دلایل عدم تطابق درآمدهای نفتی با ارز ۴۲۰۰ تومانی پرداختی/ هرچه نفت نفروختیم با فروش اوراق جبران می‌کنیم

معاون سازمان برنامه و بودجه ۳ دلیل برای عدم تطابق میزان صادرات نفت با ارقام بودجه برشمرد و گفت: وزارت نفت تکلیف دارد در هر شرایطی سقف صادرات نفت را به میزان ۲.۳ میلیون بشکه در روز برساند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از فارس، سید حمید پورمحمدی معاون اقتصادی سازمان برنامه و بودجه در نشست خبری مدیران این سازمان درباره لایحه بودجه ۱۴۰۰ در پاسخ به سوال خبرنگار فارس مبنی بر اینکه درآمدهای ۷ ماهه صادرات نفت و گاز حدود ۶ هزار میلیارد تومان بوده و از طرفی طبق اطلاعیه بانک مرکزی ۶.۲ میلیارد دلار برای کالاهای اساسی پرداخت شده بفرمایید درآمدهای ارزی دولت چقدر بوده که این میزان به کالاهای اساسی اختصاص پیدا کرده و مابقی آن در درآمدهای انعکاس نیافته است، آیا با شش هزار میلیارد تومان درآمد نفتی میتوان این حجم از کالاهای اساسی را تامین کرد یا خیر؟ اظهار داشت: میزان صادرات ما دقیقاً برابر با میزان وصولی در خزانه نیست. برخی از مواردی که صادر می‌کنیم بعد از گذشت دوره زمانی طولانی با توجه به تحریم‌ها به دست می آید بنابراین ممکن است بخشی از این منابع در دسترس باشد اما با تاخیر زمانی به دست ما می‌رسد.

پورمحمدی افزود: نکته دوم اینکه منابع دولت به حدی بود که بتواند ۶.۲ میلیارد دلار به کالای اساسی اختصاص دهد اگر فرض را بر این بگذاریم که تا پایان سال دو میلیارد دلار دیگر به کالای اساسی اختصاص دهیم سال آینده نیز همین میزان را پیش بینی می کنیم؛ آنچه در خزانه می آید آخرین مرحله است که سهم ارز ۴۲۰۰ تومانی محاسبه و در اختیار کالاهای اساسی قرار می گرفت اما آن چیزی که نیامده است بدین خاطر است که در سال های قبل طبق دستور ستاد تدابیر ویژه یا جاهای دیگر، به محض فروش نفت مابه التفاوت ریالی را از بانک مرکزی می‌گرفتیم اما امسال بنا به ملاحظات تورمی این فشار را سازمان تقبل کرد که هر موقع بانک مرکزی این منابع را در بازار فروخت، دریافت کند.

معاون اقتصادی سازمان برنامه و بودجه ادامه داد: بنابراین اینکه میزان صادرات نفت با رقم شش هزار میلیارد تومان تطابق ندارد ناشی از سه مولفه است: الف- پول آن بخشی که هنوز بانک مرکزی نرسیده است، ب- پول آن به بانک مرکزی رسیده اما در بازار عرضه نشده است و ج- میزانی که در بازار عرضه شده سهم ۴۲۰۰ تومانی دولت بوده که صرف معیشت مردم شده است.

پورمحمدی در پاسخ به این سوال فارس که ارز نفت را در بودجه سال جاری چه میزان حساب کردید، گفت: طبیعتاً هر میزان که سهم دولت بوده به همان میزان برای کالاهای اساسی اختصاص پیدا کرده است. سال آینده میزان صادرات نفت ما متفاوت از امسال خواهد بود و بخش مهمی از فروش نفت ما که در سال جاری انجام شده سال آینده وصول خواهد شد بنابراین سهم دولت نه امسال ۶ میلیارد دلار بوده بلکه بیشتر است و سال آینده ۸ میلیارد دلار نخواهد بود بلکه بیشتر است؛ آنچه برای ۴ هزار و ۲۰۰ تومان در نظر گرفتیم ۸ میلیارد دلار است و مابقی با نرخ ارز آزاد یا هر چیز دیگری است که محاسبات ما ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان است و هر نرخی که بانک مرکزی فروخته مکلف است به حساب دولت واریز کند.

