کمپین تبلیغاتی بیمه البرز عمدا سعی کرده بیمه عمر را به عنوان بیمه‌ای جا بزند که منجر به پرداخت حقوق بازنشستگی می‌شود. در حالی که بیمه عمر مزایای خود را دارد ولی قابل قیاس با بیمه‌ای که شما به صندوق‌های تامین اجتماعی می‌پردازید و بعد از ۳۰ سال بازنشسته می‌شود، نیست.

برای شما ارزش دارد؟
حالا که متوجه شدیم طرح جدیدی در کار نیست و همان بیمه عمر است، بد نیست چک کنیم که آیا پرداخت قسط و بعد دریافت آن به صورت ماهیانه تا پایان عمر ارزشش را دارد؟ پژوهشی که سال ۱۳۹۲ در دانشکده اقتصاد دانشگاه آزاد تهران نشان می‌دهد که درصد بالایی از افراد تمایل زیادی به جایگزینی سرمایه نقدی بیمه‌های عمرداشته‌اند و ۵۵ درصد از افراد ترجیح می‌دادند که به جای سرمایه نقدی بیمه، یک منزل مسکونی بخرند.

به نظر منطقی هم می‌رسد. فرض کنید شما ماهی دو میلیون و ۸۰۰ تومان به بیمه عمر می‌دهید که بعد از ۵ سال همین پول را بخواهند به عنوان مستمری به شما برگردانند. این روش اگرچه کمترین ریسک را دارد ولی در این پنج سال با تورم همیشگی که اقتصاد ما دچارش است، اجناس، طلا، ارز چند برابر افزایش یافته‌اند و ارزش مستمری شما کمتر و کمتر شده است.

سال ۱۳۹۷ اگر کسی به شما می‌گفت که ماهی ۹۰۰ هزار تومان بدهید تا ۵ سال دیگر آن را برگردانیم به طور واضح حتی ارزش پولتان با کاهش شدیدی روبه‌رو می‌شد. آن زمان می‌توانستید با این ۹۰۰ هزار تومان چه کار کنید؟ برای مثال می‌توانستید یک سکه پارسیان دو گرمی بخرید ولی امروز با همین مبلغ به زور می‌شود یک سکه ۳۰۰ سوتی خرید.

درنتیجه شما یک سال تمام پول یک سکه دو گرمی داده بودید ولی حالا بعد از ۵ سال قرار است سکه ۳۰۰ سوتی دریافت کنید که تازه آن هم با این تورم خطر این وجود دارد که مستمری شما ثابت می‌ماند اما ارزش طلا بالاتر می‌رود. درنتیجه این سکه ۱۰۰ سوتی هر ماه به سکه‌های سبک‌تری کاهش می‌یابد.

برای شرکت بیمه ارزش دارد؟
بیمه عمر سودآورترین نوع بیمه برای شرکت‌های بیمه است چون با پول اقساط شما سرمایه‌گذاری می‌کنند و با محاسبه درست ریسک بیمه شده، هر اندازه خسارت هم بدهند باز هم برای شرکت بیمه سود خوبی ایجاد می‌کند. مخصوصا در شرایط تورمی سود تضمین شده‌ای دارند چون سقف مستمری و جبران خسارت با کاهش ارزش پول بیشتر نمی‌شود اما اگر در ملک و دیگر زمینه‌ها سرمایه‌گذاری کنند، ارزش دارایی شرکت بیمه چند برابر می‌شود.

۱۴ تیر ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۲
کد خبر: 44521

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha