ایران چاره ای غیر از حمله به اسرائیل نداشت/این حمله اساسا فقط ضربه اسرائیل نبود، بلکه تحمیل زیان به ده کشوری بود که برای حمایت از اسرائیل پای کار آمدند/هیمنه نظامی آنها در هم شکست

کارشناس و تحلیلگر سیاست خارجی و مسائل بین الملل گفت: اسرائیلی ها به خوبی می دانند علی رغم کمک دنیای غرب در دفع حملات ایران ناکام ماندند و نتوانستند مانع اقدام ایران شوند یا اقدامات موشکی ایران راخنثی کنند لذا اگر اظهارات مقامات نظامی و سیاسی اسرائیل را دنبال کنیم متوجه می شویم ترکیبی از ترس و خشم در اظهارات آنها نمایان است.

گروه منهای اقتصاد پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد سعدالله زارعی کارشناس و تحلیلگر سیاست خارجی و مسائل منطقه در گفت و گو با رادار اقتصاد در خصوص چرایی ضرورت تصمیم گیری جمهوری اسلامی ایران مبنی بر حمله نظامی به برخی از مواضع رژیم صهیونیستی گفت: اسرائیلی ها طی سال های گذشته مخصوصا طی دی ماه تا روزی که شاهد حمله به مرکز کنسولگری ایران در دمشق بودیم به طور متوالی تعداد قابل توجهی از نیروهای ایرانی را در سوریه به شهادت رساندند، قبل ترهم جنایاتی علیه دانشمندان هسته ای و بعضی از شهروندان ایرانی انجام داده بودند با اینکه عمدتا ایران هم پاسخ های متقابلی به اسرائیل می داد که رسانه ای نمی شد اما برای این موضوع یعنی رویه در پیش گرفته شده از سوی اسرائیل باید چاره اندیشی می شد.

وی در این باره افزود: اسرائیلی ها در فاصله ۴ دی ماه که شهید عزیز سید رضی موسوی را به شهادت رساندند اقدامات موردی که پیشتر علیه جمهوری اسلامی انجام می دادند را به سلسله ای از اقدامات تبدیل کردند؛ یعنی از ۴ دی ماه تا ۱۳ فروردین ماه بیش از ۱۵ نیروی ایرانی را به شهادت رساندند از جمله شهید زاهدی و شهید حاج رحیمی و پنج تن از نیروهای ایرانی.

سعدالله زارعی در این باره یادآور شد: پرواضح بود که طرف اسرائیلی بر آن است به این روند از اقدامات شتاب دهند چرا که جنایات اسرائیل علیه نیروهای ایرانی افزایش یافت بنابراین ایران برای متوقف کردن این روند باید دست به اقدامی می زد چرا که در عرصه بین الملل متاسفانه هیچ کشوری کاری در راستای متوقف کردن ماشین ترور اسرائیل صورت نداد، بنابراین ایران رسما اعلام کرد حمله به مرکز کنسولگری ایران بی پاسخ نمی ماند.

وی افزود: این موضوع در ۱۳ فروردین اعلام شد و موضوع پاسخ دهی به اسرائیل توسط مقامات ایرانی تکرار گردید که در نهایت بعد از ۱۳ روز عملیات تهاجمی ایران در دفاع از شهروندان و موقعیت های خود صورت گرفت چرا که ایران چاره ای غیر از حمله به اسرائیل نداشت و باید برای متوقف سازی دشمن در این زمینه کار درستی در راستای بازدارندگی انجام می داد.

کارشناس و تحلیلگر مسائل منطقه در خصوص قدرت نظامی ایران در حمله اخیر به اسرائیل گفت: در عملیات حمله نظامی جمهوری اسلامی ایران به اسرائیل شاهد به صحنه آمدن تمام ظرفیت های اسرائیل و حامیان غربی اسرائیل برای خنثی کردن عملیات ایران بودیم. آقای بایدن رسما اعلام کرد ده کشور تجهیزات نظامی خود را برای دفع حمله ایران پای کار آوردند. اما در نهایت اعلام شد بخش قابل توجهی از پهبادها، موشک ها و موشک های بالستیک ایران به اهداف مد نظر اصابت کرده است.

وی در این باره بیان داشت: حمله موفق نظامی ایران به مواضع اسرائیل نشان داد اگر اسرائیل همچنان مایل باشد به اقدام و شرارت جدیدی علیه ایران دست بزند هیچ چیزی مانع واکنش موثر نظامی ایران نخواهد بود نه سامانه های چند لایه اسرائیل می تواند مانع حمله شود و نه متحدان و حامیان رژیم غاصب می توانند کمکی به اسرائیل در دفع تهاجم ایران انجام دهند.

زارعی در موضوع حمله احتمالی و تلافی جویانه اسرائیل به مواضعی در ایران خاطر نشان کرد: در اسرائیل اگر مختصر عقلانیتی وجود داشته باشد باید بدانند تکلیف ماجرا روشن است و اگر چنانچه دست به خطای جدیدی بزنند هیچ چیزی جلودار واکنش موثر ایران نخواهد بود. اگر دولت نتانیاهو باز دست به شرارت بزند و عقل خود را به کار نگیرد قطع به یقین در باتلاق امنیتی بیشتر ی فرو می رود.

سعدالله زارعی کارشناس و تحلیلگر منطقه معتقد است: حمله ایران به مواضع اسرائیل را می توان اینگونه ارزیابی کرد که این حمله اساسا فقط ضربه اسرائیل نبود، بلکه تحمیل زیان به ده کشوری بود که برای حمایت از اسرائیل پای کار آمدند.

وی افزود: پایین بودن توان نظامی آنها ثابت کرد طمطراق نظامی آمریکا، انگلیس فرانسه و سایر حامیان اسرائیل در صحنه عمل برای متوقف کردن جمهوری اسلامی وجود خارجی ندارد، بنابراین هیمنه نظامی آنها در هم شکست به همین دلیل طی دیروز و امروز مقامات غربی به مقامات اسرائیل توصیه کرده اند مبادا دست به کار جدیدی بزنند و دوباره وضعیت را بغرنج کنند به این خاطر است که اسرائیلی ها به تناقض گویی افتاده اند.

سعدالله زارعی کارشناس و تحلیلگر سیاست خارجی و مسائل منطقه یادآور شد: در واقع دو عنصر ترس و خشم، سیستم سیاسی، اطلاعاتی، نظامی و امنیتی اسرائیل را دربرگرفته است. با توجه به آنچه در بامداد روز ۲۶ فروردین ماه بر سر اسرائیل آمد آنها مات و مبهوت شده اند که چه بر سرشان آمده است. اسرائیلی ها به خوبی می دانند علی رغم کمک دنیای غرب در دفع حملات ایران ناکام ماندند و نتوانستند مانع اقدام ایران شوند یا اقدامات موشکی ایران راخنثی کنند لذا اگر اظهارات مقامات نظامی و سیاسی اسرائیل را دنبال کنیم متوجه می شویم ترکیبی از ترس و خشم در اظهارات آنها نمایان است.

کارشناس و تحلیلگر سیاست خارجی و مسائل منطقه یادآور شد: در حالی که در این سوی ماجرا جمهوری اسلامی به هیچ وجه در شر ایط ترس نیست بنحوی که رسما اعلام شده از این به بعد اسرائیل در سوریه یا در هر نقطه ای از دنیا به نیروها و موقعیت های ایرانی آسیب برسانند پاسخ مستقیمی از داخل خاک ایران به آنها داده می شود به همین دلیل امروز در گفت وگویی که بین مقامات اسرائیل و امریکایی رد و بدل شد اسرائیلی ها اعلام کردند نمی توانیم چنین معادله ای را تحمل کنیم چون آمریکایی ها از اسرائیل خواسته اند اقدام متقابلی صورت ندهند.

سعدالله زارعی کارشناس و تحلیلگر سیاست خارجی و مسائل منطقه در پایان گفت و گو تصریح نمود: اسرائیل ناگزیر به تحمل است از این حیث که ثابت شده اراده ایران در پاسخ دهی به اسرائیل عملی می شود. از سوی دیگر مشخص شد که آتش بازی ها منافع غرب را دچار آسیب اساسی می کند لذا اسرائیل دست بازی برای پاسخ نظامی به ایران ندارد و حتما در هر اقدامی که بخواهند علیه ایران صورت دهند باید ده ها ملاحظه را در دستور کار خود قرار دهند و مرور کنند لذا این مسائل اسرائیل را دچار بحران تصمیم گیری کرده است.

۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۰:۳۶
کد خبر: 54562

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha