کاهش ۴۰ درصدی تعداد مسافران در سطح کشور/ ۵۶۷ هزار حلقه لاستیک سنگین توزیع شد

مدیرکل حمل‌ و نقل مسافری سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای کشور گفت: در زمان حاضر براثر شیوع کرونا ۴۰ درصد از شمار مسافر و ۲۸ درصد در شمار سفرها کاهش‌یافته و ضرر هنگفتی به این ناوگان وارد شده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از خبرگزاری فارس از بوشهر، داریوش باقر جوان در هفدهمین جلسه کمیته راهبری حمل‌ونقل جاده‌ای در بخش حمل‌ونقل مسافر اظهار داشت: از ابتدای امسال تاکنون با وجود همه مشکلات ۵۶۷ هزار حلقه لاستیک سنگین در کشور با نرخ یارانه‌ای توزیع شده است.

مدیرکل حمل‌ونقل مسافری سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای کشور افزود: برای ادامه کار نیز ۲۶۰ هزار حلقه لاستیک در سامانه موجود است که می‌تواند بخشی از نیاز ناوگان حمل‌ونقل کشور را تأمین کند.

وی اضافه کرد: تأمین لاستیک یارانه‌ای از سال ۹۷ ، از طریق سامانه و به‌صورت صدور حواله و با هماهنگی بین مالکان و لاستیک فروشان به عهده اداره‌های راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان‌ها گذاشته شد و عملکرد خوبی در سال‌های ۹۷ و ۹۸ داشت.

مدیرکل حمل‌ونقل مسافری سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای کشور ادامه داد: اما در سال جاری گلایه‌هایی در خصوص تعداد، اندازه و برندهای لاستیک‌ها که کم شده بود وجود داشته است.

وی بیان کرد: در همین راستا با پیگیری انجام شده و دستور وزیر راه و شهرسازی نزدیک به ۳۰۰ هزار حلقه لاستیک سنگین که در حال ورود به گمرکات بودند، مشمول ارز یارانه‌ای چهارهزار و ۲۰۰ تومانی شدند که بخشی از مشکلات تا دو ماه آینده برطرف می‌شود.

وی تأکید کرد: لاستیک خط مقدم اقلام موردنیاز برای تردد یک وسیله و مهم‌ترین قضیه در ایمنی سفر است و وقوع هر مشکلی در ناوگان اتوبوسی ضرر و زیان مادی، اجتماعی و معنوی را به دنبال خواهد داشت.

وی در خصوص نوسازی ناوگان اتوبوسی و مینی بوسی کشور گفت: دراین‌خصوص حمایت از تولید داخل ضروری است و امید می‌رود کارخانه‌های سازنده پوشش لازم را داشته باشد و سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای حمایت لازم دراین‌خصوص را انجام می‌دهد.

مدیرکل حمل‌ونقل مسافری سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای گفت: میانگین سنی ناوگان مینی بوسی در کشور ۲۴.۲، تاکسی ۱۰.۵و اتوبوس ۱۱.۵ سال است.

خسارت دو هزار میلیاردی کرونا به حمل‌ونقل عمومی

باقری جوان افزود: در زمان حاضر براثر شیوع کرونا ۴۰ درصد از شمار مسافر و ۲۸ درصد در شمار سفرها کاهش‌یافته و ضرر هنگفتی به این ناوگان وارد شده است.

وی ادامه داد: کرونا تاکنون هزار میلیارد تومان به‌صورت مستقیم و با احتساب بخش‌های غیرمستقیم بیش از دو هزار میلیارد تومان به بخش حمل‌ونقل مسافر ضرر وارد کرده است که این رقم می‌تواند صرف پرداخت حقوق و به‌روز کردن ناوگان شود.

باقر جوان با اشاره به حمایت‌های صورت‌گرفته از بخش حمل‌ونقل مسافری گفت: با پیگیری انجام شده ۶ میلیون تومان برای رانندگان و ۱۲ میلیون تومان برای هر نفر از کارکنانی که تعدیل نشده و بیمه آن واریز شده باشد تسهیلات پرداخت می‌شود.

وی یادآور شد: تاکنون ۷۶ درصد از رانندگان معادل ۷۷ هزار نفر از این تسهیلات بهره‌مند شده‌اند و برای ایجاد مزیت‌های بالاتر پیگیری‌های لازم انجام می‌شود.

باقر جوان گفت: حمل‌ونقل عمومی جاده‌ای بخش مسافری یکی از خطوط مقدم در مقابله با بحث کروناست و از همان روزهای نخست همه‌گیری این ویروس تاکنون بر اساس شیوه‌نامه‌ها نظارت مستمری در ابتدا، حین و خاتمه سفر انجام می‌شود.

وی تأکید کرد: در راستای اطمینان‌بخشی به مسافران در خصوص رفع آلودگی وسیله نقلیه، بر اساس دستورالعمل‌های بهداشتی وسایل نقلیه باید به‌صورت کامل ضدعفونی شود و وسایل بهداشتی در ابتدای سفر اختیار مسافران قرار گیرد.

باقر جوان گفت: همچنین در راستای حفظ نکات بهداشتی فروش بلیت خارج از پایانه به‌صورت سامانه‌ای در حال انجام است و بوشهر از جمله استان‌های پیشرو در اجرای این سامانه و فروش بلیت به‌صورت غیر حضور است.

وی تأکید کرد: با وجود اینکه در برخی سفرها اتوبوس با یک یا ۲ مسافر باید حرکت کند اما تلاش شده شمار سرویس‌ها کاهش پیدا نکند و وسیله نقلیه تحت هر شرایطی به راه افتد به همین دلیل باید مزیت‌های حمایتی برای مالکان و شرکت‌های حمل‌ونقل ایجاد شود.

۴ مهر ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۷
کد خبر: 1667

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha