زنان خانه‌دار بین ۱۸ و ۵۰ سال چگونه از بیمه تامین اجتماعی برخوردار می‌شوند؟ + لینک ثبت‌نام

زنان خانه‌دار بین ۱۸ تا ۵۰ ساله می‌توانند با طرح بیمه زنان خانه‌دار از بیمه تامین اجتماعی استفاده کنند. اما شرایط بهره‌مندی از این بیمه چیست؟

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، طرح بیمه زنان خانه‌دار و دختران، یکی از زیرمجموعه‌های «طرح بیمه فراگیر خانواده ایرانی» به شمار می‌رود که شرط سنی برای استفاده از این طرح ۱۸ تا ۵۰ سال تمام است و افراد با سن بیش از ۵۰ سال، باید معادل مازاد سنی، سابقه بیمه‌پردازی قبلی داشته باشند.

مطابق با آمارهای سال ۱۴۰۰، تعداد زنان خانه‌دار ۲۱ میلیون نفر است. بر اساس اعلام شهلا کاظمی‌پور، جمعیت‌شناس میانگین سنی زنان خانه‌دار ایرانی حدود ۴۰ سال است و در آمارگیری‌ها وقتی زنی همسر نیز ندارد و خانواری "زن سرپرست" است، خود را خانه‌دار اعلام می‌کند و از این رو می‌توان گفت میانگین سنی زنان خانه‌دار حدودا ۴۰ سال باید باشد. با این وجود از هر رنج سنی در زنان خانه‌دار وجود دارد.

به گفته این جمعیت‌شناس، ۲.۵ درصد از زنان ۱۰ تا ۱۴ ساله، ۲۳ درصد از زنان ۱۵ تا ۱۹ ساله، ۵۰ درصد از زنان ۲۰ تا ۲۴ ساله و ۸۰ درصد زنان ۵۰ سال به بالا خود را خانه‌دار معرفی کرده‌اند.

زنان خانه‌دار و دختران مانند بسیاری از اقشار کشور می‌توانند تحت پوشـش تأمین اجتماعی قرار بگیرند و از خدمـات تأمین اجتماعی اسـتفاده کنند. طرح بیمه زنان خانه‌دار و دختران یکی از زیرمجموعه‌های «طرح بیمه فراگیر خانواده ایرانی» بوده و در ردیف بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد است. در این طرح، زنان و دختران رأسا بیمه پردازی می‌کنند و تأمین امنیت اقتصادی زنان بخصوص در دوران پیری (دریافت مستمری) و از کارافتادگی، از مزایای بیمه برای زنان اسـت.

بیمه زنان خانه‌دار و دختران که در سازمان تأمین‌اجتماعی ذیل طرح فراگیر بیمه خانواده ایرانی تعریف شده، یکی از انواع پوشش‌های بیمه‌ای طراحی شده از سوی این سازمان برای گسترش پوشش بیمه اجتماعی به تمامی زنان و دختران کشور است. تأمین امنیت اقتصادی زنان به‌خصوص در دوران پیری و از کارافتادگی از مزایای بیمه برای زنان خانه‌دار است.

شروط تحت پوشش قرارگرفتن بیمه زنان خانه‌دار و دختران

شرط سنی برای استفاده از این طرح ۱۸ تا ۵۰ سال تمام است و افراد با سن بیش از ۵۰ سال، باید معادل مازاد سنی، سابقه بیمه‌پردازی قبلی داشته باشند.

نرخ پرداخت حق‌بیمه، انتخابی و ١٢، ١۴ یا ١٨ درصد دستمزد یا درآمد ماهانه انتخابی فرد متقاضی است.

زنان خانه‌دار و دختران تحت پوشش خدمات درمانی به تبع بیمه‌پردازی همسر یا والدین، می‌توانند کماکان از خدمات درمانی سازمان تأمین‌اجتماعی نیز استفاده کنند.

دریافت مستمری همسر مرحوم، مانع بیمه‌پردازی جداگانه زنان خانه‌دار نیست. این افراد پس از رسیدن به شرایط بازنشستگی، هم مستمری قبلی به‌عنوان فرد بازمانده و هم مستمری بازنشستگی خود را دریافت می‌کنند.

خدمات تامین‌اجتماعی برای بیمه زنان خانه‌دار و دختران

خدمات سازمان تأمین‌اجتماعی برای بیمه‌شدگان به دو دسته خدمات بیمه‌ای و خدمات درمانی تقسیم می‌شود و پرداخت انواع مستمری‌های بازنشستگی، ازکارافتادگی و بازماندگان از جمله مهم‌ترین خدمات بلندمدت این سازمان است.

