یک کارخانه به خاطر قطعی برق ۲۵۰ میلیارد تومان ضرر کرد!

قطعی برق در صنایع یکی از اتفاقاتی بود که منجر به ضرر یک کارخانه به ارزش ۲۵۰ میلیارد تومان شد.

 به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، بیشترین بار مشکل قطع برق این روزها به دوش صنعتگران کشور افتاده و مشکلات زیادی را برای آن‌‎‌ها به همراه داشته است. مشکلاتی که با شروع قطعی برق آغاز شد و با تصمیم جدید دولت و میزان اعمال فشار به صنایع بیشتر از قبل شد. اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور سه‌شنبه ۱۵ تیر در حاشیه بازدید از مرکز ملی راهبردی شبکه برق کشور اظهار کرد: ما حداکثر تا اوایل مردادماه بحران خاموشی خواهیم داشت.

او افزود: وزیر نیرو طبق اصل ۱۲۷ و ۱۳۸ قانون اساسی در نشست هیأت دولت اختیاراتی را برعهده خواهد گرفت و قرار است او در نقش فرماندهی این حادثه «بحران خاموشی برق» مدیریت لازم را داشته باشد.

معاون اول رئیس جمهور تصریح کرد: محدودیت‌هایی قرار است برای واحدهای صنعتی در نظر گرفته شود چرا که ما دچار کمبود برق هستیم و این محدودیت‌ها در ۲ تا ۳ هفته آینده برای آن‌ها اعمال خواهد شد این در حالی است که این واحدی صنعتی و تولیدی تعطیلات تابستانی داشته و از این ایام برای بازسازی و تعمیرات استفاده می‌کنند لذا از آن‌ها خواسته‌ایم که این کار را در ایام پیش‌رو انجام بدهند و برای آن شرایط و حمایت‌هایی در نظر گرفته‌ایم تا از برق کمتری استفاده کنند.

جهانگیری گفت: وزارت نیرو اجازه دارد به واحدهای صنعتی اعلام کند که آن‌ها می‌توانند از ۱۰ درصد برق‌شان استفاده کنند و این اقدامات وزارت نیرو برای حفاظت از شبکه برق و توزیع برق کشور است.

یا این تصمیمات تمام بار قطع برق به دوش صنایع افتاد؛ قطعی برقی که علاوه بر اُفت شدید تولید، با بی‌برنامگی‌های به وجود آمده باعث بروز خسارت در تجهیزات واحدهای صنعتی شده است. با توجه به اظهارات تولید کننده‌ها، آنچه که بیش از قطع مکرر برق مشکل ساز شده بی برنامگی در قطع برق است. تجهیزات صنعتی با قطع برق برنامه ریزی نشده می‌توانند بسیار آسیب پذیر باشند. در صنایعی مثل صنعت پلیرم، قطع ناگهانی برق می‌تواند باعث سرد شدن مواد اولیه و تخریب موارد اولیه و تجهیزات را به همراه داشته باشد.

تخریب برخی از مواد اولیه کارخانجات بعد از هربار قطعی برق

محسن صفدری مدیر دفتر صنایع غیر فلزی وزارت صمت در گفت و گو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره اثرات قطع برق تولید و میزان نیاز وارد شده صنعت اظهار کرد: متاسفانه ما چالش بزرگی در صنعت کشور داریم و آن هم افزایش دفعات قطعی برق است. برآوردی که ما کردیم و صحبتی که با برخی از واحدهای بزرگ کشور داشتیم نشان می‌داد میزان خسارت وارده اعداد بسیار بزرگی است. خسارتی که از محل قطعی برق روزانه و بی‌برنامگی در قطع برق آسیب زیادی را به واحدهای تولیدی تحمیل کرده است.

مدیر دفتر صنایع غیر فلزی وزارت صمت با تاکید بر تاثیر قطع خارج از برنامه برق و خسارتی که تجهیزات واحدهای تولیدی، گفت: تصور کنید ماشین‌ آلات در حال کار هستند و مواد اولیه در روند تولید قرار دارند. قطع ناگهانی برق باعث خواهد شد تجهیزات و مواد اولیه در حال تولید تخریب شوند.

صفدری ادامه داد: در برخی از صنایع مثل صنایع پلیمری این ماده اولیه دیگر قابل بازیافت نخواهد بود، همچنین سرد شدن ماده اولیه در دستگاه تزریق خسارت بسیار زیادی را به ماشین‌آلات وارد خواهد کرد. با چند واحد صنعتی صحبت کردم و صحبت از زیان میلیاردی در حدود یک ماه گذشته می‌کردند.

او با ابراز امیدواری نسبت به تحقق وعده‌های وزارت نیرو گفت: با یکی از کارخانجات فعال با حدود ۱۰ هزار نفر شاغل صحبت می‌کردم و زیان چند روز اخیر شرکت را حدود ۲۵۰ میلیارد تومان اعلام کردند. از این دست شرکت‌ها کم نیستند و این تنها یک نمونه از واحدهای تولیدی است که از محل قطعی برق متضرر شده است. از وزارت نیرو تقاضا دارم برق را طبق برنامه اعلامی قطع و وصل کنند تا بیش از این تولید کنندگان از فرایند قطع برق متضرر نشوند.

مدیر دفتر صنایع غیر فلزی وزارت صمت گفت: با توجه به افزایش میزان قطع برق، قیمت ژنراتور افزایش پیدا کرده و مشکل قدیمی تامین گازوئیل ژنراتورها هم کماکان پابرجاست. گازوئیل ۳۰۰ تومانی را واحدهای صنعتی گاهی با نرخ ۲ هزار تومان برای هر لیتر خریداری می‌کنند. بنا بر اعلام فعالان صنعتی یک ژنراتور برای تامین برق یک کارخانه به ۱۰ هزار لیتر گازوئیل در روز احتیاج دارد و سهمیه نا چیزی که به آن‌ها تخصیص داده می‌شود دردی را دوا نمی‌کند. با شارایط ایجاد شده نه برق کافی در اختیار تولید کنندگان قرار دارد، نه شرایط تامین ژنراتور فراهم است و نه سوخت کافی برای بهره گیری از ژنراتورهای صنعتی تامین می‌شود.

علی توسطی رئیس اتحادیه ماشین آلات کشاورزی، صنعتی و ساختمانی در گفت و گو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره افزایش قیمت ژنراتور در ماه‌های اخیر اظهار کرد: قانونی به نام عرضه و تقاضا در اقتصاد دنیا وجود دارد و بدون شک از هر سمتی که این تعادل به هم بخورد یا با مشکل مواجه شود طرف مقابل هم تغییر خواهد کرد. قطعی برق بدون شک می‌‎تواند در میزان تقاضا تاثیر گذاشته و افزایش قیمت‌ها را به همراه داشته باشد.

او با اشاره به مشکلات احتمالی در بروز قطعی برق، ادامه داد: با وجود اتفاقات اخیر و قطعی برق در ماه گذشته، تغییر محسوسی روی قیمت موتور و ژنراتورهای صنعتی ایجاد نشده است، اما در قیمت موتور برق نوسان قیمت شدیدتری را شاهد هستیم. با توجه به این که موتور برق برای تامین نیاز فروشگاه‌ها، منازل و بخش‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد تقاضا در این محصول بیشتر از سایر بخش‌هاست.

توسطی با تاکید بر این که در حوزه تولید ژنراتور کارخانه‌ای وابسته به واردات هستیم، گفت: در کشور ما مانند برخی کشورهای جهان انبارداری ۴ ساعته معنایی ندارد. اغلب واردکنندگان باور دارند که باید کالا دپو شود چرا که ممکن است برای واردات با مشکل مواجه شوند.

رئیس اتحادیه ماشین آلات کشاورزی، صنعتی و ساختمانی تشریح کرد: در ژنراتورها افزایش قیمت مختصری، در حدود ۵ درصد در سطح بازار شاهد بودیم. در مدت بروز قطعی برق، فعالان حوزه فروش ژنراتور دقت نظر داشتند که این محصول به جای صنایع به دست دلالان نیفتد. در مورد موتور برق هم حدود ۱۰ تا ۱۵ افزایش قیمت را شاهد بودیم.

پیگیری‌های ما نشان از روند ادامه دار افزایش قیمت ژنراتور در بازار دارد که با توجه به بی تعادلی ایجاد شده در نظام عرضه و تقاضا بدیهی به نظر می‌رسد. از طرفی واحدهای تولیدی در تامین سوخت هم با دغدغه مواجه هستند و همین بر روند تولید تاثیر گذار خواهد بود و تمام این عوامل در نهایت بر قیمت تمام شده برای مصرف کننده سرشکن می‌شود. اگر مشکل تامین برق کارخانجات قابل حل نیست باید هر چه زودتر فکری به حال بهره گیری از روش‌های جایگزین مثل بهره گیری از ژنراتورها کنند.

۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۲
کد خبر: 17903

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha