هشدار دستکاری نرخ ارز قیمت پایه محصولات در بورس/ ایزدخواه: سیاست های ارزی دولت نباید شناور باشد

عضو کمیسیون صنایع مجلس درباره دستکاری نرخ ارز جهت محاسبه قیمت پایه محصولات در بورس کالا و انرژی هشدار داد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد روح‌الله ایزدخواه عضو هیئت رئیسه کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، اظهار داشت در قانون بودجه سالانه قرار بود که ما نرخ ارز را به شکل شناور تثبیت‌ شده مدیریت کنیم اما به نظر می‌رسد فعلا این سیاست‌های ارزی دولت بوده که شناور است و متاسفانه هر ۲،۳ ماه یک بار شاهد تغییرات در قیمت‌گذاری‌ها هستیم.

وی افزود: در ابتدای سال برخی‌ها به دنبال نرخ تسعیر ۳۶ هزار تومان بودند که دستور رئیس‌جمهور مانع آن شد اما با گذشت ۳ ماه از سال ۱۴۰۲ خبرهایی مبنی بر اینکه قرار است نرخ تسعیر به ۳۷۹۰۰ افزایش پیدا کند رسید.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون صنایع مجلس، گفت: متاسفانه در سیاست‌های ارزی تعارف داریم و متوجه نیستیم که علت اصلی تورم حداقل در ۴ سال اخیر نرخ ارز بوده است. البته منکر نقش مخرب نقدینگی در افزایش تورم نمی‌توان شد اما بدون شک محرک اول تورم در سالهای گذشته نرخ ارز بوده است.

ایزدخواه ادامه داد: بنابراین باید امسال دولت و مجلس از هرگونه تصمیمی که موجب دامن زدن به تورم شود، بپرهیزند و دولت نباید تحت تاثیر گروه‌های ذی‌نفع سیاست‌های کلان اقتصادی خود را تغییر دهد.

نماینده تهران در مجلس با اشاره به آثار و تبعات افزایش نرخ مواد اولیه پتروشیمی خاطر نشان کرد: با افزایش قیمت مواد اولیه پتروشیمی مواد اولیه ده‌ها صنعتی که از مواد پتروشیمی در تولیدات خود استفاده می‌کنند گران می‌شود و در نتیجه یک تورم تصاعدی را به کالاهای مصرفی مردم وارد می‌کند. بنابراین افزایش نرخ مواد اولیه پتروشیمی‌ها بدون شک رفاه و سبد معیشتی مردم را دچار آسیب جدی خواهد کرد. علاوه بر این بدعتی ایجاد می‌شود مبنی بر اینکه این دولت و مجلس نیستند که سیاست‌های اقتصادی را تعیین می‌کنند و گروه‌های ذی‌نفع هستند که با فشارهای خود دولت و مجلس را در حوزه سیاست‌گذاری خلع ید می‌کنند.

۶ تیر ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۵
کد خبر: 44198

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha