تورم آرژانتین به ۱۱۴ درصد رسید

تورم آرژانتین اکنون بیش از ۱۱۴ درصد است و رتبه سوم را در میان تورم‌زده‌ترین کشورهای جهان دارد. پزو، واحد پولی این کشور در یک دوره سه هفته‌ای در آوریل حدود ۲۵ درصد از ارزش خود را از دست داد. نرخ بهره آرژانتین اکنون ۹۷ درصد است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد ابرتورم آرژانتین، مردم این کشور را به شدت تحت فشار قرار داده و سقوط ارزش واحد پول ملی آن، در حال از بین بردن مفهوم پس‌انداز است. در همین حین، برخی نامزدهای انتخاباتی وعده دلاری شدن اقتصاد و سلب اعتبار از بانک مرکزی را می‌دهند.

به گزارش تجارت‌نیوز، کشور آرژانتین یکی از بالاترین نرخ‌های تورم را در میان کشورهای جهان دارد. سقوط ارزش پزو، واحد ارز رسمی این کشور، مردم را بر آن داشته تا پیش از آنکه پول‌هایشان ارزش خود را بیش از این از دست بدهند، آن‌ها را خرج کنند.

تورم آرژانتین اکنون بیش از ۱۱۴ درصد است و رتبه سوم را در میان تورم‌زده‌ترین کشورهای جهان دارد. پزو، واحد پولی این کشور در یک دوره سه هفته‌ای در آوریل حدود ۲۵ درصد از ارزش خود را از دست داد. نرخ بهره آرژانتین اکنون ۹۷ درصد است.

این میزان تورم باعث شده تا مردم بیشتر از پس‌انداز کردن به خرج کردن پول‌های خود تمایل داشته باشند. به طوری که طبقه مرفه و متوسط بیشتر تفریح می‌کنند، زیرا نمی‌دانند که چه اتفاقی قرار است برای ارزش پول آن‌ها رخ دهد. از طرفی در میان قشر ضعیف‌تر گرسنگی در حال افزایش است.

در حالی که کاهش ارزش پول داخلی پس از همه‌گیری کرونا، موجب جذب دوباره گردشگران به بوئنوس آیرس شده، اما مردم محلی را به‌شدت تحت فشار قرار داده است. با اینکه قشر متوسط و متوسط به بالا تا کنون توانسته‌اند درآمد خود را با تورم تنظیم کنند، اما مخارجی، چون خریدن ماشین یا رفتن به مسافرت تقریبا غیرممکن شده است.

حالا مردم معتقدند نگه‌داری پزو تنها موجب نابودی آن می‌شود، چرا که ارزش این واحد پولی مدام در حال کاهش است و این مساله باعث شده تا نسل فعلی آرژانتین بسیار کمتر از نسل قبلی به فکر پس‌انداز کردن باشد. برخی از مردم این کشور برای پس‌انداز کردن از دلار آمریکا استفاده می‌کنند، اما خریداری ۱۰۰ دلار نیز معادل نصف حقوق ماهانه یک جوان آرژانتینی است. برای بسیاری نیز خرید خانه تبدیل به یک رویا شده است.

ابر تورم، بحران بدهی و سقوط واحد ارزی همچنان در این کشور پابرجاست و مخارج دولت، کسری مالی شدیدی را ایجاد کرده.

تورم؛ چالش اصلی انتخابات ریاست جمهوری آرژانتین

به نقل از اکونومیست، با نزدیک شدن آرژانتین به انتخابات ریاست جمهوری، بحران اقتصادی به یک چالش بزرگ برای نامزدهای این رقابت تبدیل شده است. تورم سرسام‌آور قدرت خرید مردم را به‌شدت کاهش داده و درصد افرادی که قادر نیستند کالاهای اساسی را تهیه کنند از ۳۰ درصد در سال ۲۰۱۸ به ۴۳ درصد رسیده است؛ بنابراین تعجبی ندارد که نگرانی اصلی رای‌دهندگان مساله اقتصاد باشد و مردم بیشتر طرفدار سیاست‌مدارانی باشند که به آن‌ها وعده تغییرات بنیادین در وضعیت اقتصادی را می‌دهند.

مشکلات عمیق اقتصادی همچنین باعث می‌شود نتیجه انتخابات غیرقابل پیش‌بینی باشد. در دوران ریاست جمهوری آلبرتو فرناندز، تورم این کشور بیش از دو برابر افزایش یافت و کنترل سرمایه سخت‌گیرانه‌تر شد که زمینه را برای رونق گرفتن یک بازار سیاه بزرگ برای دلار فراهم کرد. بانک مرکزی نیز اقدام به چاپ گسترده پول کرده و بدین ترتیب میزان پول نقد در گردش چهار برابر شده و به ۳.۸ هزار میلیارد پزو رسیده است.

حالا فرناندز و نخست وزیر او اعلام کرده‌اند که هیچ کدام نامزد دور بعدی انتخابات ریاست جمهوری نخواهند شد. برخی نامزدها نیز وعده به رسمیت شناختن استقلال بانک مرکزی، کاهش کسری مالی، برداشتن کنترل‌های ارز و اعلام یک نرخ واحد برای تبادل ارز به جای چندین و چند نرخ متفاوت را داده‌اند.

وعده‌ها تکراری است

اما این وعده برای برخی از آرژانتینی‌ها که بحران اقتصادی سال ۲۰۱۸ را دیده‌اند، چندان جذابیتی ندارد. دولت قبلی این کشور یارانه‌ها را حذف کرد، کنترل ارز را برداشت و بر سر ۵۶ میلیارد دلار وام با صندوق بین‌المللی پول به توافق رسید. اما این اقدامات همگی به بحران اقتصادی سال ۲۰۱۸ ختم شد. به نظر می‌رسد بسیاری از مردم اقدامات شدیدتری را ترجیح می‌دهند. همین مساله باعث شد تا نامزدهای جدید با وعده‌های افراطی‌تری به عرصه بیایند.

برای مثال برخی وعده می‌دهند که بانک مرکزی را از درجه اعتبار ساقط و دلار را جایگزین پزو کنند، مالیات‌ها را کاهش دهند، شرکت‌های دولتی را خصوصی‌سازی کنند، یارانه‌ها و محدودیت‌های صادرات را بردارند و صندوق‌های بازنشستگی خصوصی را به طور مجدد راه بیاندازند. در حالی که تعدادی از کشورهای دنیا به فکر دلارزدایی و انتخاب گزینه‌های جایگزین برای دلار آمریکا هستند، آرژانتین ممکن است دلار را به واحد ارز رسمی خود تبدیل کند، اما هنوز مشخص نیست که آیا دلاری کردن اقتصاد منجی آن خواهد شد یا خیر. به هر حال، اگر این ارز واحد رسمی پول آرژانتین شود، این کشور به بزرگترین اقتصاد دلاری شده دنیا تبدیل خواهد شد.

۶ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۰۲
کد خبر: 44183

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha