فیروز نادری،دانشمند ایرانی و از مدیران پیشین ناسا درگذشت

فیروز نادری، دانشمند ایرانی و از مدیران پیشین ناسا، جمعه ۱۹ خرداد در بیمارستانی در آمریکا درگذشت.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد فیروز نادری، دانشمند ایرانی و از مدیران پیشین ناسا، جمعه ۱۹ خرداد در بیمارستانی در آمریکا درگذشت. یکی از نزدیکان این دانشمند ایرانی خبر درگذشت او را تایید کرد.
نادری ماه گذشته به دنبال افت ناگهانی ضربان قلب از حال رفته و سرش به دیوار اصابت کرده بود. این حادثه باعث جابجایی مهره گردن و آسیب دیدگی نخاع او شده بود.
فیروز نادری، متولد شیراز، بیش از سه دهه در سازمان هوا و فضای آمریکا، ناسا، در سمت‌های مختلفی از جمله مدیرکل اکتشافات منظومه شمسی فعالیت کرده بود.

فیروز نادری، دانشمند ایرانی، کیست؟ + بیوگرافی

فیروز نادری کیست و چه افتخاراتی دارد؟

فیروز نادری (زادهٔ ۵ فروردین ۱۳۲۵) معاون پیشین مدیرکل تنظیم راهبردهای آزمایشگاه پیش‌رانش جت در ناسا و مدیرکل اکتشافات منظومهٔ شمسی (از ۱۵ اوت ۲۰۱۱) بوده‌ است. او در فوریه سال ۲۰۱۶ بازنشسته شده‌ است.

نادری دوره کارشناسی خود را در دانشگاه ایالتی آیووا و کارشناسی ارشد و دکترای خود را در سال‌های ۱۹۷۲ و ۱۹۷۶ در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی به اتمام رساند. او پس از پایان تحصیل به ایران بازگشت و ضمن گذراندن خدمت سربازی، مدتی در مرکز سنجش از دور ایران فعالیت کرد.

شهرت نادری بیشتر به خاطر ۲ کاوشگر مریخ یعنی «روح» و «فرصت» است که با مدیریت او اطلاعات زیادی از جمله امید بیشتر به وجود حیات در مریخ را به بشر داد. وی فروردین ۱۳۷۹ در شرایطی که چندین مأموریت متوالی سازمان فضایی ناسا در پرتاب فضاپیما به سوی مریخ با شکست مواجه شده بود، به مدیریت برنامه‌های اکتشافات مریخ منصوب شد و توانست در طی ۴ سال، ۳ مأموریت مهم از جمله پرتاب ۲ کاوشگر مریخ‌نورد «روح» و «فرصت» را با موفقیت به انجام رساند.

۲۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۱:۴۲
کد خبر: 43537

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۰۰:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۱
      0 0
      روحش شاد