شرایط و مقررات بیمه زنان خانه‌دار و دختران

آنطور که ایسنا گزارش داده، زنان خانه‌دار و دخترانی که در رده سنی بین ۱۸ سال تمام تا ۵۰ سال تمام قرار دارند، حتی بدون سابقه قبلی بیمه‌ای می‌توانند از حمایت‌های تأمین‌اجتماعی شامل بازنشستگی، از کار افتادگی، بازماندگان و خدمات درمانی برخوردار شوند.

انواع نرخ حق بیمه زنان خانه‌دار و دختران

سه نوع نرخ حق بیمه برای بیمه زنان خانه‌دار و دختران تعریف شده است که متقاضیان می‌توانند یکی از آنها را انتخاب کنند. دستمزد مبنای محاسبه و پرداخت حق بیمه این افراد نیز بین حداقل و حداکثر دستمزد مصوب شورای عالی کار است که زنان متقاضی بیمه زنان خانه‌دار و دختران می‌توانند متناسب با سن و سابقه، دستمزد مورد نظر را انتخاب و حق بیمه خود را برمبنای آن پرداخت کنند.

نرخ حق بیمه زنان خانه‌دار و دختران ۱۲ درصد شامل خدمات بازنشستگی و فوت بعد از بازنشستگی می‌شود، یعنی بیمه شده با انتخاب این نرخ و پرداخت حق بیمه، بعد از رسیدن به شرایط سن و سابقه قانونی، می‌تواند بازنشسته شود و اگر خدای ناکرده پس از رسیدن به سن بازنشستگی فوت کند، بازماندگان وی برمبنای مقررات تأمین‌اجتماعی و در صورت احراز شرایط قانونی، تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرند. نرخ دیگر حق بیمه زنان خانه‌دار و دختران ۱۴ درصد است که خدمات بازنشستگی و فوت قبل و بعد از بازنشستگی برای این نرخ پرداخت حق بیمه تعریف شده است. کامل‌ترین نوع خدمات هم در نرخ ۱۸ درصد است که شامل بازنشستگی، ازکارافتادگی و فوت است.

اما چطور می‌توان برای بیمه زنان خانه‌دار و دختران ثبت‌نام کرد؟

ثبت‌نام در طرح بیمه زنان خانه‌دار و دختران سازمان تأمین‌اجتماعی و پرداخت حق بیمه ماهانه این طرح بیمه‌ای، بسیار ساده است و هیچ نیازی به مراجعه به شعب سازمان تأمین‌اجتماعی نیست. با استفاده از رایانه شخصی یا حتی گوشی موبایل، می‌توان پس از ثبت‌نام اولیه در سامانه خدمات غیرحضوری این سازمان به نشانی es.tamin.ir تمام مراحل انعقاد قرارداد و پرداخت حق بیمه ماهانه را در مسیر منوی بیمه‌شدگان/ بیمه‌شدگان خاص/ انعقاد قرارداد بیمه زنان خانه‌دار و دختران انجام داد.

در این سامانه، شرایط متقاضی از نظر سن و سابقه قبلی پرداخت حق بیمه بررسی شده و در صورت احراز شرایط، تنها با چند کلیک ساده می‌توان با انعقاد قرارداد و پرداخت ماهانه حق بیمه، تحت پوشش بیمه زنان خانه‌دار و دختران قرار گرفت و از مزایای این طرح بیمه‌ای استفاده کرد.

همچنین امکان عقد قرارداد و پرداخت حق‌بیمه از طریق برنامه کاربردی یا اپلیکیشن "تأمین من" که از سایت سازمان تأمین‌اجتماعی به نشانی www.tamin.ir یا کافه بازار قابل دریافت و نصب بر روی گوشی‌های هوشمند است نیز وجود دارد.

اگر هم به رایانه یا گوشی تلفن همراه دسترسی ندارید، برای انعقاد قرارداد بیمه زنان خانه‌دار و دختران می‌توانید به یکی از شعب یا کارگزاری‌های رسمی سازمان تأمین‌اجتماعی در سراسر کشور مراجعه کنید.

مرکز ارتباطات مردمی سازمان تأمین‌اجتماعی با شماره تلفن ۱۴۲۰ در تمام ساعات شبانه‌روز و حتی روزهای تعطیل برای راهنمایی و رفع مشکلات احتمالی، در خدمت خواهند بود.

۲۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۸
کد خبر: 43781
منبع: اکو ایران

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha