پرویز سیروس‌پور چه کسی بود؟ / گزارش تصویری + مصاحبه های جنجالی

وقتی علیرضا دبیر طلای المپیک سیدنی را به سینه زد یک نفر دوان دوان و در حالی که بدون وقفه اشک می‌ریخت به وسط تشک دوید و علیرضا دبیر را در آغوش کشید . اما او یک بار هم عبد اله موحد را بعد از قهرمانی در مسابقات جهانی ۱۹۷۰ ادمونتون روی شانه بلند کرد.

سرویس ورزشی پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، پرویز سیروس‌پور رییس پیشین فدراسیون کشتی پس از مدتی بستری شدن در بیمارستان بر اثر ابتلا به کرونا و عوارض آن درگذشت.

مرحوم سیروس‌پور ۸ مهر به دلیل ابتلا به کرونا و در حالی که ۶۰ درصد ریه وی درگیر این ویروس شده بود، در بیمارستان بستری شد و شدت بیماری باعث آسیب مغزی این پیشکوست خوشنام کشتی ایران شده بود.

سیروس پور متولد ۱ تیر ۱۳۱۵ در تهران از قهرمانان سابق کشتی و عضو تیم ملی بود او بعدها به مربیگری روی آورد و با موفقیتی که در این حوزه داشت مربی گری تیم ملی کشتی آزاد ایران را در المپیک ۱۹۷۲ مونیخ و رقابت های قهرمانی جهان ۱۹۶۷ دهلی نو ، ۱۹۷۰ ادمونتون ، ۱۹۷۱ صوفیه ، ۱۹۷۵ مینسک ، ۱۹۷۷ لوزان ، ۱۹۷۸ مکزیکوسیتی بر عهده گرفت . او همچنین رییس و دبیر پیشین فدراسیون کشتی بود .

او در سالهای اخیر اظهارت جالب توجهی بخصوص درباره علیرضا دبیر و  رسول خادم داشت . 
وی در ۲۱ تیر ۱۳۹۸ گفت : کشتی افتخار این کشور است، اما هیچ کس به فکر کشتی نیست.پرویز سیروس پور در گفت‌وگو درباره شرایط انتخابات فدراسیون کشتی گفت: متاسفانه با توجه به افتخاراتی که کشتی دارد و می‌تواند در میادین مختلف بین‌المللی کسب کند وزارت ورزش کوتاهی کرد. باید همان چند ماه قبل بلافاصله بعد از استعفای خادم انتخابات برگزار می شد تا کار به اینجا نکشد.وی ادامه داد: جامعه کشتی از این اتفاقات خیلی ضربه خورد و عزت و اعتبار خودش را از دست داد، بزرگان کشتی مقابل هم قرار گرفتند و مسائلی اتفاق افتاد که حتی اگر بچه من بخواهد کشتی بگیرد اجازه نخواهم داد.رئیس اسبق فدراسیون کشتی تصریح کرد: من ۶۰ سال از صفر تا ۱۰۰ کشتی را بوده‌ام، اما این اتفاقات به اعتبار و آبروی کشتی لطمه زد. متأسفانه کسی به فکر کشتی نیست.سیروس پور خاطر نشان کرد: کشتی افتخار این کشور است، هیچ کشوری اینقدر افتخارآفرین و قهرمان نداشته است؛ تمام اینها خراب شد. تنها ورزش است که لطمه می خورد و ضرر می‌کند؛ سلطانی‌فر باید خیلی زودتر جلوی این اتفاقات را می‌گرفت.

سیروس پور در ۱۷ بهمن ۱۳۹۷ هم مصاحبه جالبی کرد و گفت :  شما نگاه کنید از ابتدای سال تاکنون چقدر پول به فوتبال داده‌اند، ریالی و ارزی. داورزنی معاون وزیر ورزش در این خصوص شفاف سازی کرد که ٢٧ میلیارد تومان، چهار و نیم میلیون دلار، به همراه ١١ میلیارد برای جام ملت‌ها برای تیم ملی فوتبال هزینه داشت، در حالی که آخرین اردوی تیم ملی در قطر را هم میهمان قطری‌ها بودیم. اگر یک دهم این ارقام را به کشتی بدهند، ببینید چه کار می‌کنند. کشتی در المپیک مدال آور است، اما فقط در آستانه این رویداد سراغ کشتی می‌آیند. یک طلا می‌تواند رنکینگ کل ورزش ایران را تغییر دهد.
سیروس‌پور گفت: هر فوتبالیستی که می‌بینیم لکسوس سوار است. آن‌ها ماشین آخرین مدل دارند، اما کشتی گیران پراید دارند. چند وقت پیش به منزل یکی از قهرمانان دنیا در خوزستان رفتم، خانه‌شان حتی در نداشت و به جای آن برزنت آویزان کرده بودند. واقعا خدا را خوش نمی‌آید فاصله رشته‌های مختلف ورزشی و تبعیض در ایران اینقدر باشد. اگر مدال می‌خواهند حمایت‌شان از رشته‌های المپیکی باید بیشتر شود.

این قهرمان نامدار کشتی در ۹ آبان ۹۷ در خصوص استعفای رسول خادم از ریاست فدراسیون کشتی اظهار داشت: زمانی که تیم در بوداپست بود پیامی برای رسول خادم فرستادم. می‌دانستم می‌خواهد برود. با شرایطی که ایجاد کرده‌اند طبیعی است که نخواهد بماند. این وسط خیلی‌ها دروغ گفتند و این اصلا انصاف نبود.وی ادامه داد: خیلی‌ها در مورد عملکرد رسول خادم بی‌انصافی کردند. من هرگز نه دنبال پست و مقام بودم و نه هیچ چیز دیگری، اما وقتی دیدم او چقدر دلسوز کشتی است و چه کارها برای این رشته انجام می‌دهد آمدم و کار کردم. حالا هم می‌دانم کشتی از اتفاقاتی که می‌افتد ضرر می‌کند. می‌توانید منتظر آینده بمانید. تاریخ در مورد رسول خادم و همه این اتفاقات قضاوت خواهد کرد.رئیس اسبق فدراسیون کشتی با تاکید بر اینکه او هم با رفتن خادم دیگر در فدراسیون نخواهد ماند، گفت: ماندن من بعد از رفتن خادم معنایی ندارد. وقتی او نباشد طبیعتا ما هم نیستیم.

رئیس پیشین فدراسیون کشتی در ۱۲ دی ۱۳۹۷ خطاب به علیرضا دبیر گفت: علی جان اشتباه نکن، به زندگی‌ات برس، اینجا دو روزی که مدال می‌گیری فقط قابل احترامی، به محض اینکه نتیجه نگیری، بدترین توهین‌ها را می‌شنوی. پرویز سیروس‌پور  در خصوص آغاز فعالیت‌های انتخاباتی علیرضا دبیر اظهار داشت: یک چیزی می‌خواهم خیلی بی‌پروا در این خصوص بگویم، من دبیر را درست مثل پسرم مصطفی دوست دارم، به عنوان یک قهرمان المپیک که اتفاقا طلایش را در زمان ریاست خودم گرفت. اتفاقا او یک کتابی هم چاپ کرده که در آن نوشته سیروس‌پور در حق من پدری کرد. می‌خواهم بگویم اگر از من مشورت می‌گرفت به او می‌گفتم که به انتخابات ورود نکند و تمام مسائل را برایش آنالیز می‌کردم. وی در خصوص دلیل این موضوع تاکید کرد: اول اینکه علیرضا دبیر از سال ۲۰۰۴ که به المپیک آتن رفت دیگر هیچ‌ رابطه‌ای با کشتی نداشته و نمی‌داند در کشتی دنیا چه خبر است. از وضع اتحادیه جهانی خبر ندارد و وضعیت مالی فدراسیون کشتی را نمی‌داند. درحالیکه حالا کشتی مسابقات متعددی دارد و آمدم به عرصه فدراسیون کار ساده‌ای نیست.

مشاور ارشد رئیس اسبق فدراسیون کشتی ۲۷ مهر ۱۳۹۷ گفت: آمریکایی‌ها در ایتالیا خوشحال و سرحال آماده سفر به بوداپست بودند، اما سرمربی تیم ملی ایران تا چند ساعت مانده به پرواز، در بانک مرکزی به دنبال ارز بود. پرویز سیروس‌پور در خصوص مشکلاتی که در راه اعزام تیم ملی کشتی به مسابقات جهانی بوداپست مجارستان ایجاد شد و در نهایت یوروی ۱۳ هزار تومانی در اختیار فدراسیون کشتی قرار گرفت، اظهار داشت: فدراسیون پول را به حساب بانک مرکزی ریخته بود، اما به این دلیل که کشتی اولین فدراسیونی بود که می‌خواست از این ارز ثانویه استفاده کند، مشکلاتی در خصوص دریافت آن ایجاد شد. رئیس فدراسیون کشتی ۱۷ ساعت در روز به دنبال کارهای کشتی است. خسته از تمرین، باید به دنبال ارز بدود. به این شکل نه فدراسیون و نه کادرفنی تیم ملی و کشتی گیر آرامش فکری ندارند و هر لحظه این خطر وجود دارد که به دلیل مشکلات مالی سفر به بوداپست لغو شود. این همه استرس روی تیم تاثیر منفی می‌گذارد. در بانک مرکزی تا لحظه آخر به دنبال ارز هستیم و در نهایت هم چیزی نمی‌گیریم، اما از آن طرف آمریکایی‌ها در ایتالیا خوشحال و بدون دغدغه، می‌خندند و منتظرند که موعد سفرشان برسد و برای کسب مدال راهی بوداپست شوند. به هرشکل فرق زیادی بین تیم ما و حریفان مان وجود دارد. مگر می‌شود این تفاوت‌ها روی کار تیم اثر نگذارد؟

مرحوم سیروس پور در سالهای اخیر بارها در دوران حضور رسول خادم در فدراسیون کشتی مورد تجلیل قرار گرفت و حتی مشاورت عالی فدراسیون کشتی را هم پذیرفت اما اخیرا و پس از ابتلا به بیماری کرونا در بیمارستان بستری شد اما شدت بیماری باعث آسیب مغزی این پیشکوست خوشنام کشتی ایران شده بود و در نهایت در ۳۰ مهر ۱۴۰۰ درگشت.

از مهمترین افتخارات وی می توان به موفقیت های زیر اشاره کرد.

•             عنوان سومی مسابقات جهانی دهلی نو ۱۹۶۷

•             قهرمان مسابقاتجام تانراس ورشو ۱۹۶۸

•             قهرمان بازیهای آسیایی بانکوک ۱۹۷۰

•             عنوان سومی مسابقات جهانی ادمونتون ۱۹۷۰

•             نائب قهرمان مسابقات جهانی صوفیه ۱۹۷۱

•             نائب قهرمان مسابقات جهانی تهران ۱۹۷۳

•             قهرمان بازیهای آسیایی تهران ۱۹۷۴

•             نائب قهرمان جام جهانی لاس پالماس ۱۹۷۴

•             عنوان سومی مسابقات جهانی مکزیکو ۱۹۷۸

•             قهرمان بازیهای اسیایی سئول ۱۹۸۶

•             قهرمان نوجوانان جهان ترکیه ۱۹۹۲

•             قهرمان مسابقات قهرمانی اسیا اولان باتور ۱۹۹۲ (دبیر فدراسیون)

•             قهرمان تورنمنت روژه کولن فرانسه ۱۹۹۳ (دبیر فدراسیون)

•             قهرمان جام جهانی ادمونتون ۱۹۹۴ (دبیر فدراسیون)

•             نائب قهرمان بازیهای اسیایی هیروشما ۱۹۹۴ (دبیر فدراسیون)

•             نائب قهرمان تورنمنت روژه کولن فرانسه ۱۹۹۵ (دبیر فدراسیون)

•             عنوان چهارمی مسابقات جهانی آنکارا ۱۹۹۹ (رئیس فدراسیون)

۱ آبان ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۹
کد خبر: 21186

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha