کاهش ارزش لیر، دلار را در ایران گران می‌کند؟/ پیش‌بینی روند ارزش لیر

لیر از ابتدای سال میلادی ۷۸ درصد از ارزش خود را از دست داده. کارشناسان معتقدند که سیاست‌های ارزی اردوغان، ارزش لیر را به اینجا کشانده است و به نظر می‌رسد که این کاهش ارزش ادامه داشته باشد. آیا کاهش ارزش لیر در ترکیه، دلار در بازار ایران را گران می‌کند؟

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از خبرآنلاین ، لیر از ابتدای سال جاری میلادی بیش از ۷۸ درصد ارزش خود را از دست داده است. این افت ارزش تا جایی ادامه داشت که لیر ترکیه بدترین نرخ ارز در سال جاری در جهان معرفی شده است.

موسسه آمار ترکیه اعلام کرد قیمت مصرف کننده نسبت به سال قبل ۸۰.۲۱ درصد افزایش یافته است که نسبت به ماه قبل ۰.۶ درصد افزایش داشت.(خبرآنلاین)

اما کارشناسان معتقدند که سیاست‌های ارزی اردوغان، ارزش لیر را به اینجا کشانده و به نظر می‌رسد که این کاهش ارزش ادامه داشته باشد.

برزو حق‌شناس، کارشناس بازارهای مالی در گفتگو با تجارت‌نیوز گفت: علت این افت ارزش لیر، سیاست‌های ارزی اردوغان است. البته تورم کشور ترکیه به ۸۰ درصد رسیده و افت ارزش، پدیده‌ای طبیعی بود.

او افزود: به نظر می‌رسد این افت ارزش ادامه‌دار باشد و با توجه به اینکه نسبت لیر و ریال، یک به یک است، ممکن است حتی بر ارزش ریال ایران هم تاثیر بگذارد. در نتیجه ریال ایران نیز تضعیف می‌شود.

کاهش ارز لیر، دلار را گران می‌کند؟

آیا ریزش ارزش لیر در ترکیه موجب افزایش نرخ دلار در بازار دلار ایران می‌شود؟

این کارشناس بازارهای مالی در ادامه توضیح داد: همیشه تورم ترکیه و در نتیجه کاهش ارزش لیر، موجب افزایش قیمت دلار در بازارهای ایران می‌شود. اما این پدیده، تنها عامل تعیین‌کننده در نوسانات قیمتی دلار نیست و عوامل دیگری هم در افزایش یا کاهش قیمت ارز آمریکایی تاثیرگذار هستند.

حق‌شناس ادامه داد: ریزش یا افزایش قیمت دلار تحت تاثیر مولفه‌هایی همچون برجام، بی‌انضباطی‌های مالی دولت، رشد تورم در ایران و همچنین به پایان رسیدن سال میلادی که برخی از شرکت‌ها مشغول تسویه حساب می‌شوند، هستند.

رکود اقتصادی بی‌سابقه در ترکیه

کاهش ارزش لیر ترکیه به رونق گردشگری در این کشور منجر شده است با این وجود چشم‌انداز رونق اقتصادی و گردشگری درترکیه پایدار نیست چراکه سیاست بانک مرکزی این کشور در جهت کاهش نرخ بهره هیچ عزمی برای افزایش ارزش لیر در خود ندارد.

از طرفی اتحادیه اروپا در هفته‌های آینده وارد رکود اقتصادی بی‌سابقه‌ای خواهد شد که بزرگترین بازار ترکیه را درگیر می‌کندو

۲۰ شهریور ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۸
کد خبر: 32812

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha