افزایش ۲۰ درصدی تولید پنبه در کشور نسبت به مدت مشابه سال قبل

مدیر عامل صندوق پنبه گفت: با توجه به افزایش عملکرد، تولید پنبه در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۱۰ تا ۲۰ درصد افزایش خواهد داشت.

 به گزارش گروه کشاورزی و صنایع غذایی پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، محمد حسین کاویانی مدیر عامل صندوق پنبه از برداشت بیش از ۹۰ درصد پنبه تولیدی خبر داد و گفت: در استان‌های گلستان، مازندران، اردبیل و مغان بیش از ۹۰ درصد پنبه تولیدی کشاورزان برداشت شده و بسیاری از مزارع برای کشت پاییزه آماده شده‌اند.

او افزود: ۷ تا ۸ درصد برداشت مابقی محصول در این ۴ استان تا پایان آذر به اتمام می‌رسد به طوری که تا این تاریخ دیگر هیچ محصولی در مزرعه، در اختیار کشاورزان نیست.


کاویانی ادامه داد: هم اکنون در استان‌های خراسان، فارس و سمنان برداشت پنبه به ۳۰ تا ۴۰ درصد هم نرسیده است و عملیات برداشت در این استان‌ها تا بهمن ادامه دارد.

مدیر عامل صندوق پنبه از افزایش ۱۰ تا ۲۰ درصدی تولید پنبه نسبت به سال قبل خبر داد.

او با اشاره به اینکه تولید پنبه داخل تا پایان سال جوابگوی نیاز صنعت خواهد بود، بیان کرد: بنابر آمار ۹ ماهه، ۲۰ هزار تن پنبه وارد کشور شده است که با این وجود تولید داخل تا پایان سال جوابگو خواهد بود، به طوری که اگر در ماه‌های باقی مانده تا پایان سال پنبه خارجی وارد نشود، طی ماه‌های اردیبهشت، خرداد، تیر و مرداد صنعت نساجی با کمبود مواد اولیه روبه‌رو می‌شود.

او درباره چشم‌انداز صنعت نساجی گفت: امسال از ابتدای فصل تا حدود ۲ هفته پیش قیمت وش پنبه برای کشاورزان رضایت بخش بود چرا که از کیلویی ۱۰ تا ۱۶ هزار و ۵۰۰ تومان در برخی استان‌ها از تولیدکنندگان خریداری می‌شد که با تعطیلی ۲ هفته اخیر بازار تهران و تعطیلی کسب و کارهای تولید پوشاک و نخ، قیمت خرید نخ و پنبه ۱۰ تا ۱۵ درصد کاهش یافته است که همین امرموجب نارضایتی کشاورزان شده است.

مدیر عامل صندوق پنبه با اشاره به اینکه قیمت پنبه از نظر تولید و عملکرد در هکتار مناسب است، بیان کرد: اگر قیمت سایر محصولات کشاورزی رشد چندانی نداشته باشد، می‌توان به افزایش سطح زیر کشت امیدوار بود و در صورت افزایش نرخ سایر محصولات کشاورزی نمی‌توان به افزایش سطح زیرکشت و تولید امیدی داشت.

این مقام‌مسئول درباره تاثیر قاچاق پوشاک بر تولید نخ و پارچه بیان کرد: با وجود آنکه امکان پرداخت یارانه به تولیدکنندگان وجود ندارد، از این رو امکان رقابت با کالاهای وارداتی که با دریافت یارانه به صورت رسمی و غیررسمی وارد می‌شوند، وجود ندارد.

او در پایان با اشاره به اینکه با قاچاق پوشاک انتظار خودکفایی پنبه را نمی‌توان داشت، تصریح کرد: با وجود پرداخت یارانه دولت های خارجی به تولید پنبه و افزایش قیمت تمام شده پنبه تولید داخل، امکان رقابت وجود ندارد که این امر آسیب جدی به تولید پنبه داخل می‌زند.

انتهای پیام/

۱۵ آذر ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۰
کد خبر: 9912
منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha