احضار هلیا دختر قمه کش و دوستانش به اداره پلیس/حقایقی پنهان از پشت پرده قمه کشی هلیا

با شناسایی دختران نوجوانی که در پارکی در اصفهان با هم درگیر شده و یکی از آنها اقدام به قمه کشی کرده بود معلوم شد که دور همی آنها یک قرار در فضای مجازی بوده که به خاطر اختلاف و کل کل در فضای مجازی به درگیری کشیده شده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از همشهری آنلاین، به دنبال انتشار کلیپی از درگیری چند دختر نوجوان در پارکی در اصفهان و قمه کشی یکی از آنها که جنجال زیادی در فضای مجازی بوجود آورد تحقیقات پلیس برای شناسایی این دختران آغاز شد و ماموران موفق شدند در مدت کوتاهی محل زندگی این دختران را شناسایی کنند.

ساعاتی پیش دختران نوجوان با همراهی اعضای خانواده شان به پلیس شهر اصفهان منتقل شدند و معلوم شد که آنها از مدتی قبل  در فضای مجازی با هم آشنا و دوست شده بودند اما کل کل ها و کری خوانی هایشان در این فضا باعث بوجود آمدن اختلاف میان آنها شده بود و به همین دلیل در یکی از پارک ها با هم قرار گذاشته بودند اما دراین قرار بین تعدادی از آنها درگیری بوجود آمده و یکی از آنها اقدام به قمه کشی کرده بود. همچنین مشخص شد که پس از این درگیری فرد دیگری اقدام به فیلم برداری کرده و سپس این فیلم را در شبکه های اجتماعی منتشر کرده بود.

تحقیق از دختران نوجوان ادامه دارد و پرونده آنها برای تصمیم گیری در اختیار مرجع قضایی قرار خواهد گرفت اما آنچه در این میان اهمیت بیشتری دارد نظارت خانواده ها بر رفتار فرزندان نوجوانشان چه در فضای مجازی و چه در دنیای واقعی است چرا که گاهی اشتباهات بچگانه نوجوانان دور از چشم خانواده هایشان ممکن است ابعاد گسترده ای پیدا کند و حتی باعث بوجود آوردن احساس ناامنی در جامعه شود.

پای ۲ تغییر فیزیولوژیکی در میان است

در دورۀ نوجوانی، شاهد دو تغییر فیزیولوژیکی عمده در مغز تمامی نوجوانان هستیم که رفتارهای آن‌ها را به شدت تحت تاثیر قرار می‌دهد و می‌تواند در صورت ناآگاهی خودشان از این ماجرا و بی‌اعتنایی اطرافیان، به ایجاد خطر و مشکل در زندگی نوجوان منجر شود.

اول این‌که نورون‌ها یا سلول‌های عصبی مغز در نوجوانی نسبت به انتقال‌دهنده‌های عصبی تحریکی، حساس‌تر می‌شوند. در نتیجه نوجوان هیجان‌ها را به شکل «شدیدتر» تجربه می‌کند. یک محرک استرس‌زا، موجب اضطراب شدیدتری در او می‌شود، درست همان‌طور که یک برخورد ناراحت کننده، او را بیشتر و شدیدتر از یک فرد بزرگ سال خشمگین و عصبانی می‌کند. به همین ترتیب، یک نوجوان دچار احساسات عاشقانۀ شدیدتر و مکرری هم خواهد شد.

مسئلۀ دوم، این است که شبکه کنترل شناختی پیشانی در مغز نوجوان در این دوره هنوز به رشد کامل خود نرسیده است. این بخش از مغز به ما انسان‌ها کمک می‌کند تا آینده‌نگری داشته باشیم، عواقب رفتارهای خود را پیش‌بینی کنیم، هیجان‌های خود را بازداری کنیم و کنترل و برنامه ریزی داشته باشیم. وقتی این دو مسئله را کنار هم می‌گذاریم، یعنی شدت یافتن هیجان‌ها و ضعف مغز در کنترل و مدیریت و پیش‌بینی عواقب، نتیجه این می‌شود که نوجوان بسیار مستعد رفتارهای تکانشی همچون دوستی‌های پرخطر، خشم‌های انفجاری، دعواهای مکرر، مصرف مواد، قمه کشیدن در خیابان و ... را از خودش نشان می‌دهد.

دلیل گرایش دختران به رفتارهای پرخطر

برخی از دختران به دلیل تغییرات نامتوازن هورمونی و الگوبرداری از اطرافیان، در این دوره گرایش به رفتارهای پرخطر (که کمتر بین دخترها رایج‌تر است) پیدا می‌کنند که یکی از دلایل اصلی‌اش به دنبال کسب تایید و توجه اطرافیان بودن است. تنها عاملی که می‌تواند به نوجوان کمک کند تا این دوره پرخطر را به سلامت به پایان برساند، آگاهی خودش از ویژگی‌های این دوره از زندگی، همچنین خانواده و محیط حمایت کننده‌ای است که علاوه بر تامین آرامش و توجه و محبت برای او، بر رفتارها و روابط او نظارت دورادور و غیرمستقیم دارد. افراد در نوجوانی به دلیل پشت سر گذاشتن تغییرات سریع و پی‌درپی، آسیب‌پذیرترند و بیش از هر دورۀ دیگری نیازمند دریافت توجه، صمیمیت و حمایت هستند.

خانه‌ای که در آن محبت نیست

نوجوانانی که در خانه از محبت و توجه سیراب نمی‌شوند، ممکن است جذب گروه‌های پرخطر شوند و برای دریافت توجه و تاییدی که به آن نیاز دارند، دست به هر کاری بزنند. اگر این ویدئوی پربازدید و البته ناراحت کننده را دیده باشید، فردی مثل هلیا را می‌بینید که برای دریافت توجه، دست به کارهای بسیار خطرناک و پرخاشگرانه می‌زند. این جاست که روان شناسان همواره به والدین و معلمان توصیه می‌کنند که پیش از هر چیز دیگری، «دوست» نوجوان باشند، زیرا نوجوان به یک دوست صمیمی و حمایتگر نیازمند است. رفتارهای مشکل‌ساز تا حدی در دورۀ نوجوانی طبیعی هستند، اما هنگامی که رفتار به شدت مشکل ساز و غیرمتعارفی می‌بینیم، می‌توانیم آن را محصول یک سیستم معیوب بدانیم، شاید خانواده‌ای که مراقب و صمیمی و حمایتگر نبوده‌اند، شاید دوستانی که الگوی ناصحیحی بوده‌اند، شاید محیط آموزشی که به جای جذب، نوجوان را طرد کرده یا حتی محله و منطقه‌ای که به جای رفتارهای سالم، شرایط آن رفتار مشکل‌ساز را فراهم کرده است. بیایید هرچه زودتر نوجوانان را دریابیم.

۲۲ تیر ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۴
کد خبر: 17422

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 4 =