وی در پاسخ به این سوال که در حالی که مقام معظم رهبری فرمودند تدابیر اداره کشور را بر اساس شرایط موجود و با فرض پابرجایی تحریم ها در نظر بگیرید چگونه صادرات ۲.۳ میلیون بشکه نفت برای سال ۱۴۰۰ مفروض شده و فرض سازمان برنامه و بودجه برای پیش بینی این رقم چیست، گفت: از چند منظر این موضوع را باید نگاه کرد وزارت نفت تکلیف دارد در هر شرایطی سقف صادرات را به این اندازه برساند این مسئله نه تنها قبیح نیست بلکه پسندیده است تا بتوان شرایط تحریمی را بشکنیم و اگر شرایط غیر تحریمی بود کار را بهتر از این جلو ببرد که رابطه دولت و وزارت نفت است.

پورمحمدی مسئله دیگر را مرتبط با پیش بینی بودجه نفت دانست و افزود: هر چه فروختیم و نگرفتیم سال آینده می‌توانیم بگیریم آنچه پیش‌بینی کردیم که ۱۱۵۰۰ تومان بفروشیم کمتر یا بیشتر بشود الزامی نیست و سوم اینکه به هر دلیلی ارز از ۱۱۵۰۰ تومان پایین‌تر آمد یا منابع وصول شد اختیاری از قانون‌گذار طلب می کنم که تا رقم ۱۹۹ هزار میلیارد تومان بتوانیم اوراق بفروشیم یا نفت را پیش فروش کنیم؛ بنابراین فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه باید تحریم‌ها را بشکنیم سر جای خود است و وزیر نفت مکلف است منابع را به این رقم برساند و دیگری بحث بودجه است که منعطف دیدیم.

* نوبخت: کف صادرات نفت یک میلیون بشکه است

محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه در ادامه در پاسخ به سوال قبلی فارس اظهار داشت: مسئله میزان فروش نفت یک کف و سقفی دارد کفش همین وضع موجود در حد یک میلیون بشکه نفت است و سقفی که احتمال دارد بتوانیم به آن دست پیدا کنیم ۲.۳ میلیون بشکه است. باید آماده باشیم اگر شرایطی برای بهبود صادرات نفت پیش آمد توان تولید را در آن سطح را داشته باشیم. و سهم اوپک خودمان را حفظ کنیم. آیا باید برای این برنامه‌ریزی بکنیم یا خیر؟ حتماً تایید می‌کنید که باید خودمان را آماده کنیم از یک تا ۲.۳ میلیون بشکه نفت در روز برنامه‌ریزی داریم.

وی افزود: اگر شرایط مشابه شرایط فعلی باشد، در حد یک میلیون بشکه در روز عمل می‌کنیم و آنچه را که نمی توانیم بیرون بفروشیم به صورت پیش فروش داخلی انجام می دهیم اگر توانستیم بیرون بفروشیم، به  همین ترتیب صادرات عمل می‌کنیم اما چرا برعکس عمل نکردیم و چرا یک میلیون نگذاشتیم که اگر وضع مان خوب شد تا ۲.۳ میلیون بشکه برویم؟ چون اگر مالیات که اکنون ۲۲۵ هزار میلیارد تومان است اتفاقی بیفتد که بیش از آن وصول شود و حتی به ۳۲۵ هزار میلیارد تومان برسد طبق قانون مجاز هستیم همه آن را مصرف کنیم اما برای نفت اینطور نیست اگر عددی که در بودجه پیش بینی شده یک ریال بیشتر شود اجازه استفاده آن را نداریم و باید به حساب ذخیره ارزی بریزیم. به همین جهت در حد ۱۹۹ هزار میلیارد تومان با نرخ ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومانی تصویر کردیم در حالی که امسال ۴۲۰۰ تومان و ارز نیمایی در حد ۸۰۰۰ تومان بسته بودیم.

* هرچه نفت نفروختیم با فروش اوراق جبران می‌کنیم

نوبخت در پایان تاکید کرد: هیچ نگرانی نداریم هرچه از تملک دارایی های سرمایه ای محقق ‌نشود حسب آنچه شما گفتید در شورای عالی هماهنگی اقتصادی روش کسری بودجه در دو چیز مشخص شده و کارشناسان آن را مناسب می دانند که فروش اوراق و فروش سهام کارخانجات را شامل می شود؛ هرچه نتوانستیم از صادرات ۱۹۹ هزار میلیارد تومانی نفت تحصیل کنیم از طریق اوراق و فروش شرکتها و سهام تامین می‌کنیم.

۱۶ آذر ۱۳۹۹ - ۰۲:۱۵
کد خبر: 9995

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha