عقبگرد مجدد نرخ ارز به کانال پایین‌تر/ ریزش قیمت دلار ادامه دارد؟

فعالان بازار ارز معتقدند با اقدامات بانک مرکزی در جهت تامین نیاز ارزی، شاهد محدودتر شدن فضای معاملات در بازار آزاد خواهیم بود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از خبرنگار ایبِنا؛ مشاهدات میدانی از بازار ارز در محدوده خیابان فردوسی و سبزه میدان تهران، نشان می‌دهد در دومین روز هفته، همچون روز قبل دادوستدهای ارزی در فضای کاهشی نرخ‌ها در جریان است.
به گونه‌ای که با وجود تلاش سفته بازان برای بالا نگه داشتن نرخ دلار تلگرامی در کانال ۵۲ هزار تومان در ساعات پایانی شب، در حال حاضر در این کانال ها، نرخ دلار در میانه کانال ۵۱ هزار تومان در نوسان است. کاهش قیمتی که در کف بازار ارز بیشتر مشهود است؛ به گونه‌ای که در میانه امروز قیمت دلار بازار آزاد در کانال ۵۰ هزار تومان بدون خریدار است و خریدارانی که در هفته قبل در نرخ‌های بالاتر اقدام به خرید کرده بودند، امروز در بازار ارز، فروشنده هستند.
تداوم روند کاهشی قیمت ارز به ویژه دلار که از اواخر هفته گذشته آغاز شده است در شرایطی است که اخیرا رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرده که برای کوتاه‌تر شدن زمان تامین ارز و جلوگیری از فساد، از این به بعد بانک مرکزی در سامانه نیما با حذف واسطه‌ها ارز را به طور مستقیم از صادرکننده‌ها خریداری کرده و با نرخ مشخص به وارد کننده‌ها خواهد فروخت تا هم هزینه‌ها و زمان تامین ارز کتر شده و هم دست برخی متخلفان از بازار قطع شود.
این رویکرد جدید سیاست گذار ارزی باعث شده تا در کنار برچیده شدن معاملات پشت خطی ارز، خیال متقاضیان ارزی نیز راحت شود و روند تامین ارز برای واردات نسبت به گذشته تسهیل و بهبود یابد.

فعالان بازار ارز معتقدند با اقدامات اخیر بانک مرکزی در جهت تامین نیازهای واقعی ارز، شاهد محدودتر شدن فضای معاملات ارزی در بازار آزاد و غیررسمی خواهیم بود؛ هرچند حجم معاملات در این بازارها نسبت به مرکز مبادله ارز و طلای ایران، بسیار ناچیز است، اما سیاست گذار به درستی به دنبال مدیریت آن است تا از تکرار نوسانات ارزی گذشته و تحریک انتظارات تورمی در جامعه جلوگیری کند.

برخی معامله‌گران و فعالان بازار معتقدند در صورتی که از اخبار منفی سیاسی در روزهای آتی خبری به‌گوش نرسد و بازارساز به اقدامات خود در بازار ارز ادامه دهد امکان برگشت نرخ بازار آزاد به دامنه ۴۰ هزار تومان نیز وجود دارد.

۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۶
کد خبر: 42588

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha