صرفه‌جویی ۲ میلیون تنی گندم با اجرای طرح هوشمندسازی یارانه آرد/ کیفیت نان بهتر می‌شود؟

اجرای آزمایشی طرح هوشمندسازی یارانه آرد در چندین استان کشور شروع شده و دولت با هدف مدیریت مصرف نان و گندم قصد دارد که این طرح را در تمامی استان ها اجرا کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد،جلالی مشاور وزیر اقتصاد و امور دارایی برآورد کرده است که بعد از اجرای طرح یارانه حدود ۳۰ درصد مصرف گندم تحت عنوان نان مصرفی کاهش می یابد که سالانه حدود یک و نیم میلیارد یورو صرفه جویی در بردارد. به گفته او بین ۳۰ تا ۴۵ روز آینده این طرح در کل کشور فراگیر شود.

نجم آبادی مدیر طرح هوشمندسازی یارانه نان زنجان گفت: هم اکنون خرید نان با هر کارت بانکی وجود دارد و هیچ محدودیتی در خرید نان وجود ندارد.

طرح هوشمندسازی یارانه نان از حدود سه هفته پیش بصورت آزمایشی در نانوایی های زنجان به اجرا درآمد که این طرح بعد از ۲ استان زنجان و قزوین در استان فارس به عنوان یکی از مهم ترین استان های اجرای آزمایشی طرح هوشمندسازی است.

به گفته خاندوزی وزیر اقتصاد هم اکنون در بیش از ۱۰ استان کشور طرح هوشمندسازی یارانه آرد اجرا می شود و با تکمیل دوره آزمایشی تلاش می‌شود این طرح و رفع نقاط ضعف و نواقص احتمالی این طرح با حداکثر کارایی و حداقل مشکل در تمامی استان‌های کشور اجرا شود.

اجرای طرح هوشمندسازی یارانه تغییری در قیمت نان ندارد

آقای علیقلی ایمانی مدیر عامل بنیاد ملی گندمکاران گفت: طرح هوشمندسازی یارانه نان در استان های زنجان، قزوین عملیاتی و اجرا شده و از دو روز پیش این طرح در سه شهر استان گلستان هم آغاز شده است.

به گفته او، علت تشکیل صف برای خرید نان در این استان ها ناشی از رانت ارزانی قیمت آرد و جابه جایی داخل شبکه است که با رفع نواقص و تحویل هر چه سریع تر دستگاه ها به نانوایان مشکل مرتفع می شود.

ایمانی می گوید: هم اکنون محدودیتی در عرضه نان این استان ها وجود ندارد و در اجرای پایلوت طرح هوشمندسازی یارانه نان، افراد طبق روال معمول هر چه قدر که بخواهند نان خریداری می کنند و در این طرح قیمت برای مصرف کننده تغییری ندارد و تنها برحسب میزان فروش و تراکنش، دولت به نانوایان یارانه می دهد.

مدیرعامل بنیاد ملی گندمکاران گفت: دولت با هدف مدیریت مصرف قصد دارد که این طرح را در تمامی استان ها اجرا کند و برآورد می شود که اگر این طرح با جدیت و نظارت اتفاق بیفتد، حداقل ۲ میلیون تن صرفه جویی در مصرف ایجاد می کند.

بنیاد ملی گندمکاران اعلام کرده که با اجرای طرح هوشمندسازی و صرفه جویی حداقل ۲ میلیون تن گندم در صورت تولید داخل رقمی بالغ بر ۲ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان صرفه جویی می شود، چنانچه این میزان گندم از محل واردات باشد، رقم صرفه جویی بسیار چشمگیر خواهد بود.

بهینه سازی مصرف و ارتقای کیفیت اهداف اصلی یارانه نان

آقای محمدحسن جلالی مدیرکل هماهنگی و نظارت بر امور آرد و نان بازرگانی دولتی گفت: طرح هوشمندسازی نان کیفیت را بواسطه ایجاد رقابت در بین نانوایان و کسب درآمد برمبنای فروش و حذف سهمیه بندی تحت شعاع قرار می دهد.

به گفته او، اگر طرح هوشمندسازی یارانه نان طبق اظهارات مسئولان وزارت اقتصاد بدرستی اجرا شود، اهداف طرح همچون بهینه سازی مصرف و ارتقای کیفیت محقق می شود.

جلالی می گوید: در طرح هوشمندسازی، قیمت نان برای مصرف کننده تغییری ندارد و مابه التفاوت در قالب یارانه به نانوا پرداخت می شود.

مدیرکل هماهنگی و نظارت بر امور آرد و نان بازرگانی دولتی گفت:میزان واردات تابعی از خرید داخل است و ارتباطی به هوشمندسازی ندارد چرا که مابقی نیاز کشور با کسر تولید داخل وارد می شود، لذا اگر اجرای این طرح منجر به کاهش مصرف شود، واردات تحت شعاع قرار می دهد.

به گفته او وقتی آرد با قیمت نازل در اختیار نانوا قرار می گیرد، نانوا انگیزه ای ارتقای کیفیت نان ندارد، درحالیکه با هوشمندسازی یارانه نان، یارانه نانوا از طریق فروش دستگاه پوز تعلق می گیرد که براین اساس نانوا برای کسب درآمد بیشتر در جهت کیفی سازی نان تلاش می کند که در نتیجه این امر کاهش ضایعات و بهینه کردن مصرف گندم را به همراه دارد.

هوشمندسازی یارانه نان راهی برای کاهش هدررفت گندم

آقای قاسم پیشه ور رئیس نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی گفت: با توجه به سنتی بودن ۶۵ تا ۷۰ درصد دامداری و مرغداری های کشور و گرانی قیمت نهاده و خوراک، تولیدکنندگان به خرید نان روی می آورند.

به گفته او، با توجه به مصرف بخشی از نان تولیدی به عنوان خوراک دام و طیور هدررفت نان بالاست که با هوشمندسازی یارانه جلوی پرت نان گرفته می شود.

پیشه ور می گوید: حاکمیت با اجرای طرح هوشمندسازی در سراسر کشور باید از جایگزینی گندم تولیدی به عنوان مصارف غیرانسانی جلوگیری کند.

وزارت اقتصاد طرح هوشمندسازی یارانه نان را با هدف جلوگیری از قاچاق آرد، توزیع عادلانه یارانه و بهینه سازی مصرف دنبال می کند که این طرح از حدود ۳ هفته پیش در کشور آغاز شده است و انتظار می رود با اجرای کامل دیگر شاهد هدررفت نان و جایگزینی به عنوان خوراک دام و طیور و بی کیفیت نان نباشیم.

۲۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۸:۱۷
کد خبر: 29103

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha