آیا حذف دلار از مبادلات بین المللی در کوتاه مدت شدنی است؟ /چینی ها تمایل بسیار زیادی برای به حاشیه بردن دلار دارند اما فعلا توانش را ندارند

عضو اتاق بازرگانی و فعال اقتصادی گفت: اگر می خواهید دلار را به حاشیه ببرید و پول دیگری را جایگزین کنید باید از نظر سیاسی و اقتصادی قدرتی برابر قدرت امریکا داشته باشید تا یارای برابری با دلار و حذف دلار و عقب راندن دلار را داشته باشید.فروش نفت به دلار و خرید کالا به یوان و نگهداری یوان در بانکهای چین و خرید گندم و برنج به دلار برای ما به هیچ وجه عقلانی نیست و گرداندن لقمه دور سر و تحمیل هزینه های بیشتری به اقتصاد است. در حال حاضر امکان حذف کامل دلار از معاملات بین المللی وجود ندارد.

گروه اقتصاد بین الملل پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، مسعود دانشمند عضو اتاق بازرگانی و فعال اقتصادی در گفت و گو با رادار اقتصاد در پاسخ به این سوال که آیا به نظر شما در وضعیت کنونی اقتصاد ایران و بین الملل امکان حذف دلار از معاملات و تبادلات تجاری بین المللی وجود دارد، گفت: به دلیل تحریم های آمریکا در همکاری با برخی کشورهای همسو که تحت تحریم های آمریکا هستند یا به نوعی زاویه ای با آمریکا دارند شاید بتوانیم بخشی از فشار معاملاتی را از روی دلار با استفاده از ارز دیگر کشورها کاهش دهیم اما در حال حاضر امکان حذف کامل دلار از معاملات بین المللی وجود ندارد.

وی در این باره گفت: اگر کشورهای متقاضی حذف یا کاهش معاملات و مبادلات با دلار مایل به تحقق این موضوع باشند شاید در پروسه ای در دو سه دهه آینده به تدریج بتوانند دلار را به حاشیه ببرند اما سخن گفتن از حذف دلار در کوتاه مدت به هیچ وجه امکان پذیر نیست.

دانشمند با ذکر دلایل خود درباره عدم حذف دلار در کوتاه مدت گفت: به این خاطر نمی توان دلار را یک شبه به حاشیه برد چرا که نفت، گاز، میعانات گازی، محصولات فولادی و پتروشیمی ها به دلار فروخته می شوند و بخش زیادی از کالاهای مهم و ضروری مثل گندم و برنج با دلار معامله می شوند؛ بنابراین برای حذف دلار فقط خواست چند کشور مثل ایران، روسیه و چین مهم نیست بلکه همه کشورها در یک اجماع جهانی باید به این خواسته جامه عمل بپوشانند.

مسعود دانشمند معتقد است: چینی ها تمایل بسیار زیادی برای به حاشیه بردن دلار دارند تا یوان را جایگزین کنند اما چین با تمام قدرت اقتصادی خود توان به حاشیه بردن دلار را ندارد چرا که بیش از ۶۵ درصد معاملات دنیا با دلار صورت می گیرد.

وی در ادامه بحث با اشاره به عقلانی نبودن حذف کامل دلار از تبادلات تجاری ایران گفت: فروش نفت به دلار و خرید کالا به یوان و نگهداری یوان در بانکهای چین و خرید گندم و برنج به دلار برای ما به هیچ وجه عقلانی نیست و گرداندن لقمه دور سر و تحمیل هزینه های بیشتری به اقتصاد است، لذا تا زمانی که در موضوع حذف دلار از معاملات جهانی اجماعی صورت نگرفته به هیچ وجه نباید در دام بیفتیم و زیان های دیگری به اقتصاد وارد کنیم.

مسعود دانشمند عضو اتاق بازرگانی و فعال اقتصادی در پایان گفت و گو به رادار اقتصاد گفت: علی رغم اینکه تحریمها اقتصاد ایران را تحت فشار قرار داده و تحریم دلار زیان های مستقیم و غیر مستقیمی به کشور وارد کرده است اما به حاشیه بردن دلار کار ایران نیست و ایران و چند کشور به تنهایی نمی توانند به این هدف دست بیابند.

وی در این باره افزود: اگر می خواهید دلار را به حاشیه ببرید و پول دیگری را جایگزین کنید باید از نظر سیاسی و اقتصادی قدرتی برابر قدرت امریکا داشته باشید تا یارای برابری با دلار و حذف دلار و عقب راندن دلار را داشته باشید. شواهد حاکی از آن است که در حال حاضر چین، روسیه و هند موفق به تحقق این موضوع نشده اند و بعید به نظر می رسد در کوتاه مدت رویه را به زیان دلار و به نفع ارزهای ملی خود پیش ببرند و تغییر دهند.

۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۹
کد خبر: 41877

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha