جای خالی مسابقه هفته و صندلی داغ نوذری/ وقتی جاویدنیا دلش برای آقای دست و دلباز تنگ شده

وقتی با علیرضا جاویدنیا درباره منوچهر نوذری صحبت می‌کنیم از کلیدواژه استاد و نخبه رادیو استفاده می‌کند و بیوک میرزایی می‌گوید کاربلد و قدرتمند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از خبرگزاری تسنیم، شانزدهم آذرماه ما را یادِ درگذشت یکی از بزرگان عرصه دنیای تصویر و نخبه در رادیو و دوبله می‌اندازد. هنرمندی که ۱۰ اردیبهشت‌ماه در قزوین به دنیا آمد و از او خاطرات ماندگاری به جا مانده که بیشترِ مردم او را با کاراکتر آقای ملون و آقای دست و دلباز "صبح جمعه با شما" می‌شناسند. بسیاری هم او را با "صندلی داغ" و "مسابقه هفته" به یاد می‌آورند. 

نوذری  فعالیت هنری‌اش را در سال ۱۳۳۲ آغاز کرد و از نخستین گویندگان تاریخ دوبله در ایران بود. از سال ۱۳۳۵ در رادیو نیز مشغول به کار شد و فعالیت خود در سینما را از سال ۱۳۳۸ به عنوان دستیار فنی آغاز کرد. فعالیت هنری او پس از انقلاب عمدتاً روی تلویزیون و رادیو متمرکز بود. از مشهورترین برنامه‌هایی که او در تلویزیون اجرا کرد می‌توان به «مسابقه هفته» و «تهران ساعت بیست» و همچنین مجموعه‌های داستانی «کوچه اقاقیا» و «باجناق‌ها» اشاره کرد.

اجرای منوچهر نوذری در صبح جمعه با شما

حضور او با اجرای چند نقش در برنامه رادیویی «صبح جمعه با شما» و کارگردانی این برنامه از دیگر فعالیت‌های منوچهر نوذری محسوب می‌شود. هنرمندی که به نقل از نزدیکانش در آخرین روزهای عمرش گفته بود: "من اولین کسی بودم که در تلویزیون ایران مقابل دوربین رفتم و گفتم نام جعبه‌ای که تصویر من را در آن می‌بینید تلویزیون است."

به سراغِ بیوک میرزایی رفتیم که در ضبطِ "صبح جمعه با شما" یادگاری منوچهر نوذری حضور داشت و علیرضا جاویدنیا که این روزها بیشتر در منزل استراحت می‌کند. آن‌ها حرف‌های گفتنی درباره منوچهر نوذری داشتند که خواندن آن‌ها در سالگرد درگذشت این هنرمند به یادماندنی عرصه تصویر، دوبله و رادیو خالی از لطف نیست.

بیوک میرزایی خیلی نمی‌توانست صحبت کند چون در حالِ ضبط قسمت جدید "صبح جمعه با شما" برای این هفته که به صورت ویژه برای منوچهر نوذری در این قسمت جدید برنامه‌ای تدارک دیده‌اند. او در این گپ و گفت کوتاه به تسنیم  گفت: "نوذری" زنده کننده "صبح جمعه" رادیو بود. مردی که یک تنه مخاطب را پایِ این برنامه می‌آورد و در کوچه و خیابان درباره‌اش صحبت می‌کردند. به گونه‌ای که همه منتظر بودند ماجراهای "آقای ملون" یا "آقای دست و دلباز" را بشنوند.

او تأکید کرد: البته هنوز به یاد منوچهر نوذری کاراکتر "آقای دست و دلباز" را داریم که مرتضی تبریزی اجرایش می‌کند. بازیگر قدرتمندی بود که تکرارنشدنی است. به صراحت می‌توانم بگویم "صبح جمعه" را به نام منوچهر نوذری و "آقای دست و دلباز" می‌شناختند. 

بیوک میرزایی این روزها در کنار حضور در "صبح جمعه با شما" و "داستان شب" رادیو، در سریال "جشن سربرون" مجتبی راعی هم ایفای نقش می‌کند. 

فیلم , تلویزیون , صدا و سیما , رادیو ,

علیرضا جاویدنیا به دلیل مشکلات قلبی و تنفسی این روزها بیشتر در خانه استراحت می‌کند. او تا قبل از این، کارگردانی "صبح جمعه با شما" را برعهده داشت. او با اشاره به اینکه حالش خوب است و فقط به دلیل مشکلات تنفسی اسپری و آنتی‌بیوتیک‌های قوی استفاده می‌کند درباره منوچهر نوذری، گفت: در سال ۱۳۶۶ منوچهر نوذری مرا به رادیو آورد و بسیار این روزها جایش خالی است. در تلویزیون با آن صندلی داغ و مسابقه هفته و در رادیو "صبح جمعه" همه برای مخاطب خاطره شده‌اند.

وی در پاسخ به این سؤال که رمز موفقیت منوچهر نوذری در ماندگاری برنامه‌های صندلی داغ و مسابقه هفته چه بود، افزود: این سؤال را باید از کسانی پرسید که فکر می‌کنند با گرفتن ژست‌های خاص و زرق و برق‌های اضافی و مصنوعی فکر می‌کنند برنامه‌سازی اتفاق می‌افتد. موفقیت نوذری در این بود که همیشه خودش را به رخِ مخاطب می‌کشید و هیچ ضرورتی نمی‌دید از روی دستِ کسی کپی کند. بی‌ادعایی و داشتنِ خلاقیت ویژگی‌هایی است که از خودش به یادگار گذاشته و همچنان مل خودش بی‌ادعاییم. خوشحالیم که در کوچه و خیابان به یاد او، ما را هم یاد می‌کنند. 

جاویدنیا با بیان چند نکته درباره رادیو، خاطرنشان کرد: دلم برای خیلی چیزها خصوصاً منوچهر نوذری و خاطراتش تنگ شده است. اما دلم می‌خواهد رادیو بچه‌های مستعد جوان که عاشق خدمتند را تقویت کند. در رادیو خانه تکانی درست و حسابی بکنند؛ من به تلویزیون کاری ندارم با اینکه سال‌ها در برنامه‌ها و مسابقات و سریال‌های تلویزیونی حضور داشتم. اما بحث من رادیو است؛ جوانان مستعد و کاربلدی داریم که باید تقویت شوند. کسانی که تجربه دارند را کنارِ این جوانان قرار دهیم تا آینده بزرگی را برای رادیو شاهد باشیم. 

این بازیگر، مجری، گوینده و کارگردان رادیو و تلویزیون در پایان تأکید کرد: ما همیشه به منوچهر نوذری می‌گفتیم استاد! هیچ‌وقت نام و یاد استادمان از یادمان نمی‌رود. پیشه‌اش را به جوانان نسل جدید توصیه می‌کنیم که فکر می‌کنند معروفیت در راه‌هایی غیر از هنر وجود دارد. همچنان که از استاد ما منوچهر نوذری خاطرات، تکنیک‌ها و کارآمدی‌هایی به یادگار مانده که همه آن‌ها شهره خاص و عام است.

۱۷ آذر ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۷
کد خبر: 10237

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha