از صبح امروز ؛ انتخابات ریاست جمهوری ترکیه آغاز شد

انتخابات ریاست جمهوری ترکیه آغاز شد و در شرایطی که دور اول این انتخابات پیروز مشخصی نداشت، مردم ترکیه برای بار دوم به پای صندوق‌های رای می‌روند تا میان اردوغان اسلام‌گرا و قلیچداراوغلو با مواضع چپ‌میانه و سکولار، یکی را برای ریاست جمهوری انتخاب کنند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، رجب‌ طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری کنونی ترکیه و کمال قلیچداراوغلو، نامزد مشترک ائتلاف اپوزیسیون ترکیه امروز یکشنبه در رقابتی تنگاتنگ به مصاف یکدیگر رفته‌اند تا در نهایت تکلیف کرسی ریاست جمهوری مشخص شود.

براساس گزارش المانیتور، در این دور از انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه بیش از ۶۴ میلیون تن واجد شرایط رای‌دهی در ۱۹۲ هزار مرکز رای‌گیری هستند، از جمله شش میلیون تن که در دور اول انتخابات رای اولی محسوب می‌شدند. همچنین ۳.۴ میلیون رای‌دهنده واجد شرایط در خارج از ترکیه حضور دارند که از ۲۰ تا ۲۴ مه آرای خود را به صندوق انداختند.

مراکز رای‌گیری ترکیه رأس ساعت ۸ صبح به وقت ترکیه (۸:۳۰ به وقت تهران) پذیرای حضور رای‌دهندگان شده و رای‌گیری تا ساعت ۱۷ ادامه خواهد داشت؛ البته اگر تمدید نشود.

براساس قوانین انتخابات، گزارش خبری و پیش‌بینی درباره آرای انتخابات تا ساعت ۱۸ ممنوع است و رسانه‌ها تنها از ساعت ۲۱ حق گزارش درباره نتیجه انتخابات را خواهند داشت.

با این حال، احتمال دارد که هیئت عالی انتخابات ترکیه به رسانه‌ها اجازه دهد که زودتر از موعد اعلام‌شده شروع به گزارش درباره نتایج کنند. همچنین انتظار می‌رود که با توجه به سادگی فرایند رای‌گیری و حضور تنها دو نامزد، شمارش آرای انتخابات زودتر از انتخابات ۱۴ مه به پایان برسد.

ترکیه که امروز برای نخستین بار در تاریخ خود دور دوم انتخابات را برگزار خواهد کرد، یکی از بالاترین آمار مشارکت در انتخابات در جهان را دارد و میزان مشارکت در انتخابات ریاست‌جمهوری و پارلمانی ترکیه در ۱۴ مه نزدیک به ۸۸ درصد بود. براساس داده‌های جهانی، معمولا میزان مشارکت دور دوم انتخابات کمتر از دور اول خواهد بود؛ اما مشارکت شهروندان خارج از ترکیه در انتخابات که از ۲۰ تا ۲۴ مه برگزار شد، حتی از نرخ مشارکت آنها در دور اول انتخابات هم بیشتر شد.

اردوغان در اکثر نظرسنجی‌ها با اختلافی تک‌رقمی، از قلیچداراوغلو جلوتر است. نظرسنجی توسط مؤسسه «کندا» پیش‌بینی کرده که ۵۳.۴ درصد از مردم ترکیه از اردوغان و ۴۶.۶ درصد از آنان از قلیچداراوغلو حمایت خواهند کرد. رئیس‌جمهوری ترکیه در نظرسنجی مؤسسه «ساروس» هم چهار درصد از رقیبش جلوتر است. بااین‌حال، باتوجه‌به نتیجه غیرمنتظره دور اول انتخابات، اعتبار نظرسنجی‌ها در ترکیه خدشه‌دار شده است؛ بیشتر مؤسسات نظرسنجی نتوانستند در دور اول پیش‌بینی کنند که انتخابات به دور دوم کشیده خواهد شد. بسیاری از این نظرسنجی‌ها در آستانه دور اول انتخابات در ۱۴ مه (۲۴ اردیبهشت) اردوغان را پیروز انتخابات می‌دانستند.

۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۰
کد خبر: 43105
منبع: ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha