چینی‌ها چطور مشکل آب جام جهانی را در قطر برطرف کردند؟

مرکز ذخیره آب عظیم که توسط گروه انرژی چین گژوبا از استان هوبی ساخته شده، در دوحه قطر نصب شده است تا ظرفیت ذخیره آب آشامیدنی این کشور عربی را افزایش دهد و آب سالم برای جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ فراهم کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، به نقل از چاینا دیلی، قطر کوچکترین کشوری است که تاکنون جام جهانی فوتبال را میزبانی کرده و همچنین خشک‌ترین کشور بین میزبان‌های قبلی است.

بر اساس برآوردها ۱.۲ میلیون هوادار فوتبال که معادل نزدیک به نیمی از جمعیت قطر است، به کشوری که بنزین در آن ارزان‌تر از آب است، سرازیر شدند و به‌ نظر می‌رسد تامین آب در این کشور تحت فشار زیادی قرار گرفته است اما یک تاسیسات ذخیره آب غول‌پیکر که بخش‌هایی از آن توسط یک شرکت چینی ساخته شده، تا حد زیادی این مشکل را برطرف کرده است.

ژانگ لی، طراح این گروه، گفت: این تاسیسات که از ۱۵ مخزن بزرگ ذخیره آب تشکیل شده است که هر کدام با ظرفیت حدود ۵۰۰ هزار متر مکعب زمانی که پر از آب می‌شود، قادر است تمام آب مورد نیاز روزانه ۲ میلیون نفر را به‌مدت هفت روز تامین کند. ۲ مورد از این مخازن توسط گروه انرژی چین گژوبا از استان هوبی ساخته شده است.

ژانگ خاطرنشان کرد: با شروع ساخت در سال ۲۰۱۵ این پروژه برای افزایش ظرفیت ذخیره آب آشامیدنی این کشور عربی و تامین آب سالم برای جام جهانی ۲۰۲۲ راه‌اندازی شد.

وی خاطرنشان کرد: این طرح مساحتی به وسعت ۴۵ هزار و ۷۵۰ متر مربع که به‌ طور تقریبی به اندازه هفت زمین فوتبال است را پوشش می‌دهد. هر یک از مخازن حدود ۱۱.۳ متر ارتفاع دارد.

ژانگ با ورود به دوحه در سال ۲۰۱۷ برای این پروژه خیلی زود از شدت کمبود آب در این کشور آگاه شد.

وی خاطرات خود چنین بازگو می‌کند: وقتی برای اولین بار به دوحه رسیدم، احساس کردم شهری از میان یک صحرای وسیع سر برآورده است. مرکز شهر شلوغ بود اما با ماسه و سنگ حومه آن متروک به‌ نظر می‌رسید.

ژانگ گفت: در درب هر یک از آپارتمان‌های موقت در خارج از مرکز شهری دوحه یک سطل آب بزرگ وجود داشت. هر روز صبح کارگران سطل را از آبی پر می‌کردند که با کامیون‌ها از ده‌ها کیلومتر دورتر حمل می‌شد.

وی و همکارانش باید با چالش‌های زیادی مقابله می‌کردند تا تضمین کنند که این پروژه عظیم با توجه به تفاوت‌های استانداردهای ساخت و ساز بین قطر و چین به موقع تکمیل می‌شد.

بازار ساخت و ساز در خاورمیانه به‌ دلیل استانداردهای بالا و قوانین سختگیرانه‌اش مورد توجه قرار گرفته است. طرح‌های این پروژه شامل بسیاری از زیربخش‌های مختلف در زمینه ساخت‌ و ساز مانند مهندسی عمران، سازه، خطوط لوله و دکور می‌شود.

به‌ عنوان طراح، ژانگ و همکارانش نه‌تنها باید هنجارها و استانداردهای محلی را به‌ طور کامل فرا می‌گرفتند بلکه باید طراحی‌ها را برای این زیربخش‌های مختلف هماهنگ می‌کردند. آنان رایزنی‌های بی‌شماری را انجام داده‌اند تا مطمئن شوند طرح‌های‌شان مطابق با استانداردهای قطر است.

ژائو هنگ، رئیس گروه طراحی این پروژه، گفت: گروه وی باید به‌ طور موثری کار می‌کرد تا اطمینان حاصل می‌شد کار طراحی نیازهای ساخت‌ و ساز را به‌ موقع برآورده می‌کند.

وی اضافه کرد: کارگران ساختمانی در ۲ نوبت شبانه‌روزی کار می‌کردند. طراحان مجبور بودند از نزدیک روند ساخت‌ و ساز را برای ارائه نقشه‌ها و خدمات مرتبط دنبال کنند؛ اغلب لازم بود که فرآیند طراحی، تحویل نقشه‌ها و بازبینی را طی یک هفته انجام دهیم.

با تلاش آنان این ۲ تانک بزرگ در جولای ۲۰۱۹ تکمیل و در فوریه و جولای ۲۰۲۰ شروع به‌ کار کرد.

با ادامه مسابقات فوتبال بسیاری از دوستان و نزدیکان ژانگ از وی پرسیده‌اند آیا او برای شرکت در ساخت مخازن ذخیره آب عظیم به دوحه رفته است یا خیر. وی پاسخ می‌دهد بسیار مفتخرم که در چنین پروژه قابل توجهی شرکت کرده‌ام.

۲۸ آذر ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۱
کد خبر: 36892

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha