چرا قیمت اتریوم بالا نمی‌رود؟

بعد از فروپاشی لونا همه منتظر اقبال اتریوم بودند ولی این اتفاق رخ نداد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد ، قیمت اتریوم تا مدتی پیش، تا مدت کوتاهی پس از سقوط Luna/UST، نسبتا رو به بالا بود. طرفداران اتریوم، سقوط لونا را به‌عنوان یکی از نشانه‌های «برتری اتریوم» تبلیغ می‌کردند. برای مدتی، آن‌ها این وضعیت را حفظ کردند، همچنین از این واقعیت صحبت می‌شد که اتریوم تنها 60 درصد از بالاترین سطح تاریخ کاهش یافته است.

اما پس از آن همه چیز به فنا رفت.

همان‌طور که به نمودار ETH-BTC نگاه می‌کنیم، همه چیز آشکار است. تسلطی متزلزل در 10 می در مورد سقوط Terra آغاز شد، اما تنها دو هفته پس از آن اتریوم در نهایت حمایت قوی خود را در برابر BTC از دست داد. اتریوم که برای هفته‌ها اندکی بیش از 2000 دلار را حفظ کرده بود، در نهایت تسلیم شد و به زیر 2000 دلار سقوط کرد.

انتظار می‌رفت که اتریوم تا زمان رویداد ادغام پایدار بماند یا حتی رشد کند. این یک سیگنال صعودی بود. ادغام «روایتی» بود که همه منتظر آن بودند.

فراتر از یک ارتقا: ادغام اتریوم چیست؟

این ادغام احتمالاً مورد انتظارترین رویداد نه‌تنها برای اتریوم، بلکه برای صنعت ارزهای دیجیتال است. مهاجرت به Proof of Stake که چندین بار - یا سال‌ها به تعویق افتاده است - فرصتی برای صنعت کریپتو است تا به جهان ثابت کند که این وظیفه را دارد که آینده سرنوشت‌ساز امور مالی باشد.

این یک رویداد بزرگ در سراسر جهان است. خیلی چیزها در استیک کردن رخ خواهد داد. حتی بیشتر از آن، در سطح فنی، کار آسانی نیست. همان‌طور که ویتالیک بوترین، یکی از بنیان‌گذاران اتریوم زمانی گفت؛ مانند ارتقا یک هواپیما در حین پرواز.

زنجیره بیکن یک زنجیره موازی اتریوم است که مکانیسم اثبات سهام در آن توسعه‌ یافته است. زنجیره بیکن که به‌عنوان هماهنگ‌کننده در این مهاجرت عمل می‌کند، با مین‌نت اتریوم ادغام می‌شود، از این رو نام آن The Merge گذاشته شده است. پس از ادغام، مین‌نت الگوریتم اثبات کار اتریوم، منحصراً با مکانیسم جدید POS برای اجماع آن اجرا خواهد شد. ممکن است به‌عنوان یک مفهوم کلی ساده به نظر برسد، اما در عمل این‌طور نیست.

تردید و تزلزل اعتمادبه‌نفس

با نزدیک شدن به رویداد ادغام، سرمایه‌گذاران به طور فزاینده‌ای ناراحت هستند. برخی می‌گویند که این به دلیل روحیه بد عمومی است که اخیراً بازار را فرا گرفته است، اما عوامل کلان به‌تنهایی مقصر نیست. این ادغام به خودی خود با چندین رویداد و اشتباهات زیادی همراه است که باعث می‌شود مردم استراتژی هولد خود را در اتریوم زیر سوال ببرند.

اولین مورد تاخیر مداوم است. ادغام POS اتریوم در گذشته بارها به تعویق افتاده است. اما تاخیر امسال برای برخی مانند میخ در تابوت است. در ابتدای سال جاری، گمانه‌زنی‌ها این بود که ادغام در ماه ژوئن اتفاق می‌افتد. بااین‌حال، توسعه‌دهنده اصلی آن را رد کرده و به‌جای آن به «چند ماه بعد» اشاره کرد.

از منظر مهندسی، رشته تاخیرها منطقی است. توسعه‌دهندگان نیازی به عجله ندارند تا ادغام به خوبی اجرا شود. میلیاردها دلار در حال استیک است. اما درک شرایط برای افراد معمولی سخت است. از نظر آنها، هر چه تاخیر بیشتر باشد، اعتماد افراد به اتریوم کمتر می‌شود. آیا آنها واقعاً می‌توانند یک ارتقاء را انجام دهند؟

دی‌پگ شدن stETH

کاربران می‌توانند با قرار دادن اتر در ولیدیتورها در زنجیره بیکین اتریوم شرکت کنند. استیک کنندگان پاداش‌هایی دریافت خواهند کرد، بااین‌حال، تا زمانی که ادغام نهایی نشود، نمی‌توانند ETH خود را برداشت کنند.

به همین دلیل است که بسیاری از سرمایه‌گذاران ترجیح می‌دهند از طریق Lido، یک سرویس محبوب استیک  ETH، استیک کردن را انجام دهند.

در Lido، شما ETH را استیک می‌کنید و در ازای آن stETH دریافت می‌کنید - مانند یک رسید. می‌توانید از این stETH در برنامه‌های مختلف DeFi استفاده کنید (یعنی برای وام‌دهی - قرض گرفتن، ییلد فارمینگ از طریق تامین نقدینگی). استفاده از Lido را بسیاری ترجیح می‌دهند، نه فقط به این دلیل که می‌توانید سرمایه کارآمدی داشته باشید، بلکه به این دلیل که می‌توانید ETH را در زمانی که نمی‌خواهید استیک را ادامه دهید برداشت (Unstake) کنید. برای انجام این کار، می‌توانید stETH را با ETH در بازار آزاد مانند UniSwap DEX تعویض کنید. اگر مستقیماً ETH را استیک می‌کنید، فروش ممکن نیست.

