جزئیات جاسوسی عجیب اسنپ از تپسی،اسنپ محکوم شد

ایسنا نوشت: شورای رقابت از پرونده عجیب میان دو شرکت تاکسی اینترنتی و محکومیت شرکت اسنپ به دلیل شکایت شرکت تپسی خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد سپهر دادجوی توکلی،‌ مدیر روابط عمومی شورای رقابت با اشاره به جلسه ۵۵۵ شورای رقابت اظهار کرد: در این جلسه شرکت اسنپ بر اساس شکایت شرکت تپسی به رویه ضد رقابتی محکوم شده است. بر اساس شکایت تپسی شرکت اسنپ به دلیل استفاده از مالکیت ۱۰۰۰ سیم‌کارت و ساخت حساب‌های کاربری به عنوان کاربر مسافر در سامانه شرکت تپسی و دسترسی به اطلاعات تماس حدود ۱۴۰۰۰ راننده شرکت تپسی بر اساس ماده ۶۱ سیاست‌های کلی اصل ۴۴ به ارتکاب رویه ضد رقابتی محکوم شده است و باید جریمه پرداخت کند.

وی ادامه داد: به عبارت دیگر شرکت اسنپ در سال گذشته، ۱۰۰۰ سیمکارت خریداری کرده است و به عنوان مسافر وارد سامانه شرکت تپسی شده و به اطلاعات تماس راننده‌ها دست پیدا کرده و پس آن به راننده‌های شرکت تپسی پیشنهاد همکاری با حقوق بالاتری داده است. از انجایی که راننده‌ها پیشنهاد شرکت اسنپ را قبول کرده‌اند، به شرکت تپسی خسارت مالی وارد شده است و شرکت اسنپ که به رویه ضد رقابتی محکوم شده است باید جریمه نقدی پرداخت کند.

اسنپ اتهاماتش را تکذیب کرد

زومیت نوشت: اسنپ ادعای مطرح شده‌ی شورای رقابت درباره‌ جذب رانندگان تپسی را تکذیب کرد.

پیرو انتشار خبر «اسنپ رانندگان تپسی را تطمیع کرده است»، اسنپ در جوابیه‌ی رسمی خود حکم شورای رقابت وارد ندانسته و ادعای جذب رانندگان تپسی را رد کرده است:

«این پرونده در سال ۹۸ مطرح شد و اسنپ نیز دفاعیات خود را ارائه کرد. هرچند تا این لحظه، رأی شورای رقابت به‌طور رسمی به اسنپ ابلاغ نشده، اما امروز و بعد از گذشت بیش از ۳ سال، خبر نتیجه آن در رسانه‌ها منعکس شده است. در صورتی که حکم رسانه‌ای شده صحت داشته باشد، ضمن احترام به رأی شورای رقابت، اسنپ حق اعتراض را برای خود محفوظ می‌داند و این شرکت همچنان به شفافیت و عملکرد استاندارد مطابق با قوانین، در راستای حفظ فضای سالم رقابتی در بازار تاکسی‌های اینترنتی متعهد است.»

اسنپ همچنان معتقد است که فعالیت ضدرقابتی انجام نداده است: «همانطور که اسنپ در دفاعیات خود در شورای رقابت تاکید کرده‌ هیچ‌گونه اقدام ضدرقابتی و خلاف مقرراتی انجام نداده است و با توجه به اینکه سیم‌کارت‌ها به‌صورت رسمی به نام شرکت اسنپ ثبت شده‌اند، اتهام استفاده از این روش برای جذب کاربر راننده به‌صورت مخفیانه کاملا نادرست است. اسنپ از سیم‌کارت‌های خریداری شده برای انجام تحقیقات بازار (رصد سرویس‌های داخلی شرکت و همچنین سایر شرکت‌ها) جهت تدوین طرح‌های تشویقی، بهبود زمان پذیرش درخواست‌ها، بهبود نرخ پذیرش درخواست‌ها و موارد مشابه استفاده می‌کند که به صورت مرسوم برای تحقیقات بازار توسط شرکت‌ها به کار گرفته می‌شود.»

«همچنین باید در نظر گرفت که کاربران راننده، استخدام رسمی هیچ‌کدام از تاکسی‌های اینترنتی نیستند و برای فعالیت در ناوگان هر کدام از شرکت‌ها یا حتی فعالیت همزمان در آن‌ها حق انتخاب دارند. با توجه به اینکه اسنپ ۹۰٪ سهم بازار تاکسی‌های اینترنتی را به خود اختصاص داده، تقریبا تمامی رانندگان تاکسی اینترنتی عضو ناوگان اسنپ هستند و بنابراین ادعای تلاش برای جذب رانندگان رقیب نمی‌تواند صحت داشته باشد.»

«این نکته نیز قابل‌ذکر است که حفظ فضای سالم رقابتی نیازمند شفافیت و عملکرد مطابق با استانداردها و قوانین از جانب تمامی رقبا در یک بازار است، طی ۸ سال گذشته‌ از زمان شروع فعالیت اسنپ و شکل‌گیری بازار تاکسی‌های اینترنتی در ایران اقدامات خلاف قانون و غیرمنصفانه و غیررقابتی متعددی توسط رقبا انجام شده است. برخلاف ادعای رقبا، اظهارات برخی از کاربران راننده به‌صراحت نشان می‌دهد که بازاریابان میدانی برخی شرکت‌ها بارها اقدام به تطمیع رانندگان اسنپ کرده‌اند. مستندات این موضوع نیز به دادستانی کل کشور، معاونت حقوقی ریاست جمهوری، معاونت علمی ریاست جمهوری و شورای عالی فضای مجازی ارسال شده است.»

«در نهایت، ما پیشرفت بازار را در گرو رفتارهای سالم جهت ایجاد فرصت رشد برای تمامی بازیکنان فعال در این حوزه می‌دانیم.»

تپسی:با این رای از اسنپ شکایت می کنیم!

نگین انصاری، معاون حقوقی تپسی در ارتباط با این پرونده توضیح داد: «آذر و دی ۹۸ این اتفاق افتاده است. طرح شکایت سال ۹۹ و جلسه رسیدگی به این شکایت در شورای رقابت ۲۰ اسفند سال ۱۴۰۱ برگزار شده است. در آذر و دی ۹۸ حدود هزار سیم‌کارت ایرانسل به عنوان مسافر در تپسی حساب کاربری ساختند و درخواست سفر ثبت می‌کردند. آنها بعد از اینکه راننده سفر را قبول می‌کرده، به شماره راننده دسترسی پیدا می‌کردند و بعد سفر را لغو می‌کردند. این موضوع را با توجه به رشد نرخ لغو سفرها در این دو ماه علت را بررسی کردیم و به این هزار سیم‌کارت رسیدیم.»

جزئیات جاسوسی عجیب اسنپ از تپسی،اسنپ محکوم شد

نگین انصاری، معاون حقوقی تپسی

انصاری ادامه می‌دهد: «این هزار سیم‌کارت الگوی خاصی در شماره‌ها داشتند و پشت سر هم بودند. بر این اساس مشخص بود که با هم در ارتباطند. از طرفی الگوی رفتاری مشابهی نیز داشتند. همه درخواست سفرها در روز کاری و ساعات کاری ارسال می‌شد. این سیم‌کارت‌ها حتی یک سفر موفق نداشتند. همگی بعد از اینکه راننده قبول می‌کرد سفر را لغو می‌کردند. بنابراین برای ما واضح شد که این عمل، سازمان‌یافته و هدفمند است. تبعا به اسنپ مشکوک شدیم و به همین جهت هم در دادسرای جرائم رایانه‌ای و هم در شورای رقابت طرح شکایت کردیم که رای اخیر شورای رقابت در همین راستا صادر شد و مشخص شد سیم‌کارت‌ها به نام شرکت ایده گزین ارتباطات روماک هستند.»

انصاری در پاسخ به این سوال که رانندگان تپسی به چه شکل ترغیب به همکاری با اسنپ می‌شدند نیز می‌گوید: «با راننده‌ها تماس گرفته بودند و آنها را به فعالیت در اسنپ تشویق کرده بودند. به هر حال اثر این اقدام در سفرهای ما مشخص بود. با دیتا اثر سو این اقدام اسنپ برای شورای رقابت احراز شد و نشان دادیم اسنپ از این اطلاعات به نفع خود و به ضرر ما استفاده کرده است.»

تپسی قرار است این موضوع را از طریق دستگاه قضایی نیز پیگیری کند. نگین انصاری، معاون حقوقی تپسی در این رابطه می‌گوید: «شورای رقابت رویه ضدرقابتی را مشخص کرده و به استناد این رای ما در دادگاه عمومی طرح شکایت می‌کنیم و آنجا دادگاه میزان خسارت را مشخص می‌کند. شورای رقابت ممکن است برای اسنپ جریمه تعیین کند و این جریمه به نفع دولت است.»

۲۲ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۰
کد خبر: 41275

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • سید IR ۱۷:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۳
      0 0
      تپسی خیلی شرکت مزخرفیه چون راننده هاش رفتن اسنپ داره میسوزه