ساماندهی اعزام نیروی کار ماهر به قطر تقویت شد

۱۵۰ دفتر جذب نیروی کار در قطر تشکیل شده که کار ساماندهی نیروی کار خارجی را انجام می‌دهد و خدماتی از نظر محل اسکان و مسائل ویزای کار آنها را بر عهده دارد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، در دیدار وزیران کار ایران و قطر، تفاهم‌نامه اعزام نیروی کار ماهر به این کشور امضاء و بر توسعه همکاری‌های مشترک در حوزه‌های اشتغال وکارآفرینی، مهارت آموزی و ساماندهی اعزام نیروی کار تاکید شد.

وزیر کار قطر در رأس هیأتی بلندپایه و با استقبال رسمی مسئولان وزارت کار وارد کشورمان شد. این دیدار با هدف اجرایی کردن مفاد تفاهمنامه‌های گذشته و برگزاری نشست فنی و مشترک در خصوص اعزام نیروی کار به کشور قطر، گفت‌وگوهای دوجانبه و تبادل‌نظر در حوزه مسائل کارگری و کارفرمایی صورت گرفت و در این راستا امروز نخستین نشست مشترک اعزام نیروی کار ایرانی به قطر با تاکید بر ادامه همکاری‌ها در خصوص اعزام نیروی کار ماهر و نیمه ماهر ایرانی و آموزش‌های مهارتی برگزار شد.

محمود کریمی بیرانوند در این نشست ضمن اشاره به سفر رئیس‌جمهوری ایران به قطر در سال ۱۴۰۰، آمادگی وزارت کار در زمینه تبادل اطلاعات و تجارب در خصوص نظام اطلاعات بازار کار، زیست بوم اشتغال، آموزش‌های مهارتی و اعزام نیروی کار آموزش دیده ایرانی به قطر را اعلام کرد.

حسن العبیدلی - معاون اشتغال وزارت کار قطر نیز ضمن تشکر از مسئولان وزارت کار ایران برای استقبال از هیات قطری افزود: حضور هیات قطری در ایران به منظور ساماندهی نیروی کار متخصص و ماهر ایرانی برای حضور در بازار کار قطر به ویژه در حوزه‌های پزشکی، حمل‌ونقل، میهمانداری و... است. ما نظام صدور روادید را برای نیروی کار خارجی به روز کردیم و مایلیم نیروی کاری را که دارای مهارت و تخصص هستند و نیز سرمایه‌گذاران را جذب کنیم.

سیدصولت مرتضوی - وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز در دیدار با علی بن‌سعید بن‌صمیخ المری - وزیر کار دولت قطر با تأکید بر این‌ که سیاست‌های کلی دو کشور همسو بوده و اشتراکات زیادی بین دو دولت در راستای همکاری‌های دوجانبه وجود دارد آمادگی برای گسترش همکاری‌ها میان دو کشور و اعزام نیروی کار ماهر و متخصص به قطر را اعلام کرد.

وی با ابراز خرسندی از حضور هیات قطری در ایران گفت: دو کشور یار و همدم هم در دوران سختی‌ها هستند. در دورانی که قطر در تحریم همسایگان قرار داشت با هوشیاری توانست مشکلات را پشت سر بگذارد. وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به‌ عنوان یکی از بازوهای اقتصادی دولت جمهوری اسلامی ایران تجربیات با ارزشی در صنایع تولیدی فولاد، سیمان، پتروشیمی، صنعت سلولزی، معادن، حمل‌ونقل هوایی و دریایی، هتلداری و حمل‌ونقل‌های نفتی ایران دارد که می‌تواند آنها را در اختیار کشور دوست، قطر قرار دهد.

۳۰ هزار ایرانی در قطر شاغل هستند

وزیر کار دولت قطر نیز در این دیدار ضمن ابراز خرسندی از حضور در کشور دوست و برادر ایران، از گسترش روابط دو کشور استقبال کرد و گفت: این امر نیازمند همکاری‌های متخصصان دو کشور است. درحال‌ حاضر حدود ۳۰ هزار ایرانی در قطر شاغل هستند و در نظر داریم حدود ۴۲۰۰ مجوز برای نیروی کار ایرانی صادر کنیم و امیدواریم در نشست کمیسیون مشترک همکاری دو کشور به این اهداف برسیم.

وی با بیان اینکه ما متقاضی نیروهای کار ماهر ایرانی برای ارائه خدمات در قطر هستیم، افزود: ۱۵۰ دفتر جذب نیروی کار در قطر تشکیل شده که کار ساماندهی نیروی کار خارجی را انجام می‌دهد و خدماتی از نظر محل اسکان و مسائل ویزای کار آنها را بر عهده دارد.

در ادامه این مراسم معاون اشتغال وزارت کار با اشاره به اعزام نیروی کار گفت: سال گذشته ۲۰۰۰ نفر از نیروی ایرانی درخواست اعزام برای کار به قطر داشتند که از این تعداد ۵۰۰ نفر موفق به اعزام شدند. بر اساس گزارش طرف قطری در ۶ ماه گذشته ۵۰۰۰ نیروی کار ایرانی درخواست اعزام به قطر داشته‌اند که از این تعداد فقط ۵۰۰ نفر به مرحله عمل و اعزام رسیده و ۴۵۰۰ نفر هنوز باقی مانده‌اند و درصدد هستیم که این مسئله را ساماندهی کنیم.ایران در زمینه نیروهای ماهر و آموزش‌دیده دارای امکانات و ظرفیت‌های قابل توجهی است که کشور قطر می‌تواند از نیروی ماهر ایرانی استفاده کند.

وی پیش از این از مذاکره با قطر و دو کشور دیگر برای اعزام نیروی کار ایرانی به خارج خبر داده و گفته بود: یکی از برنامه هایی که وزارت کار در برنامه‌های اشتغالی خود دنبال می‌کند، موضوع ساماندهی اعزام نیروی کار است.

اعزام نیروی کار به خارج منجر به خروج نخبگان نشود

به گفته وی کشورهای بسیاری در دولت سیزدهم درخواست اعزام نیروی کار از ایران را داشتند که در دیدار اخیر وزیرکار کشورمان با وزیرکار قطر این موضوع مطرح و پیشنهاداتی آماده شد.

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت کار با تاکید بر اینکه موضوع اعزام نیروی کار نباید منجر به خروج نخبگان شود، گفت: حضور و نظارت دولت این مسئله را دارای چارچوب می‌کند و در حوزه‌هایی که نیازمند نیروی ماهر هستیم، اعزام نیروی کار به کشورهای خارجی نخواهیم داشت.

۶ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۸
کد خبر: 44191
منبع: ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha