قیمت عجیب یک ملک در تهران؛کاخ ورسای تهران قیمت‌گذاری شد!

به‌دنبال افشاهای پیشین گزارش‌های کارشناسی املاک بانک آینده در سامانه کدال، ارزیابی‌های جدیدی از املاک بانک نیز در این سامانه افشا شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد روزنامه فراز نوشت: به‌دنبال افشاهای پیشین گزارش‌های کارشناسی املاک بانک آینده در سامانه کدال، ارزیابی‌های جدیدی از املاک بانک نیز در این سامانه افشا شد. از جمله املاک مهمی که ارزش آن در سال مالی منتهی به ۲۹ اسفند ماه ۱۴۰۱ مشخص شده، کاخ ثابت پاسال واقع در بلوار نلسون ماندلا (جردن) تهران است.

براساس اسناد موجود بانک آینده در کدال، ارزش قصر دیوار سنگی یا ورسای ایران یا خانه ثابت پاسال با ارزیابی‌های کارشناسان قوه قضاییه ۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان برآورد شده است.

طبق آنچه که در گزارش کارشناسان رسمی قوه قضاییه درباره بنای تاریخی دیوار سنگی آمده است؛ مساحت ملک مذکور ۱۱ هزار و ۵۴۲ متر مربع ذکر شده و ارزش تمامی عرصه و اعیان این بنا ۲۲ هزار میلیارد برآورد شده است.

پیگیری‌های فراز نشان می‌دهد قیمت زمین در منطقه بلوار نلسون ماندلا (جردن) از متری ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان متفاوت است. البته این قیمت برای زمین‌هایی‌ست که با ساخته شدن قابلیت ایجاد ارزش افزوده دارند. قیمت برآورد شده در ملک پاسال نیز با توجه به زمان برآورد یعنی اسفند ماه سال گذشته، ۱۹۰ میلیون تومان به ازای هر متر مربع در نظر گرفته شده است.

بنای ثابت پاسال در سال ۱۳۹۴ طی مزایده‌ای از بنیاد مستضعفان به بانک آینده انتقال پیدا کرد و همچنان مشخص نیست که این ملک دقیقا با چه قیمتی به بانک آینده انتقال داده شده. آخرین ارزش‌گذاری انجام شده برای این بنا پیش از انقلاب بوده که عدد ۱۵ میلیون دلار برای آن آورده شده است.

اکنون نیز معادل دلاری ارزش این ملک عددی حدود ۴۴ میلیون دلار را نشان می‌دهد که رشد ارزش آن با توجه به تاریخی و ارزشمند بودن بنا، طبیعی‌ست.

اما نکته مهم این است که بانک آینده به گفته خودش صرفا وظیفه نگهداری از این بنا را به عهده گرفته و حتی آن را تبدیل به موزه‌ای برای بازدید نمی‌کند. در حقیقت ملک ثابت پاسال هیچ ارزش افزوده‌ای برای بانک آینده به غیر از مشمول تورم یا وثیقه بانکی شدن ندارد، پس چرا این بنای تاریخی را واگذار نمی‌کند؟ آیا سیاست بانک آینده این است که آنقدر این ملک را نگه دارد تا فرسوده شده و قابلیت بهره‌برداری تجاری را پیدا کند؟

۳ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۳
کد خبر: 41714

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • پوریا IR ۱۰:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۳
      2 0
      بهتر نیست بکنش دانشگاه یا بیمارستان یا مدرسع.؟چرا باید چیزی که برای بیت الماله ی نفر ببره اونم کسی که در تمام رانت خواری ها دست داره