در یک وضعیت بازار پایدار، یک stETH باید یک ETH ارزش داشته باشد. باید یک نسبت 1:1 بین دو دارایی وجود داشته باشد. هرچند اخیراً این‌طور نبوده است.

در حال حاضر، یک stETH ارزش -1.94٪ کمتر از ETH اصلی دارد (در زمان نگارش). اگر به برنامه Lido بروید، برنامه در واقع به شما پیشنهاد می‌کند که stETH را در بازار آزاد بخرید، به‌جای اینکه ETH خود را روی خود Lido قرار دهید. خرید stETH نسبت به استیک ETH و سپس مینت stETH ارزان‌تر است.

de-peg مدت کوتاهی پس از حادثه UST de-peg شروع شد، بنابراین می‌توان گفت که آسیب گسترده بازار در اینجا در جریان است. صرف‌نظر از علت، این به‌هیچ‌وجه برای اتریوم خوب به نظر نمی‌رسد.

پس از ادغام، ETH  استیک شده می‌تواند برداشت شود. تقاضای کم فعلی برای stETH را می‌توان بدبین بودن مردم دانست. آن‌ها پیش‌بینی می‌کنند که استیک کنندگان پس از اینکه به آنها پاداش داده شود، ETH خود را برداشت کنند، بنابراین مقدار زیادی اتریوم لیکویید به بازار آزاد سرازیر می‌شود، عرضه را افزایش می‌دهد و قیمت را کاهش می‌دهد.

سازماندهی مجدد بلوک

اما ما با یک حادثه دیگر هم مواجه شدیم که سرمایه‌گذاران را بیشتر از اتریوم ترساند.

در 25 می، تولید بلوک در زنجیره بیکین اتریوم به شکلی اتفاق افتاد که قرار نبود. پس از تولید بلوک 73، این زنجیره به دو بخش تقسیم شد. بلوک 74 و بلوک 75 تقریباً هم‌زمان اضافه شدند.

بلوک 75 سپس به ادامه افزودن چندین بلوک (بلوک 76-81) ادامه داد تا زمانی که مکانیسم رأی‌گیری به بلوک 74 برگردانده شد و بلوک 82 جدید را پس از آن اضافه کرد. بلوک 75 تا 81 سپس فورک شد.

در اینجا نموداری است که کل وضعیت را تجسم می‌کند. می‌توانید توضیحات عمیق‌تر را در این مقاله Visualizing The 7-block Reorg در Ethereum Beacon Chain بخوانید.

کارشناسان ادعا می‌کنند که سازماندهی مجدد مشکل بزرگی نیست - اگرچه غیرمنتظره - و پس از ادغام موفقیت‌آمیز، اتفاق نمی‌افتد. پس از ادغام، تمام ولیدیتورها باید تنظیمات یکسانی داشته باشند، بنابراین این نوع "سردرگمی" دوباره اتفاق نخواهد افتاد. بااین‌حال، دوباره، از دید کاربران/سرمایه‌گذاران غیرفنی و متوسط، این حادثه شک و تردیدهای بیشتری را در فضا ایجاد کرد. اگر مشکل پیش‌بینی‌نشده دیگری وجود داشته باشد چه؟ آیا اتریوم می‌تواند بدون هیچ حادثه‌ای که شبکه را از بین ببرد، ارتقا را به‌آرامی انجام دهد؟

چندین چیز بی‌ارتباط با ادغام که باید در نظر گرفته شود

ای‌کاش فقط ادغام اتریوم در طول بازار صعودی اتفاق می‌افتاد. شاید نه‌تنها تصورات مردم مطلوب‌تر بود، بلکه موارد ذکر شده در توییت زیر نیز در نظر گرفته نمی‌شد.

علاوه بر آنچه که در اتریوم در حال رخ‌دادن است، احساسات کلان نیز در کاهش اخیر قیمت نقش دارد. یکی از چیزهایی که بیش از همه مرا تحت‌تأثیر قرار داد، در مورد وجوه بزرگ غیر نقدشونده (illiquid) و VCها است. مخالفت با آن استدلال خاص دشوار است. اگر احساسات کلی بدتر شود، بسیاری از صندوق‌هایی که همچنان ETH را هولد می‌کنند، مجبور به فروش می‌شوند تا نقد شوند. این امر به‌ویژه در مورد فاندهایی که در Luna/UST به‌شدت تحت‌تأثیر قرار گرفته‌اند، مانند Three Arrows Capital صادق است.

آیا بازار در حال حاضر برای ETH بیش از حد نزولی است؟

نکته‌ای که باید به آن توجه کرد، احساس بازار در حال حاضر برای اتریوم بیش از حد منفی است. بازی اجماع به‌ندرت اجرا می‌شود. به‌عنوان مرجع، نزولی فعلی در ETH مانند یک سال پیش - از ژوئن تا ژوئیه 2021 - قبل از EIP-1559 بود. البته به دلیل رونق اولیه NFT، درد کمتری وجود داشت و تقاضای ثابتی برای ETH وجود داشت. واکنش نسبت به EIP-1559 با تأخیر همراه بود. اما زمانی که بازار متوجه شد، اتریوم به بالاترین حد خود در آن زمان رسید.

این هفته (هفته دوم ژوئن 2022)، اتریوم ارتقاء ادغام را برای Ropsten Testnet ارائه خواهد کرد. اگر همه چیز خوب پیش برود، شاید بتواند اعتماد مردم را به اتریوم بازگرداند.

۲۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۳
کد خبر: 29216